Codul de Bune Practici va interzice vanzarea produselor agroalimentare sub pretul de achizitie
Data publicarii: 21-05-2008 | AfaceriReprezentantii retailerilor si ai producatorilor din industria alimentara s-au intalnit, marti, la Ministerul Agriculturii pentru a definitiva problema infiintarii Codului de Bune Practici care va explica formarea pretului de achizitie si va interzice vanzarea produselor sub acest pret.
"In forma actuala, Codul de Bune Practici ce urmeaza a fi infiintat defineste clar ce inseamna pretul de achizitie si va interzice vanzarea produselor sub acest pret. In plus, codul va interzice practicarea anumitor taxe precum cele de deschidere sau renovare" a declarat presedintele Romalimenta, Sorin Minea.
Disputa dintre retaileri, procesatori si producatori a fost declansata la inceputul lunii martie, cand patronatele si sindicatele din industria alimentara au acuzat supermarketurile din Romania de abuzuri de putere exercitate asupra producatorilor nationali, prin impunerea unor conditii contractuale excesive.
Astfel, producatorii sustin ca au o rata de profitabilitate extrem de mica din cauza acestor conditii contractuale excesive impuse de retaileri si ca au ajuns sa lucreze exclusiv pentru marile lanturi de super si hipermarketuri. La polul opus insa, retailerii au replicat ca ei sunt cei care au creat pe piata romaneasca un mediu concurential avantajos pentru ambele parti si ca problema nu se afla in comertul modern, ci in eficienta scazuta a producatorilor.
Mai mult, producatorii au spus ca in timp ce ei (si implicit consumatorii) inregistreaza pierderi, profitabilitatea supermarketurilor poate ajunge pana la 60% prin utilizarea "taxelor ascunse" care duc la o crestere artificiala a preturilor de vanzare.
Reprezentantii AMRCR au contrazis vehement afirmatiile, sustinand ca taxele percepute de comercianti reprezinta de fapt "masuri de marketing pentru promovarea produselor", practicate in intreaga lume, si ca nu obtin avantaje de pe urma lor, dat fiind ca nici un lant de magazine nu are o marja de profitabilitate mai mare de 5% din cifra de afaceri. Concluzionand, retailerii au afirmat ca "nu fac altceva in Romania decat ceea ce fac peste tot in lume".
Toate aceste acuze reciproce au determinat Consiliul Concurentei (CC) sa declanseze o investigatie asupra producatorilor si procesatorilor din industria alimentara, dar si a retailerilor, iar daca vor fi depistate nereguli atunci penalitatile pot ajunge la 10% din cifra de afaceri inregistrata in anul anterior.
La nivel mondial, precedentul a fost deja creat recent de grupul Carrefour care trebuie sa plateasca producatorilor francezi de fructe si legume despagubiri in valoare de un milion de euro, conform unei hotarari a Curtii de Apel din Caen. Grupul francez a fost chemat in judecata de Federatia Nationala a Producatorilor deoarece ar fi impus producatorilor, in perioada 2000-2001, un contract de prestari servicii in urma caruia producatorii au inregistrat pierderi de peste trei milioane de euro.
In final, reprezentantii retelelor comerciale din Romania au considerat ca "printr-un dialog deschis" pot ajunge la o intelegere cu producatorii si procesatorii romani deoarece "au nevoie unii de altii", iar producatorii pe de alta parte declarasera ca "nu doresc ca supermarketurile sa fie amendate, ci doar sa se aseze la masa" pentru a discuta.
In urma unei intalniri mediate de Ministerul Agriculturii, producatorii, procesatorii si retailerii au fost de acord cu infiintarea unui Cod de Bune Practici, despre care repezentantii AMRCR au tinut apoi sa precizeze ca acesta nu trebuie totusi sa ingradeasca libertatea de negociere, deoarece in fond "un cod nu este o lege". Astfel, Guvernul a decis pe 26 martie, infiintarea unui grup de lucru pentru elaborarea unui cod de bune practici privind relatiile dintre furnizori si hipermarketuri. Din grupul de lucru fac parte reprezentanti ai Ministerului Economiei si Finantelor, ai Ministerului Agriculturii si ai Ministerului IMM-urilor.
NewsIn
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Reff & Asociatii si Deloitte Romania au asistat proprietarii Expo Market Doraly in vanzarea integrala a parcului comercial catre dezvoltatorul imobiliar WDP
- Revolut depășește 2 milioane de clienți ai aplicației Revolut <18
- Studiu Deloitte: Majoritatea liderilor de business din Romania considera ca PNRR va contribui la competitivitatea economiei locale in urmatorii cinci an
- Cum vor ajuta soluțiile AI în procesele de optimizare fiscală ale companiilor?
- Studiu Deloitte: Tranzitia catre economia circulara a incetinit la nivel global in 2023
- Studiu Deloitte: prețul, primul criteriu în alegerea mașinii. Motoarele pe combustie internă revin pe creștere în preferințele consumatorilor
- Prysmian deschide la București un nou birou al Centrului de Excelență în IT
- Lucian Anghel preia funcția de Director General-Adjunct al Libra Internet Bank
- Schneider Electric colaborează cu NVIDIA în proiectarea centrelor de date AI
- Ce este taxa pe lux și și cine va trebui să o plătească începând din acest an
- Flix raportează un venit total de 2 miliarde de euro în 2023
- Banca Transilvania & OTP Group, acord pentru achizitia OTP Bank Romania si subsidiare
- Studiu Deloitte: opt din zece lideri la nivel global se asteapta ca Gen AI sa le transforme organizatia in urmatorii trei ani
- Deloitte devine al saselea cel mai puternic brand din lume, potrivit Brand Finance
- Revolut Money Report: Romanii au facut peste 644 milioane de tranzactii cu Revolut anul trecut