Firmele de pe piata locala se inteleg sa nu recruteze de la concurenta
Data publicarii: 11-07-2008 | HR/CariereOdata cu patrunderea mai multor investitori in Romania, nevoia de oameni pregatiti a crescut la nivelul intregii tari. Pentru a-si acoperi necesarul de personal si a nu pierde cei mai buni angajati, din ce in ce mai multe firme de pe piata locala ajung la o intelegere pentru a nu recruta angajati de la concurenta, potrivit specialistilor HR.
"In prezent, tot mai multe companii se protejeaza impotriva 'furtului' angajatilor valorosi. Sunt industrii de nisa unde intalnim doar cativa competitori. In aceste conditii, ei discuta si stipuleaza, de cele mai multe ori, printr-un «gentleman's agreement», ca nu isi vor lua unii altora oamenii: vorbim, in primul rand, de manageri si de specialisti", spune Alina Botezatu. Potrivit acesteia, companii din domenii precum financiar, IT&C, FMCG, servicii, inginerie, Real estate avertizeaza firmele de recrutare ca nu au voie sa abordeze angajatii anumitor competitori, datorita existentei acestor acorduri. De asemenea, spun specialistii in recrutare, aceasta practica este foarte des intalnita in cazul companiilor care impart acelasi parc industrial.
"Atunci cand inchiriem salile din hotel unor companii de recrutare, facem o intelegere cu ei pentru a nu recruta din personalul nostru. Pe piata de HoReCa exista o intelegere informala de a nu ne recruta personalul de la competitie. Pentru pozitiile de la nivel managerial, lansam anuntul din piata si, daca vin de la competitie, ii acceptam, dar nu facem head-hunting de la competitori", a declarat Daniel Ben-Yehuda, general manager Ramada Plaza.
Ana Glavce, manager HR la compania de curierat TNT, este de parere ca obiceiul de a lua angajati de la concurenta nu este o practica etica.
"Ceea ce facem noi in industria curieratului seamana foarte mult, iar recrutarea de la competitie nu e reteta ideala. Oamenii nu se adapteaza usor unei alte culturi, sunt atasati de cultura pentru care au lucrat", spune Ana Glavce. La randul lor, angajatii acestor firme cunosc situatia si mai mult, in majoritatea cazurilor au fost de acord sa li se introduca in contract si o clauza de nonconcurenta, prin care angajatorul se asigura ca angajatul, daca paraseste compania, nu va merge sa lucreze la competitie o anumita perioada de timp, care este, de regula, de unu-doi ani.
Unele companii platesc angajatilor o indemnizatie lunara de neconcurenta, acesta este potrivit codului muncii, de cel putin 50% din salariul brut al angajatului, fiind platita pe toata perioada de neconcurenta. Angajatii insa nu refuza oferta de la concurenta doar pentru bani. In real estate, de exemplu, angajatii, in special agentii imobiliari, refuza sa mearga la o firma competitoare, pentru a nu-si pierde credibilitatea.
"Exista un gentleman's agreement sau, mai degraba, un orgoliu sa nu faci head-hunting la firmele concurente", spune Maria-Luiza Ostaficiuc, PR&Marketing Coordinator al companiei de consultanta imobiliara CBRE EURISKO. Simona Simion-Popescu, regional manager RU Xerox Romania, spune ca nu stie de o astfel de intelegere pe piata IT. "Oamenii sunt liberi sa lucreze unde vor. Exista o clauza de neconcurenta care poate fi aplicata si prin care angajatii primesc un bonus lunar, dar sunt obligati ca, dupa ce pleaca din companie, sa nu lucreze pentru concurenta", spune directorul de resurse umane al Xerox Romania.
Pact
- Companiile fac un "gentleman's agreement" de a nu-si recruta managerii si specialistii
- Intelegerile se fac mai ales in domeniile: financiar, IT&C, FMCG, servicii, inginerie, real estate
- Companiile introduc clauze de neconcurenta, prin care angajatorii primesc lunar 50% din salariul brut
- Unii angajati refuza oferta de la concurenta pentru a-si mentine credibilitatea
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Reff & Asociatii si Deloitte Romania au asistat proprietarii Expo Market Doraly in vanzarea integrala a parcului comercial catre dezvoltatorul imobiliar WDP
- Revolut depășește 2 milioane de clienți ai aplicației Revolut <18
- Studiu Deloitte: Majoritatea liderilor de business din Romania considera ca PNRR va contribui la competitivitatea economiei locale in urmatorii cinci an
- Cum vor ajuta soluțiile AI în procesele de optimizare fiscală ale companiilor?
- Studiu Deloitte: Tranzitia catre economia circulara a incetinit la nivel global in 2023
- Studiu Deloitte: prețul, primul criteriu în alegerea mașinii. Motoarele pe combustie internă revin pe creștere în preferințele consumatorilor
- Prysmian deschide la București un nou birou al Centrului de Excelență în IT
- Lucian Anghel preia funcția de Director General-Adjunct al Libra Internet Bank
- Schneider Electric colaborează cu NVIDIA în proiectarea centrelor de date AI
- Ce este taxa pe lux și și cine va trebui să o plătească începând din acest an
- Flix raportează un venit total de 2 miliarde de euro în 2023
- Banca Transilvania & OTP Group, acord pentru achizitia OTP Bank Romania si subsidiare
- Studiu Deloitte: opt din zece lideri la nivel global se asteapta ca Gen AI sa le transforme organizatia in urmatorii trei ani
- Deloitte devine al saselea cel mai puternic brand din lume, potrivit Brand Finance
- Revolut Money Report: Romanii au facut peste 644 milioane de tranzactii cu Revolut anul trecut