Transporturile au finalizat in 2007 doar un tronson de 37 km inceput in 2004

Data publicarii: 05-06-2007 | Economie

Ministerul Transporturilor a finalizat, in primele cinci luni ale acestui an, tronsonul Drajna-Fetesti (36,6 km), proiect inceput in 2004, in acest moment lucrandu-se la centura Pitesti si autostrada Bechtel, in timp ce lucrarile pentru centura Sibiu si tronsonul Bucuresti-Ploiesti au fost oprite.

Guvernul a aprobat, la inceputul lunii februarie, programul national de constructie de autostrazi care prevedea, pentru perioada 2007-2013, realizarea a 1.800 de kilometri de autostrada si un necesar financiar de 13 miliarde euro. Programul a fost prezentat de democratul Radu Berceanu si preluat de noul ministrul liberal, Ludovic Orban.

In ceea ce priveste situatia pe 2007, reprezentantii Ministerului Transporturilor promiteau la inceputul anului ca aproximativ 600 km de autostrada vor fi in constructie, iar alti 53 km vor fi finalizati, lucrarile vizand autostrazile Soarelui, Transilvania, Bucuresti-Brasov si Arad-Timisoara, precum si centurile Pitestiului, Constantei si Aradului. La randul sau, secretarul de stat, Septimiu Buzasu, a anuntat, la inceputul lunii mai, in momentul numirii sale, ca in 2007 vor fi construiti 80 km de autostrada,  iar in 2008 alti 120 km.

Cu toate acestea, in Romania, in ultimele cinci luni, au fost finalizati doar aproximativ 37 km de autostrada, respectiv tronsonul Drajna-Fetesti al autostrazii Soarelui. Lucrarile au inceput in martie 2004, firma constructoare fiind Astaldi-Max Bogl.

Radu Berceanu a declarat, luni, pentru NewsIn, ca pentru acest tronson a avut, la venirea sa in minister, mai multe discutii cu firma de constructii astfel incat lucrarile sa fie finalizate mai devreme. "In programul pe care l-am gasit, tronsonul Drajna-Fetesti trebuia sa fie gata in octombrie 2007. Le-am cerut constructorilor sa deschida circulatia pe acest tronson inaintea inceperii sezonului estival, adica pana pe 1 mai. Am facut inspectii in februarie si martie si am avut permanent discutii cu constructorii, si chiar am reusit sa le acordam sprijinul nostru pentru ca ei sa termine mai repede", a explicat fostul ministru al Transporturilor. Acesta a spus ca i-a atras atentia noului ministru, Ludovic Orban, ca trebuie dat drumul circulatiei pe acest tronson la 1 mai. "Am discutat cu Orban si i-am spus sa se tina de constructori pentru ca ei trebuie sa dea drumul la circulatie la 1 mai", a spus Berceanu.

La randul sau, directorul Companiei Nationale de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania (CNADNR), Mihai Grecu, a declarat, luni, pentru NewsIn ca in 2007 s-a finalizat tronsonul Drajna-Fetesti al autostrazii Bucuresti-Constanta (autostrada Soarelui). "Compania Bechtel lucreaza in acest moment la autostrada Brasov-Bors-autostrada Transilvaniei, pe doua tronsoane de 40 km in Cluj si 10 km in Bihor. De asemenea, se mai lucreaza la centura Pitesti care are 13 km, insa trebuie sa rezolvam mai multe probleme legate de exproprieri si gasirea unei solutii tehnice pentru realizarea unui pod inferior", a precizat directorul CNADNR. Acesta a adaugat ca s-au oprit, inca de anul trecut, lucrarile la centura Sibiu, in timp ce pentru tronsonul Bucuresti-Ploiesti al autostrazii Bucuresti-Brasov inceperea lucrarilor a fost amanata.

Compania Bechtel lucreaza in acest moment pe primele doua tronsoane respectiv, Campia Turzii-Gilau (52 de km) si Suplacul de Barcau-Bors (63). La sfarsitul lunii noiembrie, reprezentantii Bechtel declarau ca cele doua tronsoane vor fi unite in 2011. Individual, tronsoanele vor fi finalizate in 2009, respectiv primavara lui 2010, urmand sa se aloce de la bugetul de stat 617,40 milioane euro. Autostrada Transilvania va avea o lungime de 415 km si va fi construita pe ruta Bors-Cluj-Tg. Mures-Brasov, urmand sa strabata sase judete si sa se finalizeze in 2013.

In ceea ce priveste centura Pitesti, Grecu a spus in aprilie ca aceasta trebuie terminata in 2007, desi pana acum s-a realizat doar in proportie de 50% si ca, practic, Compania de Autostrazi are la dispozitia restul anului pentru a finaliza cealalta jumatate.

Problemele identificate de fostul ministru Radu Berceanu referitor la centura Sibiu (23,8 km) se refereau la faptul ca proiectul tehnic a fost intocmit gresit si la exproprieri, motiv pentru care lucrarile erau sistematic intarziate de constructor care a ridicat pretentii financiare. Democratul propunea finalizarea negocierilor cu firma de constructii, Todini, si acordarea unor compensatii financiare car mai mici, precum si pastrarea termenului de finalizare a lucrarilor, respectiv 2009. Centura Sibiului va strabate comunele Selimbar, Sura Mica si Cristian, precum si municipiul Sibiu, din directia sud-est spre nord-vest si va avea doua tronsoane diferite.

In ceea ce priveste tronsonul Bucuresti-Ploiesti impartit pe doua portiuni, respectiv Bucuresti- Moara Vlasiei(19,5 Km) si Moara Vlasiei-Ploiesti (41 km), lucrarile au fost amanate in mai multe randuri. Cu toate ca in luna martie fostul ministru democrat a inaugurat lucrarile la cel de-al doilea tronson, Moara Vlasiei-Ploiesti (41 km), Orban a declarat la venirea sa in minister ca nu exista niciun ordin de incepere si ca lucrarile au fost incepute pentru presa pe un sector experimental. Ulterior, reprezentantii Ministerului Transporturilor au precizat ca ordinul privind inceperea lucrarilor a fost semnat, insa nu mai are valabilitate deoarece consortiul Euroconstruct nu a prezentat garantia de 20 de milioane de euro.

In plus, Ministerul Transporturilor nu are fonduri in buget pentru niciunul din tronsoane. Mihai Grecu a explicat in cadrul intalniri care a avut loc saptamana trecuta ca s-au alocat doar un milion de lei pentru despagubirile terenurilor care vor fi expropriate pe tronsonul Bucuresti-Ploiesti, in conditiile in care sunt necesare 100 milioane lei pentru inceperea lucrarilor. In ceea ce priveste stadiul exproprierilor, reprezentantii Ministerului Transporturilor au declarat ca acestea s-au realizat in proportie de 80% pe tronsonul Moara Vlasiei-Bucuresti, insa s-a efectuat doar o mica parte din plati. Pentru exproprierea a 400 de hectare pentru executarea lucrarii Bucuresti -Brasov, tronsonul Bucuresti-Ploiesti (62 kilometri), sunt necesare aproximativ 40 de milioane de euro. Tronsonul Bucuresti-Ploiesti km 19/62 a fost castigat in 2006 de consortiu romanesc format din companiile PA&CO International, Euroconstruct Trading 98, UMB Spedition si Comaxa.

Tot fostul ministru democrat promitea in luna martie ca lucrarile pe primul tronson Bucuresti-Moara Vlasiei vor fi incepute in iunie. Termenul a fost din nou amanat dupa ce firma franceza Colas Romania, care a participat la licitatie, a depus la inceputul lunii mai o contestatie. Acesta a fost respinsa, castigator fiind astfel consortiul mpresa Pizzarotti & C.S.p.A. Tirrena Scavi S.p.A, cu o oferta de 154 milioane euro.

Cat despre asigurarea fondurilor, Ludovic Orban a anuntat ca Transporturilor vor primi 350 milioane lei din Fondul National de Dezvoltare, cea mai mare parte a fondurilor urmand sa fie utilizata pentru exproprierile si operatiunile pentru inceperea autostrazii Bucuresti-Brasov.

In timp ce Ludovic Orban ii considera vinovati pe precedesorii sai de intarzierea lucrarilor, Radu Berceanu este de parere ca modul lent in care se deruleaza acum proiectele de constructie a autostrazilor se datoreaza faptului ca actualul ministru a schimbat din functie toti vechii directori. "Si-au pus oamenii lor care acum stau si se uita la luna, spunand prostii in presa. Compania de Autostrazi se numeste asa pentru ca trebuie sa faca drumuri, si nu ca sa dea explicatii de ce nu se fac autostrazi. Orban nu facut pana acum decat sa cante la mandolina si sa numeasca la Compania de Autostrazi persoane fara experienta, cum este Grecu care este specialist in chimie. Grecu are experienta in condus musafirii pana la lift", a acuzat, luni, Berceanu.

NewsIn

Ultimele stiri pe BankNews.ro: