Romanii iau masini americane in leasing, iar asiatice si europene cu plata pe loc

Data publicarii: 21-08-2008 | Auto

Masinile americane scumpe sunt cumparate de catre romani in leasing in proportie de circa 80%, in vreme ce, la polul opus, se plaseaza cele italiene, unde ponderea leasingului, printre modalitatile de achizitie, este sub 20%, potrivit datelor Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA).

Cele mai vandute masini in leasing sunt Chrysler, Dodge sau Jeep, in timp ce, la polul opus, se afla BMW, Fiat sau Hyundai, cu vanzari de pana la 100% in rate si cash. In primele sapte luni o treime din masini au fost cumparate in leasing. ''Masinile americane sunt achizitionate, de regula, in leasing, pentru ca taxele vamale sunt destul de mari, ceea ce nu este cazul celor asiatice, care sunt produse in multe situatii in Europa, asa incat sunt importate cu taxe vamale zero. Pentru clienti este normal sa prefere sa plateasca taxe doar la valoarea reziduala de 20%'', a declarat pentru Business Standard Alin Tapalaga, director general al Porsche Romania.

Aceasta mai spune ca, in ceea ce priveste vanzarile de masini scumpe, precum Porsche sau Maserati, oamenii prefera sa le cumpere cu plata pe loc sau in rate, pentru ca fiind construite in Europa, nu au motive sa le cumpere in leasing.

Masinile BMW si Mini, construite de grupul BMW, au fost cumparate in totalitate cu plata integral sau in rate, situatie care nu este intalnita la principalii competitori, Audi si Mercedes Benz. Tot in aceasta categorie se incadreaza si principalul producator intern, Automobile Dacia, ale carui automobile au fost vandute, in perioada mentionata, in proportie de doar 18% in leasing, restul fiind achizitionate in cash sau in rate. "Nu este nimic dramatic in faptul ca relativ putine masini sunt vandute de Dacia in leasing. La masinile cu preturi mici, costurile sunt mai usor de suportat si atunci oamenii platesc cash si in rate. Asta explica si de ce ponderea leasingului in vanzarile Renault cu masini mai scumpe decat Dacia este mai mare decat in cazul Dacia", a declarat vicepresedinte Automobile Dacia, Constantin Stroe. Astfel, in primele sapte luni ale acestui an, 84% dintre cele 88 de autoturisme Chrysler livrate in Romania au fost achizitionate in leasing, in timp ce 89% dintre cei 240 de cumparatori ai masinilor Dodge au optat pentru aceasta modalitate de plata. Clientii autovehiculelor marca Jeep, in numar de 240, si-au cumparat masina in leasing in proportie de 78%, nivel care se diminueaza pana la 43% pentru Cadillac si Hummer (23, respectiv 7 unitati comercializate). O situatie inedita a fost consemnata in cazul masinilor chinezesti, care sunt cumparate in proportii mari in leasing, in ciuda pretului relativ redus. Astfel, 81% dintre masinile Great Wall si 42% dintre automobilele Geely au fost achizitionate in leasing.

Marca premium Lexus, cu un nivel relativ ridicat, de 60% leasing dintr-un total de 105 masini livrate, reprezinta singura exceptie notabila in randul marcilor asiatice, spre deosebire de Toyota, cu doar 38% din totalul de 5.989 de masini livrate in leasing. Doar 27% dintre cele 1.490 de masini Mazda au fost cumparate in leasing, 29% dintre cele 469 de Suzuki. Leasingul este folosit cel mai putin pentru achizitionarea de masini italiene. Numai 21% dintre automobilele Alfa Romeo (114 unitati la sapte luni) au fost cumparate in leasing, fata de 18% Fiat (5.936 unitati in total) si doar 4% Lancia (23 de unitati in total). O situatie similara este intalnita si in cazul marcilor coreene. Niciunul dintre cele 7.492 de autoturisme Hyundai vandute in primele sapte luni pe piata romanesca n-a fost cumparat in leasing, in timp ce o pondere de 27% dintre cele 5.015 masini Kia au fost achizitionate in leasing.

In ceea ce priveste segmentul premium, daca toate cele 1.497 de autoturisme BMW, vandute in Romania in primele sase luni, au fost cumparate in rate sau cash, 36% din cele 1.777 de masini Audi au fost luate in leasing, respectiv 41% din cele 1.827 de unitati Mercedes-Benz. In cazul Maserati proportia este de 35% din cele 23 de unitati, pondere care ajunge la 48% in cazul Porsche, care a vandut 79 de masini in primele sapte luni. In cazul marcilor de volum, leasingul acopera cam o treime din vanzarile totale. Astfel, din cele 15.271 de unitati Skoda vandute la sapte luni, 38% au fost cumparate in leasing, 37% din totalul de 12.994 de autoturisme Renault, respectiv 33% din cele 12.202 unitati Volkswagen. Circa 40% din masinile Ford (11.369 unitati) au fost vandute in leasing, proportie relativ similara cu cea din cazul Nissan (35%) sau Seat (35%). In cazul Daewoo, toate cele 6.614 masini au fost vandute cu plata pe loc sau in rate.

Business Standard