Strategie pentru plata cu plastic

Data publicarii: 20-11-2006
Nu sunt multi ani de cand vedem in pauza publicitara din Romania spoturi care ne explica ca dragostea este singurul lucru din lume care nu se poate cumpara cu un anumit card bancar. Sectorul e-commerce se dezvolta din ce in ce mai mult si in Romania. Exista in prezent mai mult de 8 milioane de carduri bancare active, potrivit unui raport al BNR, ceea ce inseamna un raport de 39% - carduri la populatie, se arata in ultimul numar al EU-RO Newsletter remis BankNews.ro.

Ministerul Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiei va initia si sustine o serie de proiecte pentru dezvoltarea pietei de comert electronic din Romania. Punctul de plecare il va constitui un studiu comandat de minister, legat de prezentul si viitorul pietei de e-commerce din Romania. Studiul va fi efectuat de catre un grup de analisti cu experienta in piata de profil.

"Pornind de la acest studiu, MCTI va elabora o strategie guvernamentala care are menirea de a accelera dezvoltarea acestui sector. De asemenea, vom elabora o serie de strategii sectoriale in colaborare cu alte institutii publice. In baza studiului, ministerul poate identifica noi proiecte cu finantari internationale. In acest moment, volumul de tranzactionare a depasit 10.000 de tranzactii pe luna, iar numarul cardurilor activate in sistemul 3D Secure este de aproximativ 4.000 ", a declarat Zsolt Nagy, Ministrul Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiei.

"Cel mai important aspect al acestui studiu este realizarea unui dialog intre echipa de cercetare si cele peste 600 de magazine virtuale din Romania, astfel incat evaluarea pietei sa fie cat mai exacta", a declarat Sergiu Cone, coordonatorul echipei pentru studiul "Dezvoltarea comertului electronic in Romania".

Toti proprietarii de magazine virtuale au posibilitatea de a raspunde la un chestionar ce poate fi gasit la adresa http://www.no-cash.ro/e_sondaje/index.phptsid=1 sau pe prima pagina a site-ului www.mcti.ro. Repondentii vor primi invitatii la seminariile de specialitate ce se vor organiza pe segmentul de e-commerce, precum si ore de consultanta gratuita pentru initierea si dezvoltarea afacerii. Rezultatele sondajului si concluziile studiului vor fi publicate in cursul lunii decembrie pe site-ul MCTI - www.mcti.ro.

Despre piata de comert electronic din Romania

Desi aflata inca la inceput, piata de comert electronic din Romania realizeaza deja tranzactii in valoare de cateva milioane de euro pe luna. Potentialul este insa mult mai mare. Bancile au eliminat restrictiile pentru tranzactionarea pe Internet, iar numarul celor care au implementat 3D Secure - cel mai inalt standard de securizare a tranzactiilor pe Internet - a ajuns la opt (BCR, BRD, Raiffeisen Bank, HVB-Tiriac, CEC, Alpha Bank, Romexterra Bank si Banca Transilvania - in curs de configurare).

In conformitate cu statisticile RomCard, media unei tranzactii pe Internet cu un card emis in moneda locala este de 160 RON, in vreme ce pe cardurile emise in strainatate, in functie de valuta in care au fost emise, se inregistreaza 180 USD si 210 EUR. Valoarea totala a tranzactiilor de comert electronic procesate de catre RomCard in primele noua luni din 2006 s-a ridicat la 7,3 milioane RON, 3,2 milioane USD si 1,2 milioane Euro.

De asemenea, in piata sunt operationale mai multe companii cu rol de integrator de servicii pentru cei care doresc sa vanda si in mediul virtual, iar lista magazinelor virtuale din Romania creste intr-un ritm de 20-30 pe luna.

Mai mult, in piata sunt create conditiile ca din anul 2007 sa asistam la efectuarea primelor tranzactii de mobile commerce in Romania, care au la baza contul de card bancar.

Securitatea datelor

Hotul mileniului trei nu mai poarta cagula pe cap si nu mai ameninta cu pistolul. Poarta, eventual, ochelari, e conectat la internet si se numeste hacker.

In conditiile in care volumul datelor si informatiilor gestionate electronic este din ce in ce mai mare, securitatea acestora reprezinta o preocupare atat pentru institutiile publice, cat si pentru companiile private. Asigurarea unor servicii si produse pentru protejarea sistemelor informatice a devenit o prioritate la nivel global.

La nivel european, in anul 2004 a fost infiintata Agentia Europeana pentru Securitatea Retelelor de Informatii (ENISA), a carei misiune principala este aceea de a ajuta Comisia Europeana, statele membre si comunitatea de afaceri sa trateze, sa raspunda la si sa previna probleme de securitate a informatiei si retelelor.

Romania face progrese remarcabile in acest domeniu, astfel incat, urmand cadrul legislativ al Uniunii Europene in domeniul securitatii datelor, Romania a adoptat legislatia nationala in acest domeniu, iar incepand cu 1 ianuarie 2007 Romania va avea un reprezentant in Consiliul de Administratie al ENISA, participand direct la deciziile care vor fi luate in domeniul securitatii datelor la nivel comunitar.

Sursa: Ministerul Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiei

Redactia BankNews.ro