Povestea geniului informatic care a fraudat Societe Generale cu 5 miliarde de euro
Data publicarii: 25-01-2008 | InternationalConducerea bancii Societe Generale a prezentat scuze publice actionarilor pentru uriasa frauda care i-a adus pierderi de aproape 5 miliarde de euro. Frauda, considerata cea mai mare din istoria sistemului bancar, a fost comisa de un tanar trader al bancii care a reusit sa evite toate procedurile de control. Scandalul nu are nici un efect asupra BRD, filiala din Romania, deoarece gestiunea sa este separata de cea a bancii franceze.
Autorul fraudei, Jerome Kerviel, are 31 de ani si lucreaza la banca din anul 2000. El este descris ca un "geniu informatic", dar in acelasi timp o persoana "fragila", cu "greutati familiale", ale caror actiuni nu urmareau "imbogatirea personala".
Kerviel s-a lansat in tranzactii tot mai riscante pe piata, foarte sofisticata, a "produselor derivate", unde Societe Generale este numarul unu in lume. Cunoasterea detaliata a procedurilor de control i-a permis sa-si ascunda operatiunile pana sambata trecuta, cand o eroare a dat totul la iveala.
Luni, banca a inceput sa lichideze plasamentele lui Kerviel, dar criza bursiera declansata chiar in acea zi a sporit si mai mult pagubele.
Potrivit unor surse, Jerome Kerviel ar fi disparut fara urma, dar avocata sa sustine ca el "nu a fugit" si "ramane la dispozitia justitiei".
Expertii sunt consternati de cele intamplate, iar unii lasa chiar sa se inteleaga ca vanzarile masive ale bancii au jucat un rol in criza bursiera.
Intr-o scrisoare publicata vineri de presa franceza, presedintele bancii Societe Generale afirma ca intelege "dezamagirea si mania" micilor actionari si ii asigura ca institutia va trece cu bine prin aceasta incercare. Presedintele le-a dat actionarilor si o veste buna: banca a incheiat anul trecut cu beneficii, in ciuda pagubei de aproape cinci miliarde de euro, la care s-au adaugat alte doua miliarde provocate de criza creditului imobiliar din Statele Unite.
La Bucuresti, conducerea BRD i-a asigurat, de asemenea, pe clienti ca nu vor avea de suferit. "Societe Generale are capacitatea de a rezista acestei crize fara nici o problema. Iar clientii BRD nu vor fi afectati de ceea ce s-a intamplat la nivelul grupului", a declarat Patrick Gelin, presedintele BRD.
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Reff & Asociatii si Deloitte Romania au asistat proprietarii Expo Market Doraly in vanzarea integrala a parcului comercial catre dezvoltatorul imobiliar WDP
- Revolut depășește 2 milioane de clienți ai aplicației Revolut <18
- Studiu Deloitte: Majoritatea liderilor de business din Romania considera ca PNRR va contribui la competitivitatea economiei locale in urmatorii cinci an
- Cum vor ajuta soluțiile AI în procesele de optimizare fiscală ale companiilor?
- Studiu Deloitte: Tranzitia catre economia circulara a incetinit la nivel global in 2023
- Studiu Deloitte: prețul, primul criteriu în alegerea mașinii. Motoarele pe combustie internă revin pe creștere în preferințele consumatorilor
- Prysmian deschide la București un nou birou al Centrului de Excelență în IT
- Lucian Anghel preia funcția de Director General-Adjunct al Libra Internet Bank
- Schneider Electric colaborează cu NVIDIA în proiectarea centrelor de date AI
- Ce este taxa pe lux și și cine va trebui să o plătească începând din acest an
- Flix raportează un venit total de 2 miliarde de euro în 2023
- Banca Transilvania & OTP Group, acord pentru achizitia OTP Bank Romania si subsidiare
- Studiu Deloitte: opt din zece lideri la nivel global se asteapta ca Gen AI sa le transforme organizatia in urmatorii trei ani
- Deloitte devine al saselea cel mai puternic brand din lume, potrivit Brand Finance
- Revolut Money Report: Romanii au facut peste 644 milioane de tranzactii cu Revolut anul trecut