Bancile lanseaza credite noi, pentru a nu scadea dobanzile la cele vechi
Data publicarii: 18-06-2007 | Finante-BanciZecile de promotii anuntate de banci in special la imprumuturi nu sunt altceva decat vechile credite putin "cosmetizate" cu o alta denumire, dar mai ales cu o dobanda mai mica, menite sa atraga noi clienti, este concluzia la care a ajuns Banca Nationala a Romaniei (BNR), noteaza Gandul. Este pentru prima data cand banca centrala vorbeste despre fenomenul contractelor de creditare cu dobanda variabila. In aceste contracte sunt incluse clauze care permit bancilor sa nu modifice dobanzile la imprumuturile in derulare, desi ofera spre vanzare produse similare cu rate mult mai scazute.
Pentru a evita reclamatiile sau chiar actiunile in instanta, bancile aleg ca odata cu reducerea dobanzilor sa modifice marginal si alte caracteristici si sa prezinte creditul ca pe un nou imprumut. Astfel, vechii clienti vor plati o dobanda mult mai mare, singura lor "vina" in acest caz fiind ca au contractat un credit cu ceva timp in urma. "Exista o rigiditate a ajustarii in jos a ratelor de dobanda la creditele curente comparativ cu ratele practicate la creditele noi", se spune in raportul BNR. Majoritatea contractelor incheiate de banci stipuleaza doar posibilitatea modificarii fara o referinta certa, cea mai utilizata formula fiind "in functie de conditiile pietei". "In general, ca raspuns la aparitia unor impulsuri de natura politicii monetare, bancile au reactionat prin majorarea costurilor la creditele vechi, diminuand, pe de alta parte, dobanzile la creditele noi acordate, in scopul atragerii de noi clienti", se arata in raportul BNR.
Reprezentantii sistemului bancar spun ca vina apartine si clientilor care nu se intereseaza de prevederile contractuale atunci cand incheie contracte cu dobanzi variabile. Un exemplu in acest sens sunt creditele cu dobanzi promotionale pe un an sau doi, in contracte nefiind stipulata dobanda aplicata dupa expirarea promotiei. Astfel ca, dupa o perioada de timp ratele la credite in loc sa scada raman neschimbate sau chiar cresc. Bucurosi ca au prins o dobanda buna, clientii nu sunt interesati de dobanda pe care ar trebui sa o plateasca dupa expirarea promotiei.
Integral in Gandul
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Reff & Asociatii si Deloitte Romania au asistat proprietarii Expo Market Doraly in vanzarea integrala a parcului comercial catre dezvoltatorul imobiliar WDP
- Revolut depășește 2 milioane de clienți ai aplicației Revolut <18
- Studiu Deloitte: Majoritatea liderilor de business din Romania considera ca PNRR va contribui la competitivitatea economiei locale in urmatorii cinci an
- Cum vor ajuta soluțiile AI în procesele de optimizare fiscală ale companiilor?
- Studiu Deloitte: Tranzitia catre economia circulara a incetinit la nivel global in 2023
- Studiu Deloitte: prețul, primul criteriu în alegerea mașinii. Motoarele pe combustie internă revin pe creștere în preferințele consumatorilor
- Prysmian deschide la București un nou birou al Centrului de Excelență în IT
- Lucian Anghel preia funcția de Director General-Adjunct al Libra Internet Bank
- Schneider Electric colaborează cu NVIDIA în proiectarea centrelor de date AI
- Ce este taxa pe lux și și cine va trebui să o plătească începând din acest an
- Flix raportează un venit total de 2 miliarde de euro în 2023
- Banca Transilvania & OTP Group, acord pentru achizitia OTP Bank Romania si subsidiare
- Studiu Deloitte: opt din zece lideri la nivel global se asteapta ca Gen AI sa le transforme organizatia in urmatorii trei ani
- Deloitte devine al saselea cel mai puternic brand din lume, potrivit Brand Finance
- Revolut Money Report: Romanii au facut peste 644 milioane de tranzactii cu Revolut anul trecut