#Romania2019.eu/Romania a incheiat cu succes negocierile privind Propunerea de Directiva Omnibus, contribuind la modernizarea legislatiei de protectie a consumatorilor

Data publicarii: 31-03-2019 | Economie
Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor inchide un important dosar legislativ, Directiva privind modernizarea legislatiei din domeniul protectiei consumatorilor (OMNIBUS), conform unui comunicat al Ministerului Economiei. Potrivit documentului, ambasadorii statelor membre reuniti in cadrul Comitetului Reprezentantilor Permanenti al Consiliului au convenit vineri, 29 martie 2019, asupra pozitiei Consiliului cu privire la un proiect de directiva de modificare a patru directive in vigoare ale UE care protejeaza interesele consumatorilor. Directiva acopera un domeniu larg de reglementare, ea modificand patru directive: directiva privind practicile comerciale incorecte (Directiva 29/2005/CE), directiva privind drepturile consumatorilor (Directiva 2011/83/UE), directiva privind clauzele abuzive (Directiva 93/13/CEE), directiva privind indicarea pretului (Directiva 98/6/CE). "Propunerea agreata azi de statele membre aduce drepturile consumatorilor in era digitala si asigura o mai buna implementare a legislatiei, in special in cazurile transfrontaliere. Privind aspectele ce tin de standardele produselor alimentare duble, Presedintia Romana a reusit sa medieze cu succes un dosar delicat. De astazi societatile care comercializeaza produse alimentare in cadrul exceptiilor aprobate, trebuie sa-si informeze consumatorii cu privire la faptul ca produsul este diferit comparativ cu alte produse prezentate ca fiind identice, astfel incat consumatorul sa ia o decizie in cunostinta de cauza. Intentia a fost sa construim un text care sa previna abuzurile si sa ofere un cadru juridic care sa poata fi la indemana statelor membre. Este un mare pas inainte pentru cetatenii UE si implicit pentru cei romani", a declarat Niculae Badalau, ministrul roman al Economiei. Printre principalele aspecte reglementate se numara transparenta online, pretul personalizat, reducerea de pret, vanzarea la distanta si dublul standard. In comunicat sunt enumerate cateva aspecte cheie pe care le presupune aceasta Directiva. Astfel, in ceea ce priveste transparenta online, ierarhizarea ofertelor online atunci cand se realizeaza o cautare online pe site-urile comparative, pietele online si magazinele de aplicatii (app store) vor trebui sa informeze consumatorii cu privire la principalii parametrii care influenteaza ordinea in care ofertele de bunuri si servicii sunt prezentate, precum si importanta acestor parametrii principali raportati la ceilalti parametrii. Informarea se va realiza printr-o sectiune specifica, direct si usor accesibila de catre consumatori de pe pagina de cautare. Pentru a putea face o alegere in cunostinta de cauza atunci cand cumpara online, consumatorii trebuie informati daca a fost efectuata o plata directa sau indirecta pentru promovarea produsului, inclusiv pentru promovarea acestuia cu prioritate comparativ cu alte produse (higher ranking). In ceea ce priveste recenziile consumatorilor, se considera ca fiind practici comerciale incorecte declaratiile comerciantilor potrivit carora anumite recenzii pentru produse apartin unor consumatori care au utilizat sau au cumparat produsele, fara a lua masuri rezonabile si proportionate pentru a verifica daca aceste recenzii chiar apartin unor astfel de consumatori, depunerea sau desemnarea unei alte persoane fizice sau juridice sa depuna recenzii false sau interpretarea in mod eronat a unor recenzii in scopul promovarii de produse. Referitor la pretul personalizat, consumatorii trebuie informati daca pretul a fost personalizat ca urmare a utilizarii algoritmilor. Avand in vedere posibilitatea comerciantilor de a utiliza mijloace automate pentru detectarea comportamentului online al consumatorilor si a realizarii profilului acestora, consumatorii trebuie informati in mod clar daca pretul prezentat este personalizat in baza utilizarii unor astfel de algoritmi. De altfel conform Regulamentului privind protectia datelor personale comerciantii sunt obligati sa ceara acceptul consumatorilor cu privire la utilizarea algoritmilor, inclusiv cu privire la realizarea profilului consumatorilor. De asemenea, consumatorii trebuie informati in mod clar cu privire la reducerile de pret. Astfel, anunturile privind reducerile de pret trebuie sa mentioneze pretul anterior si pretul redus. Pretul anterior este pretul cel mai mic aplicat de comerciant intr-o perioada de timp anterioara datei aplicarii reducerii, perioada ce nu poate fi mai mica de o luna. Statele membre pot avea reglementari diferite in cazul bunurilor ce se deterioreaza rapid, a celor care sunt pe piata de mai putin de 30 de zile sau a reducerilor succesive de pret. Pentru protejarea consumatorilor de practicile comerciale agresive sau inselatoare ce pot fi utilizate in cazul vizitelor nesolicitate la domiciliul consumatorilor si al excursiilor organizate de comercianti cu scopul promovarii sau vanzarii de produse, statele membre pot adopta prevederi nationale mai restrictive fata de cele prevazute in legislatia europeana. In plus, in astfel de cazuri, statele membre pot extinde dreptul de retragere al consumatorilor de la 14 zile la 30 de zile sau pot chiar sa acorde consumatorilor dreptul de a se retrage din contract inclusiv in situatia anumitor circumstante prevazute explicit in Directiva ca de exemplu: din contractele de prestari servicii, dupa prestarea completa a serviciilor, chiar daca executarea a inceput cu acordul prealabil expres al consumatorului si chiar dupa ce acesta a confirmat ca a luat cunostinta de faptul ca isi va pierde dreptul la retragere dupa executarea completa a contractului de catre comerciant; furnizarea de bunuri sau servicii al caror pret depinde de fluctuatiile de pe piata financiara pe care comerciantul nu le poate controla si care pot avea loc pe parcursul perioadei de retragere; furnizarea de bunuri confectionate dupa specificatiile prezentate de consumator sau personalizate in mod clar; furnizarea de bunuri sigilate care nu pot fi returnate din motive de protectie a sanatatii sau din motive de igiena si care au fost desigilate de consumator. In prezent, cele patru cazuri mentionate mai sus sunt excluse de la dreptul de retragere al consumatorilor pentru contractele incheiate la distanta. Totodata, prevederile sunt menite sa ajute statele membre sa administreze aspectele legate de dublul standard. Astfel, textul prevede ca pot fi diferente semnificative intre bunuri doar daca acestea sunt justificate prin factori legitimi si obiectivi, cum ar fi legislatia nationala, materia prima sau strategiile voluntare care vizeaza imbunatatirea accesului la alimente sanatoase. Consumatorii trebuie informati cu privire la faptul ca bunurile sunt diferite din cauza factorilor legitimi, insa ramane la latitudinea comerciantilor cum furnizeaza informatia. Autoritatile competente evalueaza daca aceasta diferenta este usor identificabila de consumatori prin analizarea disponibilitatii si a gradului de adecvare a informatiei. Textul Directivei va fi adoptat de plenul Parlamentul European plen in a doua parte a lunii aprilie 2019.

Sursa: Agerpress

Ultimele stiri pe BankNews.ro: