Carnea, laptele si uleiul se scumpesc cu pana la 15 %, din februarie
Data publicarii: 12-01-2008 | EconomiePreturile alimentelor de baza, printre care laptele, carnea sau uleiul, se vor majora cu pana la 15 %, din februarie, principalele cauze fiind deprecierea leului, dar si costurile pentru utilitati, a declarat, vineri, presedintele sindicatului din industria alimentara, Dragos Frumosu.
"In luna ianuarie, vanzarile scad, astfel incat preturile alimentelor nu pot fi majoare. Insa, din 1 februarie, vom asista cu siguranta la o noua scumpire, primele majorari urmand sa fie aplicate la carne, lapte si ulei. In egala masura, produsele alimentare din import vor fi mai scumpe cu pana 10 %, incepand tot din februarie", a spus presedintele Federatiei Nationale a Sindicatelor din Industria Alimentara (FSIA), Dragos Frumosu.
Potrivit acestuia, principalele cauze care determina scumpirea alimentelor tin de deprecierea leului, precum si de costurile pentru utilitati.
"Daca ne gandim la deprecierea leului, dar si la costurile pentru combustibil, gaze sau energie scumpirea alimentelor este justificata. Totusi, nu este exclusa si varianta speculei. Astfel, chiar daca anumite produse sunt comercializate la un pret relativ scazut pe piata europeana, importatorul le vinde la un pret mare pe piata interna. Din aceasta cauza ar trebui ca autoritatile sa gaseasca cai legale prin care sa limiteze specula", a explicat Frumosu.
Acesta a precizat ca o modalitate prin care autoritatile ar putea stopa scumpirea alimentelor ar fi reducerea fiscalitatii.
"Scumpirea alimentelor ar putea fi atenuata daca fiscalitatea ar fi redusa. Nu este vorba doar de reducerea TVA, ci si a altor taxe si impozite percepute in industria alimentara", a mentionat Frumosu.
Presedintele FSIA a subliniat ca anul 2008 va fi unul extrem pe dificil pentru unitatile din industria alimentara, existand riscul ca multe dintre acestea "sa dispara din piata". Potrivit lui Frumosu, "unitatile din industria alimentara care rezista in acest an, vor scapa".
Potrivit Institutului National de Statistica (INS), in intreg anul 2007, alimentele, cu o pondere in cosul mediu de consum al romanilor de 38,92%, s-au scumpit cu 9,14%. Cele mai mari cresteri de preturi s-au inregistrat in 2007 la chirii, care s-au dublat (100,96%), la transport CFR (27,35%), servicii postale (23,26%) si la unele alimente, precum ulei comestibil (scumpire medie de 44,1%), fasole boabe si alte leguminoase (32,95%), fructe proaspete (25,8%) sau malai (18%).
NewsIn
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Reff & Asociatii si Deloitte Romania au asistat proprietarii Expo Market Doraly in vanzarea integrala a parcului comercial catre dezvoltatorul imobiliar WDP
- Revolut depășește 2 milioane de clienți ai aplicației Revolut <18
- Studiu Deloitte: Majoritatea liderilor de business din Romania considera ca PNRR va contribui la competitivitatea economiei locale in urmatorii cinci an
- Cum vor ajuta soluțiile AI în procesele de optimizare fiscală ale companiilor?
- Studiu Deloitte: Tranzitia catre economia circulara a incetinit la nivel global in 2023
- Studiu Deloitte: prețul, primul criteriu în alegerea mașinii. Motoarele pe combustie internă revin pe creștere în preferințele consumatorilor
- Prysmian deschide la București un nou birou al Centrului de Excelență în IT
- Lucian Anghel preia funcția de Director General-Adjunct al Libra Internet Bank
- Schneider Electric colaborează cu NVIDIA în proiectarea centrelor de date AI
- Ce este taxa pe lux și și cine va trebui să o plătească începând din acest an
- Flix raportează un venit total de 2 miliarde de euro în 2023
- Banca Transilvania & OTP Group, acord pentru achizitia OTP Bank Romania si subsidiare
- Studiu Deloitte: opt din zece lideri la nivel global se asteapta ca Gen AI sa le transforme organizatia in urmatorii trei ani
- Deloitte devine al saselea cel mai puternic brand din lume, potrivit Brand Finance
- Revolut Money Report: Romanii au facut peste 644 milioane de tranzactii cu Revolut anul trecut