Bancile nu pot face raportari la Biroul de Credit fara informarea clientului rau-platnic

Data publicarii: 20-06-2007 | Finante-Banci

Bancile nu au voie sa raporteze la Biroul de Credit situatia clientilor rau - platnici fara anuntarea prealabila a consumatorilor, acestia avand posibilitatea sa decida daca isi vor achita restantele sau nu, noteaza Gandul. In caz contrar, clientii pot reclama institutia bancara la Protectia Cosumatorilor, sanctiunea in acest caz fiind pe langa amenda maxima de 30.000 lei (300 milioane lei vechi) si obligativitatea de remediere a situatiei. Seful Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor (ANPC), Dan Vlaicu, sustine ca toti clientii nemultumiti de serviciile bancare pot depune o reclamatie la aceasta institutie, iar in situatia in care aceasta este fundamentata si exista cadrul legal necesar, banca in cauza va fi amendata si chiar obligata sa repare greseala.

"Protectia Consumatorilor poate verifica respectarea drepturilor consumatorilor de catre institutiile bancare in ceea ce priveste informarea corecta, completa si precisa, respectarea clauzelor contractuale astfel incat sa nu fie afectate interesele economice ale acestora precum si cele legate de publicitatea inselatoare", a precizat Dan Vlaicu. Un exemplu de publicitate inselatoare este anuntarea unor credite in conditii foarte avantajoase, cu dobanzi extrem de mici, fara a comunica dobanda finala. In astfel de situatii, amenda poate fi cuprinsa intre 1.500 si 4.000 lei.

Orice persoana care considera ca nu a primit informatii complete despre comisioanele bancare si dobanzi poate reclama acest lucru, ca si in cazul in care nu a primit toate datele despre conditiile de acordare a creditelor. In astfel de situatii, amenda poate ajunge pana la 3.000 lei.

Si majorarea dobanzilor si comisioanelor fara informarea consumatorilor reprezinta o ilegalitate, ca si refuzul recalcularii dobanzii la credit in scopul achitarii in avans. Un alt aspect care poate atrage dupa sine amendarea bancilor este refuzul nemotivat de acordare a creditului, calcularea eronata a ratelor sau neconcordanta intre ratele prevazute in contract si cele percepute. O alta problema cu care se confrunta clientii bancilor este cea legata de inchiderea unor conturi. "Banca are obligatia de a informa clientul asupra posibilitatii de a-si inchide contul, in caz contrar existand unele costuri. Este de preferat ca o astfel de informare sa se faca in scris, deoarece in cazul in care se ajunge la o reclamatie, fiecare dintre cele doua parti are propria varianta. Banca spune ca a informat clientul, iar acesta ca nu stia nimic despre acest lucru", a mai adaugat seful ANPC. Neinchiderea unui cont poate duce la acumularea unor sume, care neplatite o perioada de timp confera titularului de cont statutul de rau-platnic.

Totodata, bancile nu au voie sa furnizeze date personale catre ale banci sau alti operatori economici, fara acordul titularului. Un alt aspect care poate duce la sanctionarea bancii este functionarea defectuoasa a ATM-urilor bancare, pentru retinerea cardurilor fiind aplicata o amenda de la 3.000 pana la 30.000 lei. "Cu toate ca multe dintre nemultumirile consumatorilor pot fi rezolvate de noi, putini sunt cei care depun o reclamatie. Spre exemplu, in lunile aprilie si mai la nivelul intregii tari au fost depuse doar 80 de reclamatii pentru aspecte legate de sistemul bancar. Pe langa amenzile contraventionale pot fi aplicate si masuri de remediere a deficientelor constatate", a precizat Dan Vlaicu.

Incheierea unor contracte de credit in care este mentionata o dobanda variabila "in functie de evolutia pietei" poate fi considerata o ilegalitate in conditiile in care clientul a solicitat si nu a primit explicatii in acest sens. Potrivit sefului ANPC, cheia rezolvarii unor astfel de probleme sta chiar la client, care trebuie sa solicite includerea in contract a indicatorilor care stau la baza modificarii dobanzii. "In cazul in care banca refuza acest lucru, clientul poate reclama la Protectia Consumatorilor, care pe langa amenda poate dispune remedierea unei astfel de situatii", a declarat Dan Vlaicu.

Nereguli care pot fi semnalate la Protectia Consumatorilor:

* neinformarea clientului cu privire la posibilitatea de a-si inchide un cont

* refuz nemotivat de acordare a creditului

* calcularea eronata a ratelor

* neconcordanta intre ratele prevazute in contract si cele percepute

* majorarea dobanzilor si comisioanelor, fara informarea consumatorilor

Gandul

Ultimele stiri pe BankNews.ro: