Legislatia privind taxa de prima inmatriculare ar putea fi modificata in ianuarie 2008

Data publicarii: 21-12-2007 | Auto

Ordonanta de modificare a legislatiei privind taxa auto ar putea fi adoptata in luna ianuarie a anului viitor, proiectul ordonantei fiind finalizat in linii mari, a declarat joi ministrul economiei si finantelor, Varujan Vosganian. "In linii mari am terminat proiectul de ordonanta. Au fost comunicate Comisiei Europene intentiile noastre, iar filosofia prezentata in luna iunie se mentine. Valoarea taxei se va corela cu valoarea de piata a autoturismelor", a explicat Varujan Vosganian.

Intrebat daca taxa deja platita ar putea fi restituita, ministrul Vosganian a spus ca nu exista nicio sentinta definitiva care sa oblige statul roman sa returneze sumele platite pana in prezent.

"Orice discutie privind o eventuala restituire a taxei se va face numai pe baza unei decizii a Comisiei Europene (CE) si a unor acte juridice definitive si irevocabile", a afirmat Varujan Vosganian.

Premierul Calin Popescu Tariceanu declara luni, 17 decembrie, ca Executivul intentioneaza sa modifice taxa auto astfel incat valoarea acesteia sa se reduca pe masura ce varsta autovehiculului creste, iar calculul taxei sa fie aplicat masinilor cu o vechime de pana la 20 de ani, cu o cota de reducere a taxei de pana la 90%.

"Intentionam introducerea unor modificari: valoarea taxei se va reduce pe masura cresterii varstei autovehiculului (...). Se va extinde intervalul aferent varstei autovehiculelor pana la 20 de ani, odata cu stabilirea unor cote de reducere a taxei, care ajung pana la 90%, urmand a se mai plati doar 10% din taxa", declarat premierul Tariceanu luni, in Camera Deputatilor, la dezbaterea politica pe marginea taxei de prima inmatriculare.

Premierul a adaugat ca guvernul intentioneaza sa instituie posibilitatea restituirii valorii reziduale a taxei atunci cand autovehiculul inmatriculat in Romania se vinde unei persoane dintr-un alt stat membru sau intr-o tara terta, dar si posibilitatea contestarii taxei. Premierul a precizat ca proiectul de act normativ privind modificarea taxei este intr-o faza avansata a elaborarii.

Taxa de inmatriculare a devenit, in martie 2007, obiectul unei proceduri de infringement (incalcare a tratatului) deschisa de Comisia Europeana impotriva Romaniei. Autoritatile romane si Comisia Europeana au purtat o ampla corespondenta pe acest subiect, in ultimele noua luni, insa nu au ajuns la un acord.

Comisia Europeana a decis, in urma cu aproape o luna, sa deschida a doua etapa a procedurii de infringement (incalcare a tratatului)  impotriva Romaniei privind taxa de prima inmatriculare, considerand ca raspunsurile autoritatilor romane au fost nesatisfacatoare. Comisia a acordat un termen de doua luni pentru schimbarea legislatiei, ulterior fiind posibil sa actioneze statul roman la Curtea Europeana de Justitie.

A doua etapa a procedurii consta in transmiterea unui aviz motivat, "reasoned opinion", care contine recomandari ale modului in care trebuie modificata taxa. Daca nici in urma scrisorii de argumentatie, Romania nu se va conforma rigorilor europene in materie, Comisia ar urma sa inainteze cazul Curtii Europene de Justitie.

Incasarile din taxa de inmatriculare auto au ajuns, in primele zece luni si jumatate ale anului 2007, la suma de 787,06 milioane lei (aproximativ 225 milioane euro), potrivit datelor furnizate NewsIn de Ministerul Economiei si Finantelor.

Suma colectata din taxa de inamtriculare, pana in prezent, depaseste nivelul estimat pentru tot anul 2007, prin legea bugetului, la 766,8 milioane lei. Pentru anul viitor, Finantele au programat incasari din aceasta taxa de 600,8 milioane lei.

Taxa de prima inmatriculare a intrat in vigoare de la 1 ianuarie 2007 si se calculeaza in functie de trei variabile: vechimea masinii, tipul de catalizator (euro) si capacitatea cilindrica a masinii. Nivelul taxei porneste de la 68 de euro, pentru autovehiculele noi, foarte mici, cu o capacitate cilindrica de 600 cmc, dotate cu euro 4 si ajunge pana la 8.586 euro pentru autoturismele mai vechi de sase ani, fara catalizator si cu o capacitate cilindrica de peste 3.000 cmc.

NewsIn

Ultimele stiri pe BankNews.ro: