Intrarea si iesirea firmelor din piata contribuie prea putin la cresterea productivitatii in Romania
Data publicarii: 23-05-2008 | EconomieRomania trebuie sa stimuleze intrarea de noi firme pe piata si iesirea firmelor ineficiente ca principala masura pentru cresterea productivitatii, a declarat Paloma Anos Casero, economist in cadrul Bancii Mondiale.
Principalii factori care determina cresterea productivitatii sunt, potrivit Bancii Mondiale, eficienta firmelor de pe piata, realocarea - sau miscarea angajatilor de la o companie la alta - si intrarile nete, care reprezinta diferenta dintre intrarile de noi firme pe piata si iesirile celor ineficiente.
Potrivit raportului "Descatusarea proprietatii - cresterea productivitatii in Europa Rasariteana si fosta Uniune Sovietica", statele din regiune care si-au inceput mai devreme reformele si au aderat la UE in 2004, precum Polonia sau Ungaria, au o crestere a productivitatii determinata in proportie de 70% de eficienta firmelor din piata, in proportie de 10% de realocare si de 20% de intrarile nete de firme.
Datele analizate de Banca Mondiala pentru acest raport pentru perioada 1999-2005 arata ca, in Romania, desi eficienta in firme genereaza o productivitate a muncii la un nivel similar statelor mai dezvoltate din regiune, de peste 70%, restul avansului este generat prea putin de intrarile nete de firme, in proportie de doar 5%, restul de 25% din cresterea productivitatii provenind din realocare.
Statele care au inceput tarziu procesul de reformare a economiei, precum Turcia, au o crestere a productivitatii muncii venita in proportie de 50% din interiorul firmelor, de 10% din intrari nete si o pondere mare a realocarii, de 40%. Aceasta structura indica o contributie limitata la cresterea productivitatii a intrarilor de noi firme pe piata si a iesirii celor invechite, ceea ce poate sugera ca exista inca probleme de concurenta in piata.
Romania se afla intre cele doua grupe, a tarilor cu reforme mai avansate si a celor intarziate.
"Aceste ponderi variaza in functie de perioadele analizate, insa Romania trebuie sa faca eforturi pentru a stimula intrarea de noi firme pe piata, iar aderarea la Uniunea Europeana in 2007 este benefica, deoarece pune presiuni de ridicare a barierelor pentru companii si de simplificare a procedurilor de intrare pe piata", a spus Paloma Anos Casero, economist principal in cadrul sectorului de reducere a saraciei si management economic al Bancii Mondiale.
In perioada 1999-2005, productivitatea la nivel macroeconomic, pe sectoare si la la nivelul firmelor a crescut in Romania cu 4,77%, potrivit Bancii Mondiale.
In prezent, principalele provocari pentru Romania sunt stabilitatea macroeconomica, imbunatatirea calitatii muncii si dezvoltarea financiara, pe de o parte prin largirea accesului firmelor mici si mijlocii la finantare, iar pe de alta parte prin dezvoltarea de catre banci a unor produse financiare special adaptate nevoilor firmelor.
NewsIn
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Reff & Asociatii si Deloitte Romania au asistat proprietarii Expo Market Doraly in vanzarea integrala a parcului comercial catre dezvoltatorul imobiliar WDP
- Revolut depășește 2 milioane de clienți ai aplicației Revolut <18
- Studiu Deloitte: Majoritatea liderilor de business din Romania considera ca PNRR va contribui la competitivitatea economiei locale in urmatorii cinci an
- Cum vor ajuta soluțiile AI în procesele de optimizare fiscală ale companiilor?
- Studiu Deloitte: Tranzitia catre economia circulara a incetinit la nivel global in 2023
- Studiu Deloitte: prețul, primul criteriu în alegerea mașinii. Motoarele pe combustie internă revin pe creștere în preferințele consumatorilor
- Prysmian deschide la București un nou birou al Centrului de Excelență în IT
- Lucian Anghel preia funcția de Director General-Adjunct al Libra Internet Bank
- Schneider Electric colaborează cu NVIDIA în proiectarea centrelor de date AI
- Ce este taxa pe lux și și cine va trebui să o plătească începând din acest an
- Flix raportează un venit total de 2 miliarde de euro în 2023
- Banca Transilvania & OTP Group, acord pentru achizitia OTP Bank Romania si subsidiare
- Studiu Deloitte: opt din zece lideri la nivel global se asteapta ca Gen AI sa le transforme organizatia in urmatorii trei ani
- Deloitte devine al saselea cel mai puternic brand din lume, potrivit Brand Finance
- Revolut Money Report: Romanii au facut peste 644 milioane de tranzactii cu Revolut anul trecut