Esti sau nu pe lista de concedieri?

Data publicarii: 28-10-2008 | HR/Cariere

De cele mai multe ori, semnele ca afacerile companiei nu sunt grozave si ca reducerile de personal sunt puse pe masa de lucru a executivilor apar cu mult timp inainte ca decizia sa fie adusa la cunostinta celor sacrificati. La fel ca si in cazul unui cutremur sau al unui tsunami, cu cat stii mai din timp ce urmeaza sa intample, cu atat poti sa te pui la adapost mai bine.

Cu un mic efort de atentie poti depista usor semne care sa te puna in alerta si sa te determine sa iti asiguri spatele din timp.

Multi manageri prefera un limbaj non-verbal in astfel de situatii, adoptand mai degraba o atitudine pasiv-agresiva decat una de confruntare directa cu angajatii, lucru valabil chiar si atunci cand concedierea survine in urma slabelor performante ale angajatului, spun expetii in HR. "Sefii au, in mod particular, o aversiune pentru conflict", e de parere Judith Glaser, CEO al Benchmark Communications Inc, firma de consultanta in resurse umane.

Un prim semnal negativ ar putea fi comportamentul rece al sefului, mai ales cand acesta s-a dovedit de-a lungul timpului prietenos si deschis fata de ceilalti. Lucrul este intr-o mai mica masura valabil in cazul sefilor sobri, care prefera doar discutiile formale, in cadrul sedintelor sau al grupurilor de lucru. Un alt semn din aceeasi clasa poate fi timpul de raspuns la e-mail-urile trimise. Daca pana acum obisnuia sa iti raspunda in aceeasi zi si brusc incepi sa astepti raspunul o saptamana, nu e un induciu prea bun.

Unii manageri spun ca adopta strategia "greu de gasit" fata de angajatii carora vor sa le comunice ca nu sunt multumiti de prestatia si performantele lor. Bob Miglani, senior director la Pfizer, spune ca obisnuieste sa-si atentioneze subalternii cu probleme dandu-le de inteles ca sunt in afara cercului decizional, neinvitandu-i la sedinte sau lasandu-i sa astepte mult timp raspunul la email-uri. In plus, se arata indisponibil pentru intalniri, desi toti stiu ca nu are nimic altceva pe agenda de lucru.

"Ideea este sa ii faci sa observe ca ceva este in neregula si sa te intrebe care este problema. In multe cazuri este mai eficient sa sugerezi decat sa spui direct ca lucrurile nu sunt tocmai cum ar trebui", spune Miglani.

In categoria semnalelor pasiv-agresive intra si stergerea adresei de email din lista de distributie, ceea ce este echivalent cu scoaterea in afara cercului. Toti ceilalti colegi vor primi e-mail-uri (informari interne, felicitari de sarbatori, anunturi legate de politica firmei etc), insa nu si cel pus pe lista neagra. Atentionarea este mai mult decat explicita, iar finalul predictibil.

Daca esti in mod repetat insarcinat cu atributii sub calificarea pozitiei tale sau esti exclus din proiectele care in mod normal ti-ar fi revenit, sunt alte indicii ca zilele tale sunt numarate si ca e timpul sa te gandesti la o mutare rapida.

Problemele economice actuale determina multe companii sa gaseasca solutii de reducere a cheltuielilor si, cum unul dintre costurile cele mai mari este plata fortei de munca, inevitabil multe firme se vor gandi la restrangerea personalului. Si intr-un astfel de caz sunt anumite semne care te pot preveni cu ceva timp inainte ca un deznodamant neferict sa se petreaca.

In primul rand, daca observi ca ofertele de job publicate pe internet sunt retrase subit, este aproape clar ca firma trece prin clipe dificile. De regula strategiile de reducere incep mai intai cu anularea pozitiilor nou planuite pentru urmatoarele luni. Urmatorii vizati sunt ultimii veniti in firma, cei cu rezultate slabe sau posturile ce pot fi suplinite de restul. Pe scaunele cele mai sigure stau cei care contribuie la veniturile companiei.

Un alt semn rau este reducerea bugetului de training. "Ei nu mai investesc in cursuri de pregatire pentru ca nu stiu sigur daca vei mai fi in companie in urmatoarele luni", spune Glaser. In plus, in vremuri de criza, banii sunt directionati spre punctele vulnerabile, astfel incat afacerea sa reziste turbulentelor.

Un al treilea semn poate fi instiintarea ca firma nu si-a atins targetul de vanzari sau de profit pe anul in curs. Un astfel de anunt poate fi o aluzie ca organizatia are de gand sa isi regandeasca strategia, astfel incat sa devina mai profitabila, iar sacrificarea unor posturi este parte a planului.

George Trifu

Ultimele stiri pe BankNews.ro: