Crizele economice, rele pentru sanatatea economica, dar bune pentru cea umana
Data publicarii: 09-10-2008 | LifestyleMulti oameni sunt ingrijorati de starea economica si se gandesc ca e logic ca, daca exista vreo legatura intre mersul economiei si viata umana, vectorul sa aiba aceeeasi directie. Insa, o serie de cercetari arata ca nu intotdeuana aceste asteptari sunt valabile.
Perioadele de calm si prosperitate economica duc la crearea unor habitudini nu tocmai bune pentru santate. Oameni tind sa dea o importanta mai mica unor aspecte importante, precum alimentatia. Ei prefera de exemplu sa manace in fuga, fara sa fie atenti la tipul de hrana, isi reduc exercitiile fizice, preferand sa mearga mai mult cu masina, sar peste vizitele periodice la medic si prefera sa stea mai mult timp la serviciu.
"Valoarea timpului este mult mai mare in timpul perioadelor de crestere economica. Oamenii muncesc mai mult si elimina multe dintre lucrurile bune pentru conditia lor fizica si mentala, precum prepararea de mancare in casa sau exercitiile fizice. De asemenea, stresul este dus la extrem din cauza joburilor solicitante", spune Grant Miller, profesor de medicina la Standford University.
Lucrurile sunt cu atat mai valabile in tarile in curs de dezvoltare. Miller a studiat mai multi ani influentele variatiilor economice asupra starii de sanatate in Columbia, tara a carei industrie se sprijina in principal pe productia de cafea. Miller a constatat ca atunci cand pretul cafelei este scazut, semn ca cererea este foarte mica, rata de mortalitate si cazurile medicale au un nivel mai mic decat in perioadele favorabile comertului cu cafea. De asemenea, anii de criza favorizeaza o mai buna educare si crestere a copiilor deoarece parintii au mai mult timp si, in consecinta, pot supraveghea dezvoltarea lor mai indeaproape.
"Cand pretul cafelei creste brusc oamenii incep sa lucreze mai mult si petrec mai putin timp acasa. In zona rurala a Columbiei costurile medicale nu sunt scumpe, dar, de multe ori se ajunge la cazuri extreme si chiar la moarte din cauza neinterventiei la timp, un vaccin administrat prea tarziu sau o operatie amanata din lipsa de timp", explica Miller.
Un studiu similar a efectuat si Christopher J. Ruhm, profesor de economie la University of North Carolina, intitulat "Sunt recesiunile bune pentru sanatate?". El a urmarit in paralel rata de deces si cazuri medicale cu rata somajului intre 1972 si 1991.
El a descoperit ca rata deceselor a scazut semnificativ intre 1974-1982, ani de recesiune, si a crescut in perioada de refacere economica de dupa 1980. O crestere de un punct procentual in rata somajului este corelata cu o scadere de 0,5% in rata deceselor. Per ansamblu, in periada de declin rata mortalitatii a scazut cu 8%.
George Trifu
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Reff & Asociatii si Deloitte Romania au asistat proprietarii Expo Market Doraly in vanzarea integrala a parcului comercial catre dezvoltatorul imobiliar WDP
- Revolut depășește 2 milioane de clienți ai aplicației Revolut <18
- Studiu Deloitte: Majoritatea liderilor de business din Romania considera ca PNRR va contribui la competitivitatea economiei locale in urmatorii cinci an
- Cum vor ajuta soluțiile AI în procesele de optimizare fiscală ale companiilor?
- Studiu Deloitte: Tranzitia catre economia circulara a incetinit la nivel global in 2023
- Studiu Deloitte: prețul, primul criteriu în alegerea mașinii. Motoarele pe combustie internă revin pe creștere în preferințele consumatorilor
- Prysmian deschide la București un nou birou al Centrului de Excelență în IT
- Lucian Anghel preia funcția de Director General-Adjunct al Libra Internet Bank
- Schneider Electric colaborează cu NVIDIA în proiectarea centrelor de date AI
- Ce este taxa pe lux și și cine va trebui să o plătească începând din acest an
- Flix raportează un venit total de 2 miliarde de euro în 2023
- Banca Transilvania & OTP Group, acord pentru achizitia OTP Bank Romania si subsidiare
- Studiu Deloitte: opt din zece lideri la nivel global se asteapta ca Gen AI sa le transforme organizatia in urmatorii trei ani
- Deloitte devine al saselea cel mai puternic brand din lume, potrivit Brand Finance
- Revolut Money Report: Romanii au facut peste 644 milioane de tranzactii cu Revolut anul trecut