Noua lege auto va taxa noxele, in proportie de 70%, si dioxidul de carbon, in proportie de 30%
Data publicarii: 01-04-2008 | EconomieA treia formula a taxei auto, discutata, luni, in prima lectura, de Guvern, prevede taxarea noxelor in proportie de 70% si a dioxidului de carbon in proportie de 30%, a declarat ministrul Mediului Attila Korodi, iar acest principiu se aplica pentru masinile euro 3 si euro 4.
"Aceasta Ordonanta de Guvern este un instrument de protectie a mediului, pentru reducerea poluarii la autovehicule si va intra in bugetul Fondului pentru Mediu", a declarat, luni, Korodi. Printre proiectele de mediu finantate de taxa auto se numara reinnoirea parcului auto, impadurirea terenurilor degradate sau defrisate, producerea de resurse de energie alternativa, regenerabila, sau renaturarea terenurilor scoase din patrimoniul natural, potrivit ministrului Mediului.
"Noua formula a taxei imbina principiile europene (...) vom taxa noxele si dioxidul de carbon, in proportie de 70%, respectiv 30%", a precizat Korodi. Acest principiu de taxare se aplica pentru masinile euro 3 si euro 4.
"Este unul dintre instrumentele prin care intervenim pentru protectia mediului si pentru respectarea angajamentelor asumate la nivelul UE in privinta reducerii emisiilor de gaze cu efect de sera", a declarat premierul Calin Popescu Tariceanu la inceputul sedintei de luni a Executivului.
Premierul a precizat ca Romania este semnatara Tratatului de la Kyoto privind reducerea emisiilor de gaze cu efect de sera cu 8% pana in 2012, dar si a angajamentului UE privind reducerea emisiilor de CO2 cu 20% pana in 2020.
Premierul a subliniat ca toti banii proveniti din taxa vor fi utilizati exclusiv pentru realizarea proiectelor de mediu. Tariceanu a mai spus ca, pe langa aspectele referitoare la protectia mediului, trebuie luate in calcul si aspectele economice si sociale. "Avem interesul sa ne pastram locurile de munca si sa crestem numarul acestora (in industria auto n.r.), nu prin transformarea Romaniei intr-un cimitir de masini vechi aduse din Europa occidentala, sa punem in pericol locurile de munca din economia romaneasca", a spus seful Executivului.
Textul actului normativ va fi supus dezbaterii publice
Potrivit formei asupra careia s-a convenit cu CE, pentru masinile non-euro, Euro 1 si Euro 2 vor fi luate in calcul emisiile de oxid de azot si alte noxe, iar in cazul masinilor Euro 3 si Euro 4 - emisiile de CO2 inscrise in cartea tehnica. In ceea ce priveste masinile Euro 3 care nu au trecute in cartea tehnica emisiile de CO2, s-a stabilit ca proprietarii pot opta pentru doua variante: fie vor face o evaluare a emisiilor de CO2 la Registrul Auto Roman (RAR), pe cheltuiala proprie, fie vor accepta taxarea in functie de celelalte emisii de poluanti.
Proprietarii de masini Euro 3, care nu au trecute in cartea tehnica emisiile de CO2, au doua optiuni, potrivit noii formule a taxei auto, fie vor face o evaluare a emisiilor de dioxid de carbon la RAR, pe cheltuiala proprie, fie accepta taxarea in functie de celelalte emisii de poluanti.
Proiectul privind noua forma a taxei auto, trimis de autoritatile romane, la Bruxelles, la inceputul lunii martie, nu a suferit modificari "substantiale" in urma negocierilor cu oficialii CE, care considera ca, in noua sa forma, taxa este in acord cu normele comunitare.
Emisiile de dioxid de carbon sunt primul criteriu dupa care se va aplica taxa de prima inmatriculare. Potrivit ministrului de Finante, Varujan Vosganian, al doilea criteriu care se va aplica la calculul taxei vizeaza deprecierea masinii. "De la an la an, deprecierea trebuie sa fie de cel putin 5%. Daca ai o masina Euro 4, taxa la masina de sase ani vechime trebuie sa fie cu cel putin 30% mai mica decat la una noua", a explicat ministrul.
Taxa de prima inmatriculare a devenit, in 2007, obiectul unei proceduri de incalcare a Tratatului de aderare. Intre timp, autoritatile romane au avut mai multe runde de negocieri cu reprezentantii Comisiei Europene, pe diverse proiecte privind calcularea taxei auto.
Ultima revizuire a taxei de prima inmatriculare, cea de-a treia, a fost facuta dupa ce Camera Deputatilor a adoptat, la mijlocul lunii februarie, motiunea simpla a PD-L - "Anulati taxa de prima inmatriculare!", cu 158 de voturi pentru. Ulterior, atat premierul Tariceanu cat si ministrul Finantelor, Varujan Vosganian, au declarat ca Executivul va lua in calcul prevederile motiunii, care a si fost aprobata de Executiv.
NewsIn
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Reff & Asociatii si Deloitte Romania au asistat proprietarii Expo Market Doraly in vanzarea integrala a parcului comercial catre dezvoltatorul imobiliar WDP
- Revolut depășește 2 milioane de clienți ai aplicației Revolut <18
- Studiu Deloitte: Majoritatea liderilor de business din Romania considera ca PNRR va contribui la competitivitatea economiei locale in urmatorii cinci an
- Cum vor ajuta soluțiile AI în procesele de optimizare fiscală ale companiilor?
- Studiu Deloitte: Tranzitia catre economia circulara a incetinit la nivel global in 2023
- Studiu Deloitte: prețul, primul criteriu în alegerea mașinii. Motoarele pe combustie internă revin pe creștere în preferințele consumatorilor
- Prysmian deschide la București un nou birou al Centrului de Excelență în IT
- Lucian Anghel preia funcția de Director General-Adjunct al Libra Internet Bank
- Schneider Electric colaborează cu NVIDIA în proiectarea centrelor de date AI
- Ce este taxa pe lux și și cine va trebui să o plătească începând din acest an
- Flix raportează un venit total de 2 miliarde de euro în 2023
- Banca Transilvania & OTP Group, acord pentru achizitia OTP Bank Romania si subsidiare
- Studiu Deloitte: opt din zece lideri la nivel global se asteapta ca Gen AI sa le transforme organizatia in urmatorii trei ani
- Deloitte devine al saselea cel mai puternic brand din lume, potrivit Brand Finance
- Revolut Money Report: Romanii au facut peste 644 milioane de tranzactii cu Revolut anul trecut