Orban: taxa auto modificata trebuie sa intre in vigoare la 1 ianuarie

Data publicarii: 08-09-2007 | Finante-Banci

Comisarul european Leonard Orban a apreciat ca autoritatile romane trebuie sa convina cat mai repede cu expertii Comisiei Europene asupra modificarii taxei de inmatriculare auto, astfel incat noua legislatie sa intre in vigoare de la 1 ianuarie 2008. "Trebuie convenit, cat mai repede posibil, astfel incat sa se dea timp Parlamentului sa modifice Codul Fiscal si sa fie aplicata de la 1 ianuarie 2008", a declarat comisarul european aflat la Sibiu.

Orban si-a exprimat speranta ca cele doua parti vor ajunge la o solutie prin negocieri si ca CE nu va fi nevoita sa intre intr-o alta faza a procedurii de incalcare a tratatului.

Oficialul european a subliniat ca CE nu face recomandari cu privire termenul de la care sa intre in vigoare o modificare a legislatiei. "Am spus 1 ianuarie 2008 pentru ca este vorba de Codul fiscal care se modifica in cursul unui an cu aplicabilitatea de la 1 ianuarie a anului urmator, iar acesta este un lucru cunoscut de Comisia Europeana", a precizat Orban. Acesta a opinat ca Laszlo  Kovacs, comisarul pentru taxe, "va fi mai precis, probabil in scurt timp, in a puncta etapele intermediare".

Comisia Europeana a declansat procedura de incalcare a tratatului (infrigement), pe 20 martie, trimitand autoritatilor de la Bucuresti o scrisoare de notificare oficiala. CE a apreciat ca taxa de prima inmatriculare auto contravine articolului 90 din Tratatul de Aderare si jurisprudentei Curtii Europene. Principalele neajunsuri ale legislatiei referitoare la taxa de inmatriculare auto, invocate de Comisia Europeana, sunt taxarea discriminatorie intre masinile la mana a doua vandute de cetatenii romani si cei din alte state membre UE, precum si faptul ca nivelul taxei depaseste valoarea reziduala sau de piata a masinii in cazul celor mai vechi.

Procedura de infrigement cuprinde trei etape, in functie de rezultatul discutiilor cu partea romana. Prima etapa a procedurii consta in transmiterea unei scrisori referitoare la motivele declansarii procedurii, la care autoritatile de la Bucuresti trebuie sa dea un raspuns in cel mult doua luni. In cazul in care acest raspuns este considerat nesatisfacator, Comisia poate lua decizia de a trimite o noua scrisoare, "reasoned opinion", care contine recomandari precise privind felul in care ar urma sa actioneze statul roman. Ultima etapa, la care se ajunge daca dicutiile nu au un rezultat multumitor, este actionarea statului roman la Curtea de Justitie Europeana.

De la momentul declansarii procedurii, autoritatile romane au avut mai multe runde de negocieri, precum si o corespondenta ampla cu expertii europeni pe marginea modificarilor impuse de acquis-ul comunitar la taxe de inmatriculare. Discutiile au fost considerate constructive de catre reprezentantii CE.

Taxa de prima inmatriculare, in vigoare de la 1 ianuarie 2007, se calculeaza in functie de trei variabile: vechimea masinii, tipul de catalizator (euro) si capacitatea cilindrica a masinii. Nivelul taxei porneste de la 68 de euro, pentru autovehiculele noi, foarte mici, cu o capacitate cilindrica de 600 cmc, dotate cu euro 4 si ajunge pana la 8.586 euro pentru autoturismele mai vechi de sase ani, fara euro si cu o capacitate cilindrica de peste 3.000 cmc.

NewsIn

Ultimele stiri pe BankNews.ro: