ANPC a finalizat noua reglementare a creditarii, care ar putea intra in vigoare in 1 ianuarie 2009
Data publicarii: 13-10-2008 | Finante-BanciAutoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor (ANPC) a finalizat proiectul de reglementare a creditarii, care va intra in vigoare cel mai probabil de la 1 ianuarie 2009, la 60 de zile dupa publicarea sa in Monitorul Oficial, a spus luni presedintele Autoritatii, Dan Vlaicu.
"Am finalizat proiectul si mai ramane ca Guvernul sa il aprobe, insa va garantez ca va fi aprobat foarte repede in Guvern", a spus Vlaicu.
Proiectul impune furnizorilor de servicii financiare, atat banci cat si institutii financiare nebancare (IFN), sa nu majoreze dobanzile si comisioanele pe durata derularii creditului si sa nu introduca altele noi.
In perioada precontractuala, clientul va primi toate informatiile despre costul total al creditului, banca sau IFN-ul punandu-i la dispozitie o simulare de costuri si un exemplar al contractului, a mentionat Vlaicu.
Banca va anunta clientul cu 30 de zile inainte de intrarea in vigoare de orice modificare a conditiilor contractuale dupa semnarea contractului.
In cazul in care clientul nu este de acord cu modificarile propuse, are dreptul la reilierea contractului, inclusiv prin refinantarea creditului, fara a mai plati comsionul de rambursare anticipata, potrivit propunerii ANPC.
In cazul dobanzilor variabile, formula dupa care se calculeaza dobanda trebuie indicata in mod expres in contract, cu precizarea datei si perioadei pe parcursul careia aceasta se modifica.
La creditele in lei, dobanda variabila nu poate depasi cu mai mult de 5 puncte procentuale dobanda de baza (ROBOR).
In cazul in care clientul intarzie la plata ratelor scadente pana la 90 de zile, dobanzile penalizatoare se vor calcula doar pentru partea de credit restanta, mai prevede proiectul ANPC.
Noua lege nu se va aplica celor care au luat deja un credit.
"Legea nu se poate aplica retroactiv", dar dupa ce va intra in vigoare, "bancile cel mai probabil nu vor mai modifica dobanzile, pentru ca altfel risca sa-si piarda clientii", a mai spus Vlaicu.
Publicitate la credite reglementata suplimentar
Noul proiect reglementeaza si campaniile publicitare pentru creditare. Astfel, orice forma de publicitate trebuie sa mentioneze cu aceeasi marime a caracterelor atat rata dobanzi - fixa sau variabila - cat si comisioanele si dobanda anuala efectiva (DAE).
Campania promotionala trebuie sa mai contina valoarea totala a creditului ce va fi platita de client, durata contractului de credit, dar si cazurile in care clientul este obligat sa incheie un contract de asigurare.
"De la inceputul anului, ANPC a primit 300 de reclamatii privind creditele, majoritatea referindu-se la credite acordate de IFN-uri. ANPC a aplicat amenzi pentru aproximativ 60% din acestea", a adaugat Vlaicu.
NewsIn
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Reff & Asociatii si Deloitte Romania au asistat proprietarii Expo Market Doraly in vanzarea integrala a parcului comercial catre dezvoltatorul imobiliar WDP
- Revolut depășește 2 milioane de clienți ai aplicației Revolut <18
- Studiu Deloitte: Majoritatea liderilor de business din Romania considera ca PNRR va contribui la competitivitatea economiei locale in urmatorii cinci an
- Cum vor ajuta soluțiile AI în procesele de optimizare fiscală ale companiilor?
- Studiu Deloitte: Tranzitia catre economia circulara a incetinit la nivel global in 2023
- Studiu Deloitte: prețul, primul criteriu în alegerea mașinii. Motoarele pe combustie internă revin pe creștere în preferințele consumatorilor
- Prysmian deschide la București un nou birou al Centrului de Excelență în IT
- Lucian Anghel preia funcția de Director General-Adjunct al Libra Internet Bank
- Schneider Electric colaborează cu NVIDIA în proiectarea centrelor de date AI
- Ce este taxa pe lux și și cine va trebui să o plătească începând din acest an
- Flix raportează un venit total de 2 miliarde de euro în 2023
- Banca Transilvania & OTP Group, acord pentru achizitia OTP Bank Romania si subsidiare
- Studiu Deloitte: opt din zece lideri la nivel global se asteapta ca Gen AI sa le transforme organizatia in urmatorii trei ani
- Deloitte devine al saselea cel mai puternic brand din lume, potrivit Brand Finance
- Revolut Money Report: Romanii au facut peste 644 milioane de tranzactii cu Revolut anul trecut