Chimicalele, la vedere: ''Legea REACH'' va afisa pe eticheta toate componentele produselor
Data publicarii: 21-12-2006Masura va fi implementata progresiv, timp de zece ani, in toate cele 27 de state membre ale UE din iunie 2007 si vrea sa-i faca pe consumatori sa aleaga un produs dupa ce cunosc in detaliu compozitia acestuia.
Parlamentul European a adoptat saptamana trecuta o lege in acest sens. Producatorii europeni au criticat-o imediat, dar in Romania a trecut aproape neobservata. Nu pentru ca producatorii autohtoni nu ar folosi substante chimice, ci mai degraba pentru ca prefera sa amane data la care, obligati sau nu, vor face public continutul de aditivi si intaritoare de gust si miros. Proiectul REACH (inregistrarea, evaluarea si autorizarea produselor chimice) ii va obliga pe toti producatorii - inclusiv pe cei din Romania - sa inregistreze substantele chimice fabricate sau importate in cantitate de peste o tona pe an.
Ar putea creste preturile
30.000 de tipuri de substante chimice sunt folosite astazi in spatiul Uniunii Europene, in toate domeniile industriei. Potrivit unui raport al UE, sectorul cel mai afectat de "Legea REACH" e cel alimentar.
La ei, producatorii de carne si preparate estimeaza ca introducerea noilor reglementari se va traduce in cresterea preturilor la produse, din cauza cheltuielilor suplimentare cu inlocuirea produselor chimice periculoase si schimbarea etichetelor. Potrivit unor cercetari, majorarea nu va fi mai mare de 10a, desi producatorii indicau in unele cazuri dublari de preturi, pentru a-i determina pe oficialii europeni sa nu introduca obligativitatea declararii produselor chimice.
Produse "naturale"
La noi, majoritatea producatorilor au auzit deja de noua regula europeana, dar nu se grabesc sa o puna in practica.
Gheorghe Caruz, proprietarul fabricii de preparate Galco SA (fostul combinat Galco Galati), spune ca afacerea lui nu va fi afectata de noua reglementare, pentru ca nu produce mezeluri pe baza de intaritori de miros si gust.
Procesatorii vor solicita perioada de tranzitie
"Ne convine sa punem absolut toate componentele pe eticheta si ni se pare o atitudine normala in industria carnii. Consumatorii vor avea surprize neplacute, mai ales in cazul unor produse promovate pana acum drept "naturale". Avem nevoie insa de o perioada de tranzitie, pentru schimbarea etichetelor", spune Sorin Minea, directorul general al Angst. De pe acum compania enumera pe etichetele produselor din carne toate componentele folosite.
Romanul prefera produsele traditionale obtinute pe baza de lapte, spune Valeriu Steriu, presedintele Patronatului din Industria Laptelui. "Aditivii pe care producatorii de lapte ii folosesc apar deja pe etichetele produselor lactate", explica Steriu. Potrivit acestuia, deserturile care au la baza lactate (asa cum sunt budincile) au un continut mai mare de substante chimice si doar acestor produse li se adreseaza noua reglementare europeana.
Bauturi
Sulfatii din vin, pe eticheta
Potrivit vicepresedintelui Asociatiei Patronale a Alcoolului (GARANT) Radu Morariu, un numar destul de mare de producatori de alcool de la noi vor fi atinsi de noua reglementare europeana. "In special cei care folosesc o concentratie de alcool metilic mai mare de 400 de miligrame sau cei care folosesc la distilare cazane din aluminiu sau fier", explica Morariu. In industria vinului, o reglementare care functioneaza deja de cativa ani in UE va fi introdusa la noi de la 1 ianuarie 2007.
Incepand cu aceasta data, producatorii de vin vor fi obligati sa specifice pe etichete daca produsele lor contin sulfat sau sulfiti, ne-a declarat Ovidiu Gheorghe, presedintele Patronatului Viei si Vinului. "Vinul produs in Romania este acelasi cu cel produs in Franta", spune Gheorghe.
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Deloitte România a asistat Grupul PIB în preluarea brokerului de asigurări STEIN Bestasig
- Studiu EY: Investițiile străine directe în Europa scad pentru prima dată de la pandemie
- Studiu: România se află pe locul 89 în clasamentul celor mai atrăgătoare țări pentru cei care vor să lucreze în străinătate
- Reff & Asociatii si Deloitte Romania au asistat proprietarii Expo Market Doraly in vanzarea integrala a parcului comercial catre dezvoltatorul imobiliar WDP
- Revolut depășește 2 milioane de clienți ai aplicației Revolut <18
- Studiu Deloitte: Majoritatea liderilor de business din Romania considera ca PNRR va contribui la competitivitatea economiei locale in urmatorii cinci an
- Cum vor ajuta soluțiile AI în procesele de optimizare fiscală ale companiilor?
- Studiu Deloitte: Tranzitia catre economia circulara a incetinit la nivel global in 2023
- Studiu Deloitte: prețul, primul criteriu în alegerea mașinii. Motoarele pe combustie internă revin pe creștere în preferințele consumatorilor
- Prysmian deschide la București un nou birou al Centrului de Excelență în IT
- Lucian Anghel preia funcția de Director General-Adjunct al Libra Internet Bank
- Schneider Electric colaborează cu NVIDIA în proiectarea centrelor de date AI
- Ce este taxa pe lux și și cine va trebui să o plătească începând din acest an
- Flix raportează un venit total de 2 miliarde de euro în 2023
- Banca Transilvania & OTP Group, acord pentru achizitia OTP Bank Romania si subsidiare