Administratorii de fonduri de pensii ce incalca legea risca pana la 2 ani de puscarie

Data publicarii: 14-10-2007 | Finante-Banci

Administratorii de fonduri de pensii private care gestioneaza sau modifica fara autorizatie schemele de pensii, administreaza un fond neautorizat sau desfasoara activitati neavizate risca inchisoare intre sase luni si doi ani sau amenda, potrivit noii legislatii aprobate de Guvern.

Dispozitiile sunt cuprinse intr-o Ordonanta de Urgenta aprobata in aceasta saptamana de Guvern, care completeaza cadrul legal referitor la incriminarea unor fapte ca infractiuni si contraventii si introduce o serie de sanctiuni in cazul incalcarii unor prevederi din cuprinsul legii pensiilor private obligatorii (pilonul II) 411/2004, a anuntat duminica arbitrul pensiilor private.

Constituie de asemenea infractiune si se pedepseste cu inchisoare de la 6 luni la 2 ani sau cu amenda fapta persoanei din vina careia contributia la fondul de pensii nu este virata sau este utilizata in alte scopuri decat prevede. Mai constituie infractiune fapta persoanei din vina careia transferul de disponibilitati banesti ale unui participant la un fond de pensii nu este efectuat in termenul prevazut de lege sau daca acestea sunt utilizate in alte scopuri decat prevede lege.

Potrivit modificarilor aduse legii pensiilor private facultative (pilonul III) 204/2006, activitatea de marketing al prospectului schemei de pensii facultative se poate desfasura numai prin intermediul unui agent de marketing, persoana juridica sau dupa caz, persoana fizica care isi desfasoara activitatea in acest scop, autorizat sau avizat de catre CSSPP, potrivit normelor elaborate de catre CSSPP.

Si in cazul acestei legi, au fost incluse in categoria contraventiilor a unor fapte cum ar fi nerespectarea masurilor stabilite prin actele de control al CSSPP, precum si nerespectarea altor obligatii prevazute de lege.

Au fost modificate, de asemenea, modalitatile de sanctionare a faptelor care constituie contraventii si limitele amenzilor contraventionale.

Constituie infractiuni si se pedepsesc cu inchisoare de la 6 luni la 2 ani sau cu amenda, ca si in cazul pensiilor obligatorii, fapta persoanei din vina careia contributia la fondul de pensii nu este virata sau este utilizata in alte scopuri decat prevede legea. Se mai pedepseste fapta persoanei din vina careia transferul de disponibilitati banesti ale unui participant la un fond de pensii nu este efectuat in termenul prevazut de lege sau daca acestea sunt utilizate in alte scopuri decat prevede legea.

Totodata, constituie infractiune utilizarea de informatii, documente si declaratii false sau de oricare alte mijloace ilegale in vederea obtinerii autorizatiilor sau avizelor prevazute de lege, precum si administrarea sau modificarea neautorizata a schemelor de pensii facultative. Vor raspunde in fata legii si persoanele care administreaza fonduri de pensii facultative neautorizate si administratorii care desfasoara alte activitati decat cele pentru care au fost autorizati.

Modificarile aduse unor prevederi din legislatia pensiilor private clarifica de asemenea circuitul documentelor, informatiilor si al contributiilor la fondurile de pensii, intre institutia de evidenta, institutia de colectare si administratorii fondurilor de pensii.

Legea pensiilor private obligatorii si facultative include, dupa aprobarea Ordonantei de Urgenta de catre Guvern, prevederi referitoare la  intarirea raspunderii contraventionale, incriminarea unor fapte ca infractiuni si introducerea unor sanctiuni penale in cazul persoanelor fizice si a entitatilor cu atributii in acest sistem, se arata intr-un comunicat al CSSPP.

Sunt stabilite si instrumente sanctionatorii adecvate, care sa asigure colectarea si administrarea fondurilor de pensii in conditii de maxima siguranta pentru contribuabili, precum si cresterea capacitatii de supraveghere si control a CSSPP.

In cuprinsul ambelor legi sunt introduse prevederi referitoare la activitatea de marketing a fondurilor de pensii, in sensul desfasurarii acesteia numai de catre persoane juridice sau, dupa caz, de persoane fizice, autorizate de catre Comisia de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private(CSSPP).

In ce priveste pensiile private obligatorii (pilon II), institutia care are ca atributie legala privind colectarea contributiilor individuale este Agentia Nationala de Administrare Fiscala (ANAF), iar cea care are ca atributie evidenta asiguratilor din sistemul public de pensii este Casa Nationala de Pensii si Alte Drepturi de Asigurari Sociale (CNPAS).

Referitor la circuitul documentelor, se stabileste ca institutia de evidenta va calcula pentru fiecare persoana, cuantumul contributiei datorate fondului de pensii. Se ia in considerare baza de calcul a contributiei individuale de asigurari sociale inscrisa in declaratia privind evidenta nominala a asiguratilor si a obligatiilor de plata catre bugetul asigurarilor sociale de stat, sau, dupa caz, in declaratia de asigurare la sistemul public de pensii.

Ulterior, CNPAS va intocmi liste nominale de viramente, distinct, pentru fiecare fond de pensii, in care sunt inregistrati participantii si cuantumul contributiei datorate. Virarea contributiilor la fondurile de pensii se realizeaza lunar, de catre CNPAS, pana cel mai tarziu in data de 20 a lunii urmatoare celei de depunere a declaratiilor, se mai arata in comunicatul CSSPP.

Noile prevederi mai stabilesc obligatia ca administratorul fondului sa trimita catre CSSPP, in format electronic, copii ale actelor individuale de aderare. Totodata, CNPAS are obligatia de a notifica, in termen de cinci zile lucratoare de la inregistrarea in Registrul participantilor, in format electronic, fiecarui administrator, lista cu  datele de identificare a persoanelor repartizate aleatoriu la fondul de pensii administrate de acesta.

Potrivit legii, contributia la fondul de pensii se deduce din veniturile brute lunare care reprezinta baza de calcul pentru contributia individuala de asigurari sociale, impreuna si in aceeasi modalitate de calcul cu contributia obligatorie.

NewsIn

Ultimele stiri pe BankNews.ro: