Masinile legenda, din nou la moda
Data publicarii: 10-04-2008 | AutoFiat 500, Volkswagen Beetle sau Mini Cooper au devenit, din simple masini, adevarate vedete ale soselelor, acestea fiind readuse in atentia clientilor, noteaza Adevarul. Primii care au sesizat ca reinventarea masinilor clasice poate reprezenta un succes de piata au fost cei de la BMW, care au lansat noua versiune Mini Cooper in anul 2001. La doi ani dupa, Volkswagen a readus la viata celebra "broscuta", botezata Beetle, un model adaptat cerintelor tehnice si de siguranta moderne. Ultimul venit in gasca masinilor care au facut istorie in industria automobilistica este Fiat 500, lansat anul trecut in Italia si in Vestul Europei, si saptamana trecuta in Romania.
-
Mini Cooper
-
VW Beetle
-
Fiat 500
Povestea Fiat 500 a inceput in 1957, anul nasterii "mitului 500", iar 50 de ani mai tarziu ea continua cu noul Fiat 500. Foarte multi pasionati si entuziasti i-au dus imaginea mai departe, permitandu-i sa depaseasca limita unui simplu obiect industrial, aducandu-l la un nivel "masina statut". Compania italiana l-a readus la viata, pornind de la bagajul enorm de sugestii care l-au acompaniat timp de jumatate de secol.
Noul Fiat 500 este primul automobil creat de publicul implicat activ in definirea unui automobil. A fost infiintata o comunitate pe internet, denumita proiectul "Fiat 500 wants you" ("Fiat 500 te vrea") - prin intermediul careia au fost ascultate, studiate si intelese sugestiile, cerintele si preferintele publicului.
De la un simplu automobil la masina "emblema"
In anii '50, Italia era o tara ce trecea printr-o transformare rapida si care incerca sa uite definitiv perioada neagra a razboiului. Populatia atingea un anumit nivel de bunastare, atragand de la sine schimbarea obiceiurilor de consum si cresterea nevoii pentru bunuri, nu neaparat indispensabile. La inceputul anului 1955, compania lansa pe piata modelul Fiat 600, care putea sa transporte patru persoane si costa 590.000 lire.
Era o masina foarte buna, mult mai moderna si mai ieftina decat modelul Topolino pe care urma sa-l inlocuiasca, dar pretul sau reprezenta un vis greu de realizat pentru majoritatea potentialilor clienti. Fiat urmarea sa realizeze o masina care sa coste suficient de putin incat sa poata fi cumparata de muncitorul care o construia. Nu trebuia sa aiba insa pretul mai mare decat salariul unui muncitor pe un an de zile.
"Un scuter cu acoperis"
Inginerul Dante Giacosa, autorul modelului Fiat 500 Topolino din anii '30, a decis ca masina trebuie sa fie "un scuter cu acoperis". Nimic mai mult. Doar in acest mod s-ar fi reusit obtinerea unui automobil intr-adevar ieftin si accesibil tuturor. Reducerea greutatii si a costurilor au reprezentat valorile de baza pentru Fiat 500 din anii '50.
Acest concept a fost aplicat oriunde era posibil. De exemplu, pentru roti au fost realizate anvelope mai mici decat tot ce se produsese pana atunci, de doar 12 inch. Jantele aveau, in schimb, o asemenea forma incat sa nu necesite capace cromate care sa acopere capetele axelor. In mod similar, s-a renuntat la toate partile cromate sau din aluminiu lustruit, care aveau doar o functie estetica. La proiectarea caroseriei s-a facut tot posibilul pentru a reduce la maximum complexitatea matritei.
Astfel, flancurile erau realizate in asa fel incat din exteriorul matritei sa se recupereze scheletul portierei, iar din interior sa se obtina exteriorul acesteia. Acoperisul avea sa fie in intregime din panza, cu luneta din plastic, pentru ca era mai ieftina si mai usoara decat otelul.
Scaunele din fata erau confectionate dintr-o panza foarte rezistenta, iar in spate se afla o bancheta mica, netapitata. Pentru a construi o masina intr-adevar populara era nevoie si de un motor adecvat, adica simplu si economic, dar in acelasi timp robust si sigur.
500 centimetri cubi si 13 cai putere
Fiat a ales un motor cu doi cilindri in linie, cu supape superioare, cel mai bun compromis in materie de marime si performanta. Ramanea problema vibratiilor puternice transmise capotei de motorul bicilindric. Aici s-a obtinut un nivel de confort acceptabil, ameliorand suspensiile motorului, dar "zgaltairea" a ramas mereu una din caracteristicile Fiat 500.
Capacitatea cilindrica era doar de 479 centimetri cubi, in timp ce puterea era de 13 CP, suficienta pentru a atinge viteza de 85 km/ora, dar mai ales pentru a garanta o functionare economica de invidiat. Micutul 500 consuma putin si necesita o intretinere scazuta.
Pe 4 iulie 1957, Fiat 500 a fost pus in vanzare. Costa 490.000 lire, iar un muncitor nu castiga mai mult de 50.000 lire pe luna, dar putea fi cumparata si in rate de cate 20.000 lire prin intermediul societatilor de credit. Reducerea costurilor a insemnat si renuntarea la dotari importante.
De exemplu, Fiat 500 nu era prevazut cu un sistem de incalzire, iar primii clienti erau obligati sa pastreze vechiul obicei de a-si acoperi picioarele cu un pled, intr-o perioada in care totul se indrepta spre modernitate. De asemenea, geamurile portierelor erau imobile si numai deflectoarele se puteau deschide. Pentru ventilarea interna erau prevazute doua orificii care preluau aerul din fata, de sub faruri, numai ca atunci cand ploua, odata cu aerul patrundea in masina si apa.
Integral in Adevarul
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Revolut depășește 2 milioane de clienți ai aplicației Revolut <18
- Studiu Deloitte: Majoritatea liderilor de business din Romania considera ca PNRR va contribui la competitivitatea economiei locale in urmatorii cinci an
- Cum vor ajuta soluțiile AI în procesele de optimizare fiscală ale companiilor?
- Studiu Deloitte: Tranzitia catre economia circulara a incetinit la nivel global in 2023
- Studiu Deloitte: prețul, primul criteriu în alegerea mașinii. Motoarele pe combustie internă revin pe creștere în preferințele consumatorilor
- Prysmian deschide la București un nou birou al Centrului de Excelență în IT
- Lucian Anghel preia funcția de Director General-Adjunct al Libra Internet Bank
- Schneider Electric colaborează cu NVIDIA în proiectarea centrelor de date AI
- Ce este taxa pe lux și și cine va trebui să o plătească începând din acest an
- Flix raportează un venit total de 2 miliarde de euro în 2023
- Banca Transilvania & OTP Group, acord pentru achizitia OTP Bank Romania si subsidiare
- Studiu Deloitte: opt din zece lideri la nivel global se asteapta ca Gen AI sa le transforme organizatia in urmatorii trei ani
- Deloitte devine al saselea cel mai puternic brand din lume, potrivit Brand Finance
- Revolut Money Report: Romanii au facut peste 644 milioane de tranzactii cu Revolut anul trecut
- Catinvest aduce Bebe Tei si Farmacia Tei în Craiova la ElectroPutere Mall