Un muncitor calificat din China sau India castiga lunar, in Romania, 600 de euro

Data publicarii: 20-06-2008 | Economie

Cheltuielile lunare ale unui patron roman cu un muncitor calificat din India, China sau Pakistan se ridica la 800 de euro, din care 600 de euro reprezinta salariul brut, iar restul, cazarea si masa, a declarat presedintele Pantronatului National Roman, Florian Costache.

Angajatorii romani prefera sa angajeze muncitori din Africa si din Asia in schimbul celor romani, sustinand ca strainii sunt mult mai calificati pentru meseriile aflate la mare cautare in Romania - constructii si textile - decat muncitorii din tara.

"Principala problema cu care se confrunta angajatorii romani este lipsa de personal calificat, ceea ce face ca tot mai multi patroni sa apeleze la muncitorii straini din tarile africane si in special din India si China", a mentionat Costache.

Presedintele PNR a adaugat ca deficitul pietei fortei de munca din intreaga tara este de 150.000 de muncitori, din care aproape 90% il reperezinta necesarul de muncitori calificati din constructii.

Reprezentantii patronatului sunt nemultumiti de scaderea cotei de muncitori straini ce pot lucra in Romania la 10.000 de persoane si spun ca legislatia incurajeaza birocratia si coruptia din ambasadele Romaniei in strainatate, care "blocheaza accesul strainilor pe piata romaneasca". 

"Suntem nevoiti sa cheltuim foarte multi bani si sa pierdem mult timp pe la ambasade pentru aducerea muncitorilor calificati in Romania. Exista o legislatie foarte proasta care incurajeaza coruptia si birocratia din ambasadele romanesti din tarile asiatice. Pentru un singur angajat trebuie intocmite foarte multe acte, care nu se pot legaliza decat la ambasadele din tara de provenienta a angajatilor, iar procesul este foarte greoi", a explicat Roxana Prodan, presedintele Agentilor Economici Acreditati pentru Ocupare si Plasarea Fortei de Munca - ACORD.

Criza fortei de munca in contructii are un impact direct asupra sectorului imobiliar, conducand la o mare presiune asupra firmelor de profil, care nu fac fata sau chiar refuza unele lucrari, iar acest lucru duce la intarzieri in construirea ansamblurilor noi, sustin reprezentantii Esop.

Potrivit Esop, criza din contructii nu inseamna doar disfunctionalitati si intarzieri, dar si costuri din ce in ce mai ridicate pentru dezvoltatori. Reprezentantii companiei imobiliare au in vedere in special cresterea costurilor fortei de munca si cresterea alarmanta a preturilor materialelor de contructii.

"Intreprinderile gasesc din ce mai greu lucratori, chiar si printre muncitorii necalificati. Zona cu cel mai mare deficit din acest punct de vedere este cea industriala, insa exista mari probleme si in constructii. In 2007, 14.000 de companii au dat faliment, iar anul acesta rata falimentului va creste cu aproximativ 35%, desi Romania face parte din UE de un an", potrivit Esop.

"Potrivit datelor Patronatului Societatilor din Constructii, deficitul de forta de munca din sectorul constructiilor este estimat la circa 170.000 de muncitori. Din pacate, prea multi romani aleg calea strainatatii. Daca un muncitor in constructii castiga, in Romania, 300-400 de euro, iar in Italia aproximativ 1.000 de euro lunar, era normal ca forta de munca autohtona sa migreze spre tarile unde se castiga de pana la trei ori mai mult", mai spun cei de la Esop.

Peste 2.300 de straini au fost angajati de catre companiile romanesti in primele 4 luni ale anului, potrivit unei analize data publicitatii de Oficiul Roman pentru Imigrari (ORI).

Cei mai multi, aproape 1500 de straini proveniti din Turcia, Moldova si China au fost angajati de catre firmele din Bucuresti, urmate de cele din Constanta - 400, Bacau - 200, Sibiu si Galati - 100. Cei mai multi lucreaza in constructii, productie, servicii si comert.

In Constanta, pe de alta parte, majoritatea muncitorilor straini sunt chinezi, vietnamezi si, din nou, moldoveni, acestia lucrand pe santierele navale si in constructii. In Bacau, cei mai multi straini vin din Bangladesh si lucreaza in constructii, urmati de moldoveni, rusi si ucraineni, care se angajeaza, in special, ca soferi pe camioane de mare tonaj.

NewsIn