Semnarea Codului de Bune Practici nu a scazut taxele in supermarketuri si hipermarketuri
Data publicarii: 18-09-2008 | AfaceriCodul de Bune Practici pentru comertul cu produse agroalimentare semnat intre reprezentanti patronatelor, asociatiilor patronale din industria alimentara si retaileri nu a avut impact la nivelul scaderii taxelor, a declarat Valeriu Steriu, presedintele APRIL.
Reprezentantii patronatelor si asociatiilor patronale din industria alimentara au semnat la inceputul lunii iulie 2008, alaturi de reprezentantii marilor lanturi de magazine, Codul de Bune Practici pentru comertul cu produse agroalimentare.
Pe de alta parte, presedintele Federatiei Patronale Romane din Industria Alimentara Romalimenta, Sorin Minea, a declarat ca dupa semnarea Codului " nimeni (n.r.retailerii) nu a mai inventat taxe". Minea a mai precizat ca pana la semnarea acestui Cod, in fiecare luna apareau taxe noi impuse producatorilor de catre retaileri.
Totodata acesta a mai spus ca si in conditiile in care preturile alimentelor au continuat sa creasca in Europa, iar Romania s-a confruntat cu cresterea inflatiei si devalorizarea leului, preturile alimentelor comercializate de retaileri au ramas constante.
Presedintele Romalimenta sustine ca efectele semnarii Codului de Bune Practici nu s-au facut vizibile pana acum pentru ca retailerii si producatorii lucrau dupa contractele semnate la inceputul anului.
Sorin Minea a spus ca in aceasta toamna vor avea loc noi negocieri intre cele doua categorii, dupa expirarea contractelor semnate anul trecut.
Producatorii agricoli se plang ca nu au fost consultati si inclusi in Codul de Bune Practici.
"Producatorilor le-a creat un mare deserviciu. Procesatorii trebuia sa colaboreze cu agricultorii si nu cu dusmanul (...). Acel Cod de Bune Practici s-a dorit a fi o impartire a profiturilor intre procesatori si supermarketuri.Producatorii au fost exclusi de la semnarea Codului" , a declarat presedintele Federatiei Nationale a Sindicatelor din Agricultura Agrostar, Stefan Nicolae.
Sorin Minea a spus ca agricultorii trebuie sa se organizeze in asociatii profesionale si sa negocieze.
Codul de Bune Practici a fost semnat din partea furnizorilor de Romalimenta, Asociatia Romana a Carnii (ARC), Asociatia Patronala din Industria Laptelui (APRIL), Patronatul National al Viei si Vinului (PNVV), Patronatul Roman din Industria de Morarit, Panificatie si Produse Fainoase (ROMPAN), Patronatul Roman al Carnii de Porc (PRCC) si Uniunea Nationala a Crescatorilor de Pasari (UNCPR).
Din partea comerciantilor Codul a fost semnat de reprezentantii Metro Cash&Carry Romania SRL, Real-Hypermarket Romania SRL, Romania Hipermarche SA, Selgros Cash&Carry SRL, Carrefour Romania SA, MGV Distri Hiper SA si Kaufland Romania SRL.
Potrivit proiectului Codului de Bune Practici, exista cinci capitole care stabilesc anumite conditii in relatia producator-retailer, respectiv negocierile comerciale, preturile si conditiile de plata, promotii, compensari si litigii. Astfel, semnatarii Codului convin asupra existentei unui contract cadru, care va respecta legislatia in vigoare si clauzele din Cod.
"Retailerul nu poate scoate de la vanzare un produs al furnizorului fara un temei just si cu o notificare prealabila scrisa. Delistarea produselor unui distribuitor care comercializeaza printr-un retailer peste 30 % din cifra sa de afaceri se va face in etape. Retailerul nu va delista produsele distribuitorului, produse marca producator, pe motivul promovarii produselor din aceeasi gama, marca proprie a retailerului", prevede Codul.
In ceea ce priveste eliminarea anumitor taxe, in Cod se mentioneaza ca distribuitorul nu poate fi obligat, in mod direct sau indirect, sa contribuie la costurile de marketing ale magazinului. De asemenea, distribuitorul nu poate fi obligat sa contribuie la costurile de deschidere a unui nou magazin, la cele legate de cresterea suprafetei de vanzare, amenajari si renovari.
"Este interzis ca retailerul sa ii ceara distribuitorului cel mai bun pret de pe piata sau sa il conditioneze pe acesta sa nu vanda si altor comercianti la acelasi pret final sau mai mic la care vinde si retailerului (...). In pretul de achizitie se includ tarifele serviciilor prestate de retailer", se precizeaza in document.
De asemenea, daca retailerul solicita o plata distribuitorului pentru promovarea unui produs, retailerul va desfasura respectiva promotie numai dupa primirea acordului scris din partea distribuitorului.
Mai mult, baza de calcul a discounturilor si oricaror alte taxe sau servicii va fi definita in termeni clari si cuprinsa in contract. Dincolo de obligatii, retailerii primesc prin acest Cod si dreptul de a refuza receptia marfii in conditiile in care aceasta nu indeplineste standardele de calitate, nu respecta cantitatile prevazute in contract sau nu respecta standardele legate de ambalare si de etichetare. Potrivit codului, retailerul si producatorul vor apela la medierea intre parti pentru a rezolva orice litigiu care va rezulta din nerespectarea codului.
Disputa dintre retaileri, procesatori si producatori a fost declansata la inceputul lunii martie, cand patronatele si sindicatele din industria alimentara au acuzat supermarketurile din Romania de abuzuri de putere exercitate asupra producatorilor nationali, prin impunerea unor conditii contractuale excesive.
NewsIn
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Revolut depășește 2 milioane de clienți ai aplicației Revolut <18
- Studiu Deloitte: Majoritatea liderilor de business din Romania considera ca PNRR va contribui la competitivitatea economiei locale in urmatorii cinci an
- Cum vor ajuta soluțiile AI în procesele de optimizare fiscală ale companiilor?
- Studiu Deloitte: Tranzitia catre economia circulara a incetinit la nivel global in 2023
- Studiu Deloitte: prețul, primul criteriu în alegerea mașinii. Motoarele pe combustie internă revin pe creștere în preferințele consumatorilor
- Prysmian deschide la București un nou birou al Centrului de Excelență în IT
- Lucian Anghel preia funcția de Director General-Adjunct al Libra Internet Bank
- Schneider Electric colaborează cu NVIDIA în proiectarea centrelor de date AI
- Ce este taxa pe lux și și cine va trebui să o plătească începând din acest an
- Flix raportează un venit total de 2 miliarde de euro în 2023
- Banca Transilvania & OTP Group, acord pentru achizitia OTP Bank Romania si subsidiare
- Studiu Deloitte: opt din zece lideri la nivel global se asteapta ca Gen AI sa le transforme organizatia in urmatorii trei ani
- Deloitte devine al saselea cel mai puternic brand din lume, potrivit Brand Finance
- Revolut Money Report: Romanii au facut peste 644 milioane de tranzactii cu Revolut anul trecut
- Catinvest aduce Bebe Tei si Farmacia Tei în Craiova la ElectroPutere Mall