Diacriticele scumpesc SMS-urile
Data publicarii: 30-12-2006
Majoritatea telefoanelor mobile contin softuri care codifica diacriticele in doua sau trei caractere, extinzand lungimea reala a unui mesaj scurt (SMS) si implicit costul SMS-ului respectiv, au declarat vineri, pentru NewsIn, specialisti din piata telecom. "Un mesaj scris poate contine maxim 160 de caractere, iar modul de tratare si interpretare a diacriticelor depinde de softul telefonului si nu de capabilitatile retelei mobile", a declarat Gabriel Sora, director de productie in cadrul Vodafone Romania.
"Vina" o poarta doar programele informatice care codifica diacriticele. "In functie de numarul de diacritice dintr-un mesaj si de lungimea sa, este posibil ca acel mesaj sa fie transmis in mai multe parti", a adaugat Sora. Aceasta este singura modalitate prin care un mesaj se poate taxa mai mult. Totusi,din punct de vedere tehnic, "taxarea mesajelor cu diacritice este identica cu cea a mesajelor obisnuite", a incheiat Sora.
Reprezentanti ai LG Electronics au declarat pentru NewsIn ca "problema este relativ simpla, legata doar de codificarea diacriticelor". Exista softuri de telefoane care permit utilizarea caracterelor cu diacritice si altele care nu permit astfel de codificari. "Un caracter cu diacritice sau alte caractere speciale caracteristice altor limbi corespund intr-adevar unui numar mai mare de caractere asa-zis universale", au explicat reprezentantii LG Electronics.
In general, caracterele romanesti cu diacritice ocupa trei locatii de memorie corespunzatoare caracterelor universale, au declarat softisti din piata telecom.
De cele mai multe ori, un SMS care contine diacritice e trecut automat in format de trei mesaje, in varianta extinsa, informeaza aceleasi surse. Tariful, insa, corespunde numarului locatiilor de caractere universale ocupate. "Daca ai scris un mesaj de 159 de caractere care contine si diacritice, se vor taxa cu siguranta doua mesaje", arata sursele.
Aceasta problema a aparut relativ recent, de cand exista telefoane capabile sa trimita doua, trei sau chiar patru mesaje deodata. "Cu ceva timp in urma era mai usor: pur si simplu se termina spatiul, iar utilizatorul trebuia sa compuna un alt mesaj", arata aceiasi specialisti. In prezent operatorii permit, in general, compunerea de mesaje extinse de pana la 4x160 (640 n.r.) caractere.
Softistii contactati de NewsIn recomanda SMS-urile fara caractere cu diacritice. Altfel, "folosirea nuantelor scrise ale limbii romane va poate costa in plus... vreo sapte centi".
Sursa: NewsIn
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Analiza de piata: Efectul modificarilor fiscale din 2025 asupra antreprenorilor romani
- Cushman & Wakefield ECHINOX, mandat exclusiv pentru vanzarea platformei Electroputere Craiova
- EY Romania - CJUE redefineste granitele transformarii substantiale in regulile de origine: lectii-cheie din cauza C-86/24 CS STEEL despre originea nepreferentiala in dreptul vamal UE
- Functiile financiar-fiscale au nevoie de un nou tip de profesionisti care folosesc tehnologia si inteligenta artificiala alaturi de competentele in fiscalitate
- Meta Estate Trust, rezultate la 9 luni 2025: profit net in crestere si active totale mai mari cu 10% fata de 2024
- Cargus: Crestere de 15% a volumelor de colete in weekendul de Black Friday, sustinuta de clientii internationali si de vanzarile din segmentul fashion
- Studiu Deloitte: veniturile afacerilor de familie, estimate sa creasca cu 84% in 2030 fata de 2020 la nivel global
- ETF BET Patria - Tradeville, cel mai mare ETF cu investitii in actiuni romanesti, atinge 700 milioane lei in active totale si 31 de mii de investitori
- 2Performant: Platforma BusinessLeague.com a generat mai multe vanzari fata de anul trecut in perioada Black Friday
- Piata industriala si logistica din Romania atinge un nivel record in 2025 - cererea de spatii creste cu 64%, iar zona Bucuresti-Ilfov domina, din nou, inregistrand peste doua treimi din tranzactii
- Ce zic românii despre siguranța cumpărăturilor online de Black Friday
- Lipsa raportărilor detaliate despre impactul companiilor asupra naturii poate încetini acțiunile globale de protejare a ecosistemelor lumii
- Companiile au închiriat în primele 9 luni circa 750.000 mp de spații, cu 30% mai mult comparativ cu 2024
- Studiu EY: Cum pot companiile să transforme provocările transparenței salariale în avantaje competitive
- Studiu Revolut: Unul din trei români a pierdut bani după ce au urmat sfaturi din mediul online neverificate. 16% au pierdut până la 1.000 de euro din această cauză