Seful Reuters pe Europa de Est: Basescu si Tariceanu, pacaliti de criza financiara

Data publicarii: 11-10-2008 | Media

Dupa ce a planuit o conferinta despre jurnalismul de razboi, Adam Jasser, redactor-sef Reuters in Europa Centrala, Balcani si Turcia, si-a schimbat discursul de la Bucuresti, adaptandu-l la criza financiara, noteaza Cotidianul.

Efectele crizei financiare pornite in Statele Unite sunt imposibil de anticipat, a declarat Adam Jasser, redactor-sef Reuters in Europa Centrala, Balcani si Turcia, in cadrul unei conferinte din cadrul celei de-a cincea editii autohtone Thomson Reuters Brightspot, care se inscrie intr-un concept inovativ de seminarii educationale.

Evenimentul s-a desfasurat vineri, 10 octombrie, la Crowne Plaza Hotel din Bucuresti, si a fost transmis in direct de postul The Money Channel. Thomson Reuters este principalul furnizor de informatii financiare si media la nivel global, fiind creat pe 17 aprilie anul acesta, in urma fuziunii dintre companiile Thomson si Reuters.

"E usor sa-i invinovatim pe oamenii politici pentru ca nu au prevazut ca aceasta criza se va extinde atat de mult. Crizele financiare au tendinta sa se agraveze peste asteptarile tuturor, astfel ca multi lideri politici sunt luati prin surprindere", a declarat Jasser pentru Cotidianul, cu referire la declaratiile premierului Tariceanu si presedintelui Basescu cu privire la imunitatea economiei romanesti in fata crizei financiare izbucnite in SUA.

Desi planuise initial sa vorbeasca despre dificultatile cu care se confrunta jurnalistii Reuters in zone de razboi, precum Irak si Georgia, intr-o conferinta numita "Reuters in punctele fierbinti ale lumii", caderea burselor internationale l-a determinat pe Jasser sa se axeze pana la urma pe criza financiara cu origini in America. El le-a explicat jurnalistilor romani cum functioneaza Reuters pe timp de criza: prin rotatie, cele 197 de birouri Reuters din intreaga lume diseca evolutia pietelor bursiere, pe masura ce diferite tari isi predau unele altora stafeta sedintelor de tranzactionare.

Astfel, analistii europeni preiau sintezele realizate de colegii lor din Asia, pe care le dezvolta si le trimit apoi peste Ocean. Jurnalistii americani incheie cercul, odata cu rapoartele pe care le trimit in tarile asiatice, iar procesul o ia de la capat.

Intr-o discutie ulterioara cu Cotidianul despre viitorul mass-media, Jasser a marturisit ca institutia in care lucreaza nu se simte amenintata de "cetatenii-jurnalisti" care incep sa-si faca simtita prezenta prin intermediul blogurilor. "Bloggerii si 'cetatenii-fororeporteri' fac parte dintr-un fenomen de care nu ne simtim amenintati. Fiecare are rolul sau pe care il indeplineste in schimbul de informatii din secolul XXI. Fotoreporterii de ocazie sunt foarte importanti pentru ca, desi avem o multime de fotoreporteri raspanditi in multe locuri, nu putem fi intotdeauna primii la fata locului.

Calitatea fotografiilor noastre este insa superioara celor realizate de amatori, chiar si de cei priceputi, care folosesc un echipament de foarte buna calitate. E un echilibru bun. Cateodata folosim imagini primite de la fotografi de ocazie, atunci cand fotoreporterii nostri nu au fost intr-un anumit loc. Nu conteaza calitatea lor, e important sa le avem atata vreme cat spun povestea bine", a explicat jurnalistul.

In ceea ce priveste presa traditionala, Jasser anticipeaza ca ziarele tiparite au zilele numarate: "New-media reprezinta un fenomen care va capata amploare, urmatoarea generatie nu va mai fi atrasa de ziare in forma tiparita, isi va lua informatiile de care are nevoie de pe Internet. Din acest motiv incercam tot mai mult sa ne prezentam continutul intr-o maniera multimedia. Cu toate astea, cred ca vor exista intotdeauna cititori traditionali, care vor ca un ziar de hartie, nu un monitor, sa le insoteasca ceasca de cafea de dimineata. La nivel global insa, ziarele vand tot mai putine editii si numai un eveniment major ar putea schimba aceasta tendinta. Doar o catastrofa de genul prabusirii retelei virtuale globale ar putea sa intoarca soarta presei tiparite".

In conditiile in care oamenii nu mai citesc ziare tiparite pentru stiri, pe care le-au aflat deja cu o zi inainte, Jasser considera ca acestea au devenit extrem de importante in procesul de ierarhizare a stirilor, in functie de importanta lor.

"Exista atata informatie disponibila incat oamenii sunt interesati sa vada care sunt subiectele carora ziarele le acorda o importanta deosebita. Ziarele de calitate sunt de multe ori lideri de opinie. Daca o stire apare pe prima pagina a unui ziar important, asta inseamna ca este o stire importanta. Chiar daca au aflat de ea cu o zi inainte, de pe Internet sau de la televizor, multe persoane o recitesc, de multe ori in cautarea unor informatii suplimentare", a spus seful de la Reuters.

Selectarea informatiilor esentiale este adevarata provocare pentru new-media, a mai precizat acesta. "Daca ne uitam pe portalele de stiri, cateodata dam de o cantitate foarte mare de informatii fara importanta, un veritabil haos, iar titlurile ne duc de multe ori in eroare. Identificarea stirilor cu adevarat importante devine tot mai dificila, asadar un rol esential il vor juca filtrarea informatiilor, modul de prezentare a lor si directionarea atentiei cititorilor inspre evenimente esentiale."

Cotidianul

Ultimele stiri pe BankNews.ro: