Studiu EY: Modelele de business din retail trebuie să se adapteze pentru a stimula creșterea
Data publicarii: 14-08-2025 | Finante-BanciEY și World Retail Congress au publicat un studiu care arată că, în ciuda provocărilor economice și geopolitice din ultimele decenii, sectorul de retail și-a demonstrat reziliența și capacitatea de adaptare. De la ascensiunea comerțului online și a rețelelor sociale, până la crize financiare, pandemie și inflație, retailul global a reușit să-și tripleze capitalizarea bursieră în rândul primilor 20 de jucători, datorită unor transformări continue ale modelelor de business.
Studiul identifică șase direcții esențiale pentru accelerarea creșterii în perioada următoare:
1. Valorificarea activelor existente – prin deschiderea acestora către segmentul B2B și crearea de servicii conexe care pot genera noi surse de venit.
2. Regândirea experienței omnicanal – integrarea magazinelor fizice și a platformelor digitale pentru a oferi clienților un parcurs de cumpărare unitar și personalizat.
3. Diversificarea portofoliului – adaptarea gamei de produse și servicii la noile tendințe de consum și preferințe locale.
4. Optimizarea portofoliului de active – vânzarea unităților sau operațiunilor cu randament scăzut și concentrarea pe zonele cu potențial ridicat de profitabilitate.
5. Fuziuni și achiziții strategice – investiții în tehnologii, competențe și piețe noi pentru a susține creșterea pe termen lung.
6. Integrarea tehnologiei și a inteligenței artificiale – nu doar pentru eficientizarea operațiunilor, ci și pentru personalizarea ofertei și crearea de modele de business inovatoare.
Aproape jumătate dintre directorii executivi intervievați au declarat că plănuiesc să vândă active care nu mai aduc valoare, în timp ce peste 50% analizează achiziții strategice. În același timp, bugetele pentru tehnologie, în special pentru soluții bazate pe inteligență artificială, rămân printre cele mai protejate investiții, fiind văzute drept fundamentul transformării retailului.
Studiul concluzionează că diferența dintre liderii pieței și restul jucătorilor va fi dată de capacitatea de a combina agilitatea strategică, inovația tehnologică și parteneriatele durabile. Într-un context în care loialitatea consumatorilor este tot mai greu de obținut, succesul va depinde de rapiditatea și creativitatea cu care retailerii răspund noilor provocări.
Studiul identifică șase direcții esențiale pentru accelerarea creșterii în perioada următoare:
1. Valorificarea activelor existente – prin deschiderea acestora către segmentul B2B și crearea de servicii conexe care pot genera noi surse de venit.
2. Regândirea experienței omnicanal – integrarea magazinelor fizice și a platformelor digitale pentru a oferi clienților un parcurs de cumpărare unitar și personalizat.
3. Diversificarea portofoliului – adaptarea gamei de produse și servicii la noile tendințe de consum și preferințe locale.
4. Optimizarea portofoliului de active – vânzarea unităților sau operațiunilor cu randament scăzut și concentrarea pe zonele cu potențial ridicat de profitabilitate.
5. Fuziuni și achiziții strategice – investiții în tehnologii, competențe și piețe noi pentru a susține creșterea pe termen lung.
6. Integrarea tehnologiei și a inteligenței artificiale – nu doar pentru eficientizarea operațiunilor, ci și pentru personalizarea ofertei și crearea de modele de business inovatoare.
Aproape jumătate dintre directorii executivi intervievați au declarat că plănuiesc să vândă active care nu mai aduc valoare, în timp ce peste 50% analizează achiziții strategice. În același timp, bugetele pentru tehnologie, în special pentru soluții bazate pe inteligență artificială, rămân printre cele mai protejate investiții, fiind văzute drept fundamentul transformării retailului.
Studiul concluzionează că diferența dintre liderii pieței și restul jucătorilor va fi dată de capacitatea de a combina agilitatea strategică, inovația tehnologică și parteneriatele durabile. Într-un context în care loialitatea consumatorilor este tot mai greu de obținut, succesul va depinde de rapiditatea și creativitatea cu care retailerii răspund noilor provocări.
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Deloitte Romania a asistat ROCA Investments in preluarea pachetului de 20% din actiunile Grupului Adrem
- Allianz-Țiriac a acoperit costuri de aproape 16 milioane de lei pentru riscurile petrecute în vacanțe și deplasări în afara țării în primele șase luni din 2025
- Meta Estate Trust: Alexandru Bonea, actualul CEO își va încheia mandatul la finalul lunii octombrie 2025, de comun acord cu Consiliul de Administrație
- UniCredit Bank devine Participant la sistemul de tranzacționare al Bursei de Valori București
- C&W Echinox: Companiile au contractat birouri pentru peste 7.000 de noi angajați în S1 2025
- Studiu Deloitte: tarifele vamale au efecte semnificative asupra companiilor multinațional
- Revolut devine partener de titlu al viitoarei Audi F1 Team
- De anul viitor taxele locale din România vor crește semnificativ
- Prețurile de transfer sub control: Strategii esențiale pentru companii în fața presiunilor fiscale
- Colliers: Piata birourilor din Bucuresti a coborat la minimele ultimilor 4 ani, pe plan regional
- Studiu EY: Listările globale au dat dovadă de reziliență în primul semestru din 2025 în pofida volatilității pieței
- Libra finanțează cu 119 mil. lei proiectul rezidențial Scala Sopor din Cluj
- Revolut Business lansează în România conturile de economii pentru companii, cu dobândă de până la 4% pe an
- Pluriva investeşte 250.000 de euro într-un asistent virtual AI, dedicat companiilor din România
- Ciprian Pop preia conducerea Allianz-Țiriac Pensii Private