Pacaleli cu carduri. Produsele de fidelizare, inaccesibile clientilor la cateva luni de la emitere

Data publicarii: 18-07-2008 | Finante-Banci

In ultimii ani, multe banci au lansat carduri co-branded, emise in colaborare cu principalii parteneri de afaceri, noteaza Gardianul. In general, business-ul este unul "de familie", in sensul ca mari companii, de regula straine, ofera clientilor din baza proprie de date un card emis de banca cu care colaboreaza, promitandu-le acestora numeroase facilitati, de la dobanzi preferentiale la reduceri si promotii exclusive. Toate bune si frumoase, insa activarea unui astfel de card pentru un client se dovedeste un adevarat test de rabdare si perseverenta. Si asta nu din vina companiilor care ofera bazele de date, ci din cauza bancilor care emit respectivele carduri.

Desi nu le solicita, in cazul in care se decid sa intre in posesia acestor carduri, persoanele respective risca sa astepte luni bune pentru a obtine produsul "de fidelizare". Termenul standard de emitere a cardului este de cateva zile, insa activarea consuma foarte mult timp. Astfel, daca pentru cardurile de credit obisnuite timpul de activare este de o saptamana, pentru un card cobranded, astepti chiar si 3 pana la 6 luni. Luand un caz concret, un client al AIG Life a primit un card de credit de la ABN Amro, banca cu care societatea de asigurare colaboreaza. Desi data emiterii a fost martie 2008, cardul este in continuare imposibil de folosit. Cei de la AIG Life se disculpa, aratand cu degetul banca. "Cardurile respective se emit in maximum 15 zile, dar situatia acestora o pot explica cel mai bine cei de la ABN Amro. Noi doar trimitem liste cu potentiali clienti, iar de restul se ocupa banca", a declarat Stefan Nicolae, manager unit la AIG Life.

Operatorul ABN Amro contactat a precizat ca respectivul "card de credit oferit de banca se poate activa din momentul in care titularul a obtinut cardul si codul pin, prin apelarea la serviciul de clienti". Numai ca la ultima verificare a situatiei contractului respectiv, cardul era inca in procesare, asta in ciuda faptului ca cei de la banca recunosc ca imprumuturile obtinute de clientii AIG sunt preaprobate.

Motivatii penibile de la operatorii bancilor

Un alt exemplu sunt cardurile Renault, emise de BRD in luna martie a.c. Clientii Renault au primit la domiciliu un plic continand un card, o brosura si mai multe documente in care compania explica pasii care trebuie urmati pentru activarea cardului. Astfel, posesorul cardului trebuia sa trimita prin posta, catre BRD Finance, divizia de finantare a bancii, documentele solicitate de aceasta (adeverinta de salariu, un chestionar, contract, copie dupa actul de identitate), stampilate si semnate. Tot ce mai avea de facut clientul ca sa-si activeze cardul era sa sune, dupa cinci zile de la trimiterea documentelor prin posta, la BRD Finance, la un numar specificat. Aici incepe aventura. Numarul respectiv este intotdeauna ocupat, iar ca sa ramai pe fir pentru a putea lua legatura cu operatorul poate dura ore intregi. Daca esti un om ocupat operatiunea se repeta zile, saptamani, apoi luni de zile. Numarul ramane la fel de ocupat si cand, victorie, ai reusit sa iei legatura cu operatorul, acesta te informeaza ca sistemul informatic este in revizie in ziua respectiva si nici un card nu poate fi activat pana seara. Daca poti reveni seara, e ok, daca nu, reiei lupta cu telefonul.

Pe scurt, sunt clienti care, dupa patru luni de cand respectivul card a fost emis, nu l-au putut activa. Pentru ca in cele din urma, cand au reusit sa ia legatura cu operatorul, acesta le-a comunicat ca documentele trimise prin posta n-au putut fi verificate la contabilitatea firmei la care sunt angajati, intrucat, coincidenta, numarul de telefon suna ocupat! De patru luni! De mentionat ca actele trimise bancii sunt stampilate, inregistrate, iar situatia oricarui angajator poate fi verificata si pe site-ul Ministerului de Finante. Concluzia? Multor banci "cu pedigree"din Romania nu le pasa deloc de clienti, desi ar putea avea castiguri frumoase de pe urma lor.

Dobanda la extrageri de numerar, circa 30%

Avantajul cardurilor co-branded il reprezinta reducerile sau bonusurile la produsele sau serviciile achizitionate de la o serie de companii cu care banca are parteneriate. In schimb, folosirea cardurilor pentru plata facurilor sau scoaterea banilor de la ATM-uri sunt taxate cu dobanzi de circa 30%. In plus, taxa anuala de administrare a cardurilor este in medie 30-40 de lei. Sumele lunare de rambursat sunt de minimum 2% din suma cheltuita, iar perioada de gratie este de 50-55 de zile, valabila doar daca posesorul cardului a achitat toata suma consumata de pe card. Pentru obtinerea unui card cobranded sunt necesare documente de identitate, acte privind veniturile incasate, date de la Biroul de credit si de la centrala Riscurilor Bancare, care sa arate solvabilitatea clientului.

Gardianul

Ultimele stiri pe BankNews.ro: