Reducerea contributiilor sociale ajuta la crearea de noi slujbe, dar stimuleaza inflatia

Data publicarii: 13-12-2007 | Economie

Reducerea cu 6% a contributiilor firmelor si salariatilor la bugetul de asigurari sociale, contestata de sindicate, ar putea stimula angajarea si investitiile firmelor, dar pune in acelasi timp o presiune suplimentara pe sistemul de pensii de stat si pe preturi, spun analistii. Guvernul taie din contributiile sociale in 2008, an in care s-a angajat sa plateasca pensii mai mari, din contributii subtiate de demararea pilonului II.

Potrivit proiectului bugetului de stat pe anul viitor, aprobat de guvern si aflat in prezent in dezbatere in parlament, contributiile sociale vor fi diminuate pe parcursul anului 2008 cu 1,5% pentru angajat si cu 4,5% pentru angajator, in trei etape. Reducerea cumulata la cele doua categorii va fi de 2,2% de la 1 ianuarie, 1,5% de la 1 iulie si 2,3% de la 1 decembrie, potrivit proiectiilor guvernului.

Astfel, de la 1 ianuarie 2008, angajatorul va beneficia de scaderea contributiilor de somaj cu 1%, a celor de sanatate cu 0,5% si a contributiilor pentru accidente de munca si boli profesionale cu 0,7%.

De la 1 iulie, se vor aplica alte diminuari, de aceasta data pentru angajat, de 1% la sanatate si 0,5% la somaj.

Ultima etapa de reducere va avea loc la 1 decembrie 2008 si va fi realizata doar asupra contributiilor angajatorului, care va plati contributii de pensie mai mici cu 1,5%, de somaj reduse cu 0,5% si de sanatate in scadere cu 0,3%.

In prezent, angajatorii datoreaza 2% pentru somaj, 6% pentru sanatate si 18,5% pentru pensie, in conditii normale de munca. In cazul in care conditiile de munca sunt deosebite sau speciale, contributia de pensie se majoreaza cu cate 5%.

Contributiile angajatului sunt, in acest an, de 1% pentru somaj, 6,5% pentru sanatate si 9,5% pentru pensie.

Proiectul de buget stabileste ca angajatorii vor plati in 2008, in functie de clasa de risc, contributii de asigurari pentru accidente de munca si boli profesionale reduse la 0,04%, de la 0,74% in prezent. Contributia la fondul de garantare a creantelor salariale va fi mentinuta anul viitor la 0,25%.

Or, 2008 este anul in care pensiile platite de sitemul de stat - pilonul I - se raporteza la o valoare a punctului de pensie de 37,5% din salariul mediu brut, fata de 31% pana pe 1 noiembrie 2007, urmand ca din 2009 pensionarii sa benefiecieze de o noua majorare a remuneratiilor, ca urmare a sporului punctului de pensie pana la 45% din salariul mediu brut - care este estimat sa-si continue cresterea intr-un ritm cu doua cifre.

In acelasi timp, startul pilonului II, al pensiilor private obligatorii, va redistribui mai mult de o cincime din contributiile actuale ale angajatilor la sistemul de pensii de stat (2% din 9,5%) catre fonduri administrate privat, ceea ce va reduce sumele disponibile pentru plata pensiilor.

Analistii anticipeaza ca reducerea CAS va tensiona sistemul public de pensii si va stimula consumul - si implicit inflatia, dar ar putea spori investitiile companiilor si ajuta la crearea de noi locuri de munca

"Contributiile pentru asigurari sociale de stat (CAS) nu pot fi reduse foarte mult pentru ca o diminuarea a CAS-ului cu un punct procentual creaza o pierdere la buget de 0,2% din produsul intern brut (PIB)", a explicat directorul Grupului de Economie Aplicata (GEA), Liviu Voinea.

"O reducere substantiala a CAS-ului s-ar putea face doar cu o alta filozofie fiscala", a precizat Voinea.

El a explicat ca, in conditiile actuale, diminuarea contributiilor sociale la bugetul de stat ar lasa angajatii si angajatorii cu mai multi bani, care ar lua calea consumului, fapt care ar genera o inflatie suplimentara.

Voinea a mai spus ca pensiile private obligatorii creaza oricum un deficit mare la buget si o alternativa ar consta in reducerea contributiilor la bugetul de stat in favoarea pensiilor private facultative.

"Reducerea contributiilor si a impozitarii nu reprezinta un lucru rau, insa scaderile planuite pentru anul viitor nu sunt suficiente pentru a compensa pierderile pentru buget", a explicat analistul Ilie Serbanescu.

El considera ca reducerile prevazute in proiectul de buget pe 2008 sunt insuficiente pentru a scoate la suprafata veniturile nefiscalizate si ca vor afecta, mai degraba, "bugetul intr-un moment tensionat de cresterea pensiilor operata de la 1 noiembrie si de deplasarea unei parti din incasarile sistemului public de pensii catre fondurile de pensii obligatorii administrate privat".

Referitor la reducerea contributiei la pensii pentru angajator cu 1,5% de la 18,5% in prezent, prevazuta pentru inceputul lunii decembrie a anului viitor, analistul a spus ca va aplica tensiuni suplimentare asupra sistemului de pensii, care este deja pus sub presiune.

Serbanescu este de parere ca raportul intre reducerile planificate - cu 1,5% pentru angajat si cu 4,5% pentru angajator de la 1 decembrie 2008 - "este potrivit in esenta, deoarece este corect ca platile in contul de contributii sociale sa fie facute mai mult de angajat decat de angajator".

"Este bine sa existe un efort mai mic din partea angajatorului, deoarece acesta ar avea, in acest caz, mai multi bani pentru investitii, care pot crea noi locuri de munca", a mai explicat analistul.

Analistul Matei Paun este de parere reducerea contributiilor este o initiativa binevenita, avand in vedere ca in Romania, comparativ cu alte state, nivelul acestora este destul de ridicat, dar astfel de diminuari "trebuie compensate din alta parte".

"E vorba pur si simplu de venituri si cheltuieli, trebuie sa mentinem un deficit cat mai mic". "In acest fel nu facem decat sa mutam problema dintr-un loc intr-altul", a concluzionat analistul.

Paun considera ca scaderea contributiilor pentru angajator ar putea avea ca efect pozitiv reducerea muncii la negru si ca, prin aceasta masura, Guvernul nu tinteste neaparat reducerea somajului, "deoarece acesta este deja scazut si exista, chiar, in unele domenii, lipsa de angajati calificati".

Sindicatele se tem ca o scadere atat de semnificativa a contributiilor ar putea reduce protectia salariatilor, sacrifica masurile active de ocupare si ameninta sistemul de pensii de stat

Sindicalistii sustin ca prin reducerea contributiilor sociale in 2008 cu sase procente (4,5% la angajator si 1,5% la angajat), fondul public de pensii nu va putea suporta majorarile substantiale promise, iar fondul pentru somaj si cel al asigurarilor pentru risc profesional nu vor mai putea sustine masurile pentru protectia salariatilor.

Presedintele Cartel Alfa, Bogdan Hossu, este de parere ca reducerea contributiei la fondul pentru somaj cu doua procente la angajator si cu 0,5% la angajat, din 2008, va fi in defavoarea masurilor active de ocupare.

"Acest lucru, chiar si in conditiile largirii bazei de impunere, se face in detrimentul masurilor active, in conditiile in care in Romania exista probleme grave legate de somaj, care trebuie rezolvate. Totodata nu vor exista fonduri suficiente pentru functionarea comitetelor sectoriale la nivel de intreprindere", a spus liderul sindical.

In consecinta, sindicatele cer reducerea contributiei la fondul pentru somaj doar la angajator si doar cu un punct procentual.

De asemenea, reprezentantii salariatilor nu sunt de acord nici cu reducerea cu 1,75% a contributiei angajatorului la fondul public de pensii. In opinia vicepresedintelui Blocului National Sindical, Ovidiu Jurca, aceasta reducere, adunata cu procentele transferate la pilonul II de pensii (2% in 2008, urmand ca in cativa ani sa ajunga la 6%) va duce la reducerea semnificativa a fondurilor pentru pensia de stat.

De altfel, unele sindicate sunt rezervate si in ceea priveste introducerea pensiilor administrate privat. Liderul sindical de la BNS sustine ca dupa introducerea pensiilor private, veniturile persoanelor in varsta se vor diminua cu 6,5 - 9,5% fata de veniturile asigurate in prezent doar de pensia de stat.

In acelasi timp, prin reducerea contributiilor la fondul de pensii nu se vor putea sustine majorarile propuse de guvern, respectiv ca valoarea punctului de pensie sa ajunga la 37,5% din salariul mediu pe economie, in 2008, si la 45% din acelasi venit, in 2009.

O alta nemultumire majora a sindicatelor este si reducerea contributiilor la fondul asigurarilor pentru risc profesional. In timp ce guvernul a propus in propectul de buget reducerea acestor contributii de la 0,4% la 0,04%, sindicatele vor o reducere de doar 0,1%. Prim vicepresedintele Blocului National Sindical, Matei Bratianu, a explicat ca reducerea propusa de guvern va duce practic la desfiintarea fondului, iar responsabilitatea financiara in cazul unor accidente de munca sau a unor boli profesionale va fi exclusiv in grija angajatului.

Planurile bugetare ale guvernului depind, in mare masura, de "forma" economiei romanesti, lovita in acest an de seceta si de turbulentele internationale, care i-au incetinit cresterea

Guvernul a aprobat, in octombrie, proiectul de buget pentru anul 2008. Potrivit proiectului, veniturile bugetului consolidat vor insemna echivalentul a 39,3% din produsul intern brut (PIB), iar cheltuielile 42% din PIB. Comparativ, programul bugetar pentru 2007 a stabilit deficitul la 2,8% din PIB, veniturile fiind de 36,9% din PIB, iar cheltuielile de 39,6% din PIB.

PIB-ul din 2008 este evaluat, prin proiect, la 440 miliarde lei, in timp ce in acest an ar urma sa cumuleze 389,8 miliarde lei. Cursul de schimb al euro, pe baza caruia a fost calculat bugetul, este de 3,18 lei. In 2007, cursul de schimb al euro a fost stabilit in buget la 3,35 lei.

Cresterea economica este estimata la 6,5% in 2008, an in care inflatia ar trebui sa se situeze la nivelul tintei bancii centrale, de 3,8%, iar deficitul de cont curent va atinge 13,3% din PIB. Potrivit aceluiasi proiect, cresterea economica pentru 2007 este estimata la 6,1%, inflatia la 4,5%, iar deficitul de cont curent la 13,4% din PIB.

Rata somajului este estimata in scadere pentru 2008, la 4,3%, in timp ce anul acesta a fost prognozata la 5%. Guvernul se asteapta ca numarul de salariati sa creasca cu 2% fata de 2007, cand ritmul de cresterii a ocuparii a fost de 1,8%.

Castigul salarial mediu brut ar trebui sa ajunga la 1.550 lei, in 2008, in urcare cu 12,3% fata de anul in curs.

In primele noua luni ale acestui an, produsul intern brut (PIB) al Romaniei a crescut cu 5,8% - ritm sub cel estimat in legea bugetului de stat pe 2007 - ca urmare a avansului puternic inregistrat de servicii si, mai ales, de constructii, care au compensat partial declinul accentuat dintr-un sector agricol puternic afectat de seceta.

NewsIn

Ultimele stiri pe BankNews.ro: