Doar 2% din garile romanesti vor deveni ''eurostatii'' moderne pana in 2008

Data publicarii: 23-01-2007
Ministerul Transporturilor va finaliza, pana in 2008, modernizarea a 19 gari ale caror lucrari au fost incepute din 2005, ceea ce reprezinta aproximativ 2% din totalul statiilor CF si al haltelor din Romania, potrivit datelor furnizate de reprezentantii CFR Infrastructura. Potrivit surselor citate, pana la sfarsitul anului 2007 vor fi receptionate lucrarile la garile Galati, Oradea, Fetesti, Sibiu, Sighisoara, Drobeta Turnu-Severin, Bacau, Buzau, Brasov, Arad, Ploiesti Sud, Iasi, Cluj-Napoca, Timisoara si Craiova. Acestea se vor adauga garilor din Tulcea si Focsani finalizate in 2005 si celor din Alba Iulia si Suceava Burdujeni din 2006. Pentru finele anului 2008 se preconizeaza ca va fi deschisa noua statie CF din Constanta.

Reabilitatea garilor s-a realizat cu fonduri externe, fiind vorba de doua imprumuturi, respectiv unul de 60 milioane dolari de la Credit Suisse Boston International si un altul, de 24 milioane euro de la BERD. Cele doua programe derulate de MTCT au avut in vedere transfomarea vechilor garilor romanesti  in "eurostatii", indeplinind astfel standardele europene.

Programul derulat cu finantare de la Credit Suisse Boston a fost demarat in 2005 si a inclus 15 gari, respectiv Ploiesti Sud, Arad, Alba Iulia, Brasov, Bacau, Suceava Burdujeni, Buzau, Focsani, Sighisoara, Drobeta Turnu - Severin, Galati, Fetesti, Sibiu, Tulcea si Oradea. Reprezentantii Ministerului Transporturilor, Constructiilor si Turismului (MTCT) estimeaza ca in primul trimestrul al acestui an galatenii vor fi primii care vor beneficia de servicii de mai buna calitate odata cu inaugurarea noi gari. Cel de-al doilea program derulat prin BERD a inclus cinci gari, respectiv Constanta, Iasi, Cluj-Napoca, Timisoara si Craiova.

Astfel, romanii vor beneficia, pe langa serviciile la standarde europene, de noi facilitati in ceea ce priveste infrastructura. Lucrarile de modernizare vizeaza atat restaurarea tencuielii, a zugravelilor interioare si inlocuirea instalatiilor electrice si termice, cat si modernizarea salilor de asteptare, holurilor centerale, intrarilor si a caselor de bilete. In interiorul garilor vor fi ampalsate scari rulante, precum si ascensoare care sa permita accesul spre etaj sau mezanin. In plus, o parte din garile incluse in program vor avea  la sfarsitul lucrarilor pasaje subterane si tuneluri pietonale pentru a reduce aglomeratia. De asemenea, vor fi amenajate spatiile de parcare si statiile de taxi.

Noile gari vor dispune de puncte de informare digitale accesibile calatorilor care se vor putea afla mult mai usor mersul trenurilor sau traseele disponibile. In plus, chioscurile din garile vechi vor fi inlocuite cu noi spatii comerciale, mai mari si cu mai multe facilitati, ceea ce va duce si la cresterea veniturilor din chirii.

De asemenea, noile statii CF vor dispune de facilitati pentru persoanele cu dizabilitati, mai exact de rampe de acces, grupuri  sanitare speciale, precum si puncte de informare adecvate fiecarui tip de handicap. Gara Constanta va avea la subsol o sala multifunctionala, dotata cu aparatura electronica perfomanta, care va putea fi folosita pentru diferite activitati, evenimente sau conferinte, destinatia spatiului urmand sa fie stabilita la finalizarea lucrarilor.

Cu toate acestea investitiile nu vor putea acoperi cu adevarat deficitul in ceea ce priveste situatia garilor din Romania, in conditiile in care la nivel national exista 1.070 de gari si halte si doar aproximativ 2% dintre acestea vor fi la standardele europene in urmatorii doi ani.

NewsIn

Ultimele stiri pe BankNews.ro: