Adaptarea la diferite culturi - esentiala atat pentru manageri, cat si pentru angajati

Data publicarii: 19-10-2007 | HR/Cariere

In contextul unei economii tot mai globalizate, una dintre trasaturile fundamentale de care ar trebui sa dispuna managerii companiilor multinationale - prezente pe piete extrem de diferite din punct de vedere economic si social - este tocmai abilitatea de a lucra cu diferite culturi. Aceasta este una dintre concluziile relevate de un studiu al Asociatiei Consultantilor in Executive Search (ACES - AESC: Association of Executive Search Consultants), realizat prin chestionarea a 139 de reprezentanti ai industriei ce activeaza in 45 de companii din 31 de tari ale lumii.

Daca luam in considerare popularitatea in crestere - atat la nivel global, cat si in tara noastra - de a angaja expati pe diverse pozitii in organizatii, ne putem da seama cu usurinta de ce aceasta caracteristica este vitala pentru coordonarea eficienta a activitatii unor oameni de multe ori extrem de diferiti.

Flexibilitatea si comunicarea interpersonala, semnele unei atitudini deschise

La intrebarea "Ce trasaturi sunt esentiale pentru viitorii manageri de companii?", respondentii chestionati de ACES au mentionat integritatea, in proportie de circa 50%. In top s-a aflat, de asemenea, capacitatea de a mentine o viziune de ansamblu, sensibila la elementele culturale specifice cu care liderul interactioneaza. O serie de alte trasaturi considerate dezirabile de cei intervievati intra tot in sfera de influenta a adaptarii la diverse culturi - printre acestea se numara transparenta, intelegerea diferentelor, flexibilitatea, promovarea unei mentalitati deschise si abilitati de comunicare interpersonala.

In acest context, Elizabeth Sena, consultant in cadrul Hunt Howe Partners din New York, considera esentiala "capacitatea de a lucra in si cu diferite culturi". "Pe masura ce lumea de afaceri devine tot mai globala, liderii trebuie sa fie capabili sa motiveze si sa inspire indivizi destul de diferiti fata de ei insisi", motiveaza aceasta. La randul sau, Michael Ostervall, reprezentant al Ray & Berndston din Stockholm, enumera cateva trasaturi de care noua generatie de manageri ar trebui sa dispuna, cel putin la modul ideal: interculturalitatea, abilitatile de comunicare, sarmul si, nu in ultimul rand, lipsa prejudecatilor. Massimo Canovi, de la Korn/Ferry International, din Milano, enumera "integritatea, managementul resurselor umane si respectul, sensibilitatea fata de toate acele chestiuni care nu sunt legate in mod direct de afacere, dar asupra carora organizatiile au un mare impact (precum mediul, dezvoltarea lumii a treia etc.)".

Integral in Curierul National

Ultimele stiri pe BankNews.ro: