Presedintele CC: Contractul cu Ford nu se va derula daca avizul CE va fi negativ

Data publicarii: 20-10-2007 | Economie

Contractul de privatizare a Automobile Craiova Romania cu Ford nu se va derula in cazul in care Comisia Europeana (CE) va decide ca Romania a incalcat Tratatul de aderare prin acordarea de ajutoare de stat, a declarat, vineri, presedintele Consiliului Concurentei (CC), Gheorghe Oprescu.

"Deocamdata vorbim de o posibila acordare de ajutoare de stat. Ramane ca acest lucru sa fie stabilit de Comisia Europeana", a spus Oprescu. El a mentionat ca exista trei situatii: se constata ca nu s-a incalcat Tratatul si nu va fi nicio problema; se constata ca s-au acordat ajutoare de stat, dar le aproba; se da aviz negativ si contractul isi pierde valabilitatea. Oprescu a adaugat ca depinde de reprezentantii celor doua parti daca se vor mai aseza la masa negocierilor.

Comisia Europeana a decis saptamana trecuta investigarea unei posibile acordari de ajutoare de stat in cazul Daewoo si a emis un ordin prin care cere Romaniei sa suspende orice acordare de ajutoare de stat care nu au fost in prealabil notificate Bruxelles-ului. Comisia a deschis o investigatie amanuntita asupra unor posibile ajutoare acordate in contextul privatizarii Automobile Craiova, fosta Daewoo Craiova, si vanzarii sale catre Ford Motor Company in septembrie 2007, anunta purtatorul de cuvant al comisarului pentru concurenta Neelie Kroes.

AVAS si Consiliul Concurentei trebuie sa trimita, pana la sfarsitul lunii octombrie, o pozitie la Comisia Europeana privind toate aspectele referitoare la concurenta si ajutor de stat ale privatizarii Automobile Craiova.

Pe parcursul lunii noiembrie, Comisia Europeana va analiza documentele partii romane, iar in termen de 18 luni de la data deschiderii procedurii de investigatie va trebui sa emita o decizie. Aceasta decizie poate fi de autorizare, de autorizare conditionata sau poate fi negativa, caz in care furnizorul trebuie sa recupereze ajutorul de stat acordat, plus dobanzile aferente.

Guvernul a aprobat, miercuri, un memorandum prin care sunt suspendate dezbaterile din Parlament la proiectul de lege privind unele masuri pentru privatizarea SC Automobile Craiova, pana la decizia Comisiei Europene.

Proiectul de lege a fost aprobat de Guvern la mijlocul lunii septembrie si trimis Parlamentului. Actul normativ este depus in prezent la Comisia de privatizare din Senat, insa senatorii au amanat de mai multe ori dezabaterile pe acest proiect.

Ford Europa considera ca actiunea Guvernului Romaniei este in concordanta cu cerintele CE. "Ford of Europe a spus ca va coopera in totalitate cu Comisia Europeana pentru a ajuta ducerea investigatiei la o concluzie satisfacatoare cat mai curand posibil", au spus reprezentantii Ford.

Contractul facut public de Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului (AVAS) prevede sanctiuni pentru nerespectarea conditiilor privind numarul de unitati produse si a locurilor de munca aratand ca, in cazul in care schimba obiectul de activitate sau reduce numarul angajatilor sub 500, Ford va plati statului jumatate din pretul de cumparare de 57 milioane euro.

Contractul il mai obliga pe cumparator la plata a 25% din pretul de cumparare catre AVAS daca produce mai putin de 200 de mii de automobile anual, 10% in cazul in care produce intre 200 si 225 mii de unitati si 5% daca produce intre 200 si 225 de unitati. Prin contract Ford trebuie sa produca peste 250 mii automobile la sfarsitul celui de-al patrulea an de la data finalizarii tranzactiei si 300 mii la sfarsitul celui de-al patrulea an investitional.

Alte prevederi vizeaza nerespectarea clauzelor contractuale privind pastrarea numarului de 3.900 de angajati preluati la cumpararea societatii. Prin urmare, o reducere a numarului acestora sub 500 va atrage plata a 50% din pretul de cumparare, iar o diminuare sub 2.500 plata a 20% din pret. Scaderea numarului de angajati sub 3.000 va insemna plata a 10% din pret.