Daianu: UE ar trebui sa se implice in proiectul Nabucco si sa il finanteze

Data publicarii: 17-03-2008 | Economie

Proiectele energetice precum Nabucco, in care este implicat si Romania prin Transgaz, ar trebui realizate la un nivel european si finantate din bugetul UE, a declarat luni europarlamentarul Daniel Daianu.

"Pe hartie, Nabucoo este un proiect european, insa ar trebui sa existe si o vointa clara pentru finantarea acestuia din fonduri europene", a spus Daianu, la prezentarea studiului "Cum sa gestionam diversitatea intr-o Uniune in crestere. Un punct de vedere romanesc privind reforma bugetului UE", coordonat chiar de el. Studiul va fi prezentat marti Comisiei Europene, la Bruxelles.

UE are nevoie de o integrare mai buna a politicii energetice in actiunile externe si sa aloce mai multe resurse pentru a asigura securitatea energetica, se arata in studiul mentionat.

"Uniunea Europeana are nevoie de o strategie energetica coerenta materializata in proiecte concrete realizate la nivel europena si finantate din bugetul UE", a mai spus europarlamentarul Daniel Daianu.

Avand in vedere gradul ridicat de dependenta al Uniunii de sursele externe de energie, scopul este ca UE sa isi sporeasca securitatea energetica printr-un manangement optim al resurselor, iar bugetul european trebuie sa fie unul din principalele instrumente folosite in acest sens, mai mentioneaza autorii studiului.

Nabucco, subminat de lipsa de vointa a europenilor si de proiectele alternative negociate de Gazprom cu unele tari

Comentariile economistilor romani vin in contextul in care Nabucco, proiect comun a cinci tari, din care patru din UE (Bulgaria, Romania, Ungaria si Austria), este departe de realizare. Proiectul este considerat o alternativa la sursele rusesti de energie si ar trebui sa transporte gaz din Iran pana in Austria.

Conducta Nabucco, al carei proiect a fost lansat in 2002, ar trebui sa aiba o lungime de 3.300 de kilometri, iar lucrarile de constructie ar trebui sa inceapa in 2009 si sa fie definitivate in 2012. Costurile de constructie sunt estimate la 4,6 miliarde de euro.

In replica, Gazprom a elaborat in 2007 proiectul South Stream, ce ar urma sa traverseze Marea Neagra din portul rusesc Novorosiisk spre portul bulgar Varna, de unde ar urma sa se bifuce spre Grecia si Italia, in sud, respectiv Serbia, in nord. Costurile de constructie sunt estimate la 10 miliarde de euro.

Atragerea Ungariei in proiectul South Stream, dupa Bulgaria, face parte din strategia Kremlinului de a diviza Europa si de a forta intrarea Gazprom in Nabucco, au declarat la 28 februarie pentru NewsIn doi experti internationali.

Acordurile semnate pentru gazoductul rus South Stream cu Bulgaria si, cel mai recent, Ungaria - ambele tari partenere in proiectul european Nabucco, ce se doreste o alternativa la reteaua rusa de distributie - fac parte dintr-o strategie a Gazprom de-si forta intrarea in consortiul Nabucco, in caz ca nu va putea impiedica realizarea acestei conducte, considera expertul american Alexandros Petersen de la Centrul pentru Studii Strategice si Internationale (CSIS) si suedezul Niklas Nilsson de la Institutul pentru Politici de Securitate si Dezvoltare din Stockholm.

La randul sau, presedintele rus Vladimir Putin a tratat cu raceala proiectul concurent de construire a unei conducte de gaz si a spus pe 28 februarie 2008 ca partenerii precum Ungaria trebuie doar sa foloseasca un calculator ca sa observe ca planurile Rusiei sunt mai profitabile, a aratat Reuters. Aceasta afirmatie a fost facuta intr-un discurs sustinut in cadrul unei ceremonii care a avut loc la Kremlin, la care a luat parte premierul Ferenc Gyurcsany, dedicata semnarii unui act care sa afirme sustinerea ungara pentru conducta de gaz moscovita South Stream, care concureaza cu proiectul Nabucco, sustinut de Uniunea Europeana.

NewsIn