Creditul fara ipoteca a disparut. Clientii noi platesc pentru restantieri
Data publicarii: 09-10-2009 | Finante-BanciCreditul de nevoi personale fara garantii, produsul-vedeta de pana anul trecut al bancilor din Romania, este pus astazi "in vitrina", ambalat in dobanzi si comisioane care taie din start apetitul clientilor pentru finantare. Mesajul bancilor, in cazul acestor credite, este unul foarte clar - "banii sunt inca scumpi, riscurile sunt inca mari, asa ca trebuie sa platiti mai mult".
Pretul creditelor negarantate a urcat la niveluri semnificative, din cauza marjelor de risc ridicate, pe care bancile le aplica acestor produse si care anuleaza, practic, reducerile de dobanzi anuntate.
Mai mult chiar, in unele cazuri, marjele depasesc semnificativ taierile de dobanzi operate la imprumuturi. "Marja de risc se calculeaza pe probabilitatea ca imprumutul nu poate fi platit. Dobanzile din piata la creditele de nevoi personale fara garantii arata probabilitatea insolventei beneficiarului. Exista o intreaga modelare prin care bancile stabilesc aceste marje de risc", explica presedintele ING Bank, Misu Negritoiu.
Unele banci aproape ca au scos din oferta imprumuturile fara garantii. Sau le acorda doar clientilor care au o relatie de lunga durata cu banca respectiva si au dovedit de‑a lungul timpului ca sunt solvabili. Pentru clientii noi insa, acest produs a disparut.
Reprezentantii bancilor comerciale spun ca "nu au putut transfera intregul cost al crizei asupra clientilor din portofoliu", dar pentru clientii noi acestea sunt preturile corecte, in conditiile in care riscul de credit continua sa urce in fiecare luna. Cu alte cuvinte, nivelul creditelor neperformante - ale clientilor "care au un istoric cu banca" - influenteaza pretul pe care trebuie sa il plateasca potentialii noi clienti.
"Fiecare banca are propriul algoritm de stabilire a marjei de risc, insa in cazul imprumuturilor de consum negarantate, si care nu au macar o asigurare de viata atasata, riscul este maxim", spune Radu Ghetea, presedintele CEC Bank.
Toate masurile de "cosmetizare" a acestor credite dovedesc insa increderea pe care bancile o au in evolutia economiei si, pe cale de consecinta, in capacitatea de rambursare a clientilor. Cu alte cuvinte, in aceasta perioada, mai mult decat in trecut, finantatorii se uita cu atentie la rata somajului, la miscarile inregistrate pe cursul de schimb si la prognozele de dobanda.
"Pretul oricarui imprumut ia in calcul costul la care banca atrage resurse, costul de default si marja de profit. Cand vorbim despre costul resurselor vorbim, practic, despre costul banilor de pe piata monetara. In cazul riscului de default, ne uitam la creditele neperformante si estimam evolutia acestui indicator", explica Gabriel Cretu, directorul de vanzari al OTP Bank Romania. Acesta spune ca, si in cazul OTP, creditele de nevoi personale fara garantii se vand in aceasta perioada doar clientilor care au o relatie indelungata cu banca si sunt "foarte de incredere".
O strategie similara a aplicat si BCR, care, potrivit datelor de pe site, pentru produsele Divers Extra si Divers Super percepe dobanzi mai mari pentru clientii noi. Astfel, pentru un credit Divers Extra in valoare de 40.000 de lei, care are atasata o asigurare complexa, un client nou va plati o dobanda anuala efectiva de 32,6%, pentru o perioada contractuala de doi ani. Pentru acelasi produs, oferit unui client "cu istoric BCR", dobanda anuala efectiva este de 30,09%.
La Raiffeisen Bank, un credit de nevoi personale de pana in 3.000 de euro are o dobanda anuala efectiva de 33,44%. Marja de risc este de 19% peste EURIBOR 6M, care este de 1,44%. Pentru acest tip de credit, banca solicita un comision de procesare de 3% din valoarea imprumutului. Comisionul de plata anticipata este de 4,5%.
Integral in Business Standard
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- PLG Group preia 100% din Bilete.ro, Entertix.ro și Myticket.ro
- FintechOS l-a cooptat pe Sorin Mirea, un manager cu 20 de ani în industria bancară, pentru a accelera creșterea companiei în Europa Centrală și de Est
- Sondaj Cargus: 63% dintre romani aleg magazine online locale, indiferent de generatie, pentru livrarea mai rapida si returul mai facil
- Opinie Deloitte: Frana brusca pe cheltuielile publice – cu ce conditii vine „pasuirea” de la Comisia Europeana?
- EY Romania: 58% dintre investitori preconizează că atractivitatea României se va ameliora în următorii trei ani
- Studiu Deloitte: 2/3 dintre angajatorii din Romania considera foarte important echilibrul dintre agilitatea necesara dezvoltarii afacerii si stabilitatea de care au nevoie angajatii
- Studiu Deloitte: cantitatea de materii reciclate intrate in economiile lumii creste usor, dar indicele global de circularitate scade, pe fondul consumului galopant de resurse si materii prime virgine
- DAN AIR a efectuat primul zbor comercial pe ruta București - Damasc
- Virgil Șoncutean primește al patrulea mandat la conducerea Allianz-Țiriac Asigurări
- EY Romania: Tehnologia cloud reprezinta cea mai avansata si raspandita solutie emergenta in companiile din Romania
- OLX Group anunta vanzarea companiei KIWI Finance catre Partners Financial Services
- Schneider Electric o numește pe Esther Finidori în funcția de Chief Sustainability Officer
- 3 din 5 tineri nu au cumpărat până acum o asigurare 100% digitală. Generația Z vrea procese digitale rapide și produse simple, la costuri mici, pentru a cumpăra online
- Copiii intră în vacanță, hackerii nu - Sfaturi ARB pentru siguranța online în familie
- Studiu EY: Trei din patru departamente juridice își perfecționează strategiile de tehnologie și date, dar numai 25% prioritizează GenAI