De ce e scumpa mancarea. Retailerii vand legumele si de 30 de ori mai scump decat pretul de achizitie
Data publicarii: 29-05-2008 | EconomiePusi cu spatele la zid de retaileri, producatorii de legume, fructe si lapte din Romania se afla intre ciocan si nicovala din punct de vedere al afacerilor, noteaza Gardianul. Pe de o parte, ii paste falimentul subit daca marile hipermarketuri vor refuza de acum inainte sa le preia marfa, si, pe de alta parte, daca o vor comercializa la subpret, ii asteapta falimentul incet, dar sigur. Un simplu exemplu arata de ce mancarea este atat de scumpa in Romania: daca in mod normal un kilogram de castraveti care costa 3 lei la supermarket ar trebui vandut cu 1,5 lei/kg, producatorii sunt fortati sa-l dea cu 10 bani. Aceeasi situatie este si cand vorbim de rosii, ardei gras, varza si alte legume, si asta pentru ca intermediarii si hipermarketurile nu vor sa mareasca pretul de achizitie si sa-si mai scada din profituri.
Imposibilitatea de a comercializa la un pret acceptabil produsele autohtone ii aduce pe tot mai multi producatori de legume in pragul falimentului. "Suntem fortati de circumstante sa ne vindem produsele la subpret, in timp ce la cumparatorul final acestea ajung la costuri exorbitante. Spre exemplu, suntem obligati sa vindem castravetii Cornison cu 10 bani kilogramul, in timp ce retailerii ajung sa-i vanda cu 3 sau 4 lei/kg. Si in unele piete ne lovim de aceleasi probleme. Ni se cer taxe pe taraba de 2.000 de euro pe luna. Este evident ca nu avem acesti bani. Si la lapte avem mari probleme. Marile companii de procesare sunt destul de exclusiviste. Exista unii procesatori care ne cumpara laptele cu 80 de bani sau 1 leu si in hipermarketuri se vinde cu sume cuprinse intre 4 si 6 lei", a declarat Stefan Nicolae, presedintele Agrostar.
Potrivit acestuia, producatorii sunt in imposibilitatea de a face afaceri cum trebuie, pentru ca, neavand o retea de distributie, trebuie ori sa vanda in piete, ori sa negocieze individual cu hipermarketurile. "Si aici intervine problema noastra, ca noi nu vindem niciodata lor, ci unor intermediari care tin partea retailerilor. Inca nu avem puterea de a ne organiza intr-un grup puternic pentru a putea negocia altfel acesti termeni care tin de afacerile noastre. Din pacate, nici guvernul, nici Ministerul Agriculturii nu ne sustin. In alte tari din Europa, fermierii beneficiaza de credite cu dobanda de 2-3%. La noi, bancile ne jupoaie de vii. Va dati seama ca nimeni nu este dispus sa-si puna garantie casa pentru a putea lua un credit sa-si faca afacerea profitabila", a precizat presedintele Agrostar.
Pe «traseu», legumele se scumpesc de 2-3 ori
Produsul care pleaca de la producatori aproape pe gratis ajunge sa fie cumparat de clientul final la un pret chiar de 30 de ori mai mare decat cel initial. "Suntem practic fortati de hipermarketuri si intermediarii acestora sa le vindem legumele la niste preturi de nimic. Spre exemplu, castravetii i-am dat cu 10 bani/kg, cand, pentru a trai la limita subzistentei, ar fi trebuit sa-i dam cu 1,5 lei/kg. Marile magazine ii vand cu 4 lei/kg. Aceeasi poveste este si la varza, pe care o dam cu 1 leu si este vanduta mai departe, de ei, cu 4 lei, sau ardeiul gras, pe care il iau de la noi cu 6 sau 7 lei si il vand mai departe cu 12 lei. La rosii la fel, de la noi pleaca la 4 lei/kg, iar de la ei, cu 6-8 lei/kg", a spus Mircea Croitoru, presedintele Asociatiei de Legumicultori Matca. Daca fermierii incearca sa vanda in targ, nu au nici o sansa, pentru ca acolo sunt samsarii pietelor. Iar la pietele orasenesti li se cere 5% din valoarea marfii cu care au venit. "Reprezentantii pietelor au venit odata cu gardienii de acolo, mi-au numarat toate cutiile de rosii si au calculat acea taxa de 5% la un pret de 2 lei pe kilogram. Am incercat sa le explic ca eu nu vand cu atat, dar degeaba. Mi-au luat atunci vreo 3 milioane taxa", a mai spus Mircea Croitoru.
Integral in Gardianul
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Reff & Asociatii si Deloitte Romania au asistat proprietarii Expo Market Doraly in vanzarea integrala a parcului comercial catre dezvoltatorul imobiliar WDP
- Revolut depășește 2 milioane de clienți ai aplicației Revolut <18
- Studiu Deloitte: Majoritatea liderilor de business din Romania considera ca PNRR va contribui la competitivitatea economiei locale in urmatorii cinci an
- Cum vor ajuta soluțiile AI în procesele de optimizare fiscală ale companiilor?
- Studiu Deloitte: Tranzitia catre economia circulara a incetinit la nivel global in 2023
- Studiu Deloitte: prețul, primul criteriu în alegerea mașinii. Motoarele pe combustie internă revin pe creștere în preferințele consumatorilor
- Prysmian deschide la București un nou birou al Centrului de Excelență în IT
- Lucian Anghel preia funcția de Director General-Adjunct al Libra Internet Bank
- Schneider Electric colaborează cu NVIDIA în proiectarea centrelor de date AI
- Ce este taxa pe lux și și cine va trebui să o plătească începând din acest an
- Flix raportează un venit total de 2 miliarde de euro în 2023
- Banca Transilvania & OTP Group, acord pentru achizitia OTP Bank Romania si subsidiare
- Studiu Deloitte: opt din zece lideri la nivel global se asteapta ca Gen AI sa le transforme organizatia in urmatorii trei ani
- Deloitte devine al saselea cel mai puternic brand din lume, potrivit Brand Finance
- Revolut Money Report: Romanii au facut peste 644 milioane de tranzactii cu Revolut anul trecut