Mos Craciun isi strange punga anul acesta in Europa
Data publicarii: 13-11-2008 | EconomieEuropenii vor strange cureaua la sarbatorile de la sfarsitul anului, vor face cadouri mai ieftine si mai putinor oameni, iar bunatatile de la masa de Craciun ar putea fi cumparate din magazine de la raionul de reduceri, comenteaza miercuri AFP.
Europenii si-ar putea micsora cu 6% bugetul pentru Craciun - alocat pentru cadouri, iesiri in oras si mancare -, dupa ce anul trecut crescuse cu 5%, potrivit unui studiu al Deloitte, efectuat in septembrie si octombrie in 18 tari, pe un esantion de 18.000 de consumatori si publicat miercuri.
Pentru 60% dintre europeni, deteriorarea economiei va continua in 2009. Francezii sunt cei mai pesimisti in ce priveste situatia financiara a gospodariilor in urmatoarele 12 luni.
"Va fi un Craciun penibil! Anul acesta nimeni nu face bine in Europa de Vest", afirma Gilles Goldenberg, care s-a ocupat de studiu.
Anul trecut, mai ales irlandezii, britanicii si spaniolii cheltuisera masiv la sfarsitul anului, incurajati de cresterea economica din statele lor.
Anul acesta, irlandezii, cei mai generosi europeni in timpul sarbatorilor de la sfarsitul anului, prevad o micsorare a cheltuielilor, ceea ce este o noutate pentru tara care are o traditie adanc inradacinata a Craciunului.
Astfel, irlandezii estimeaza ca vor cheltui 668 euro pentru cadouri (cu 7% mai putin decat anul trecut), ca vor cumpara mancare si bautura de 422 euro (cu 2% mai putin decat in 2007), iar divertismentul ar trebui sa ii coste 264 euro (in scadere cu 5,3%). In total, irlandezii vor cheltui cu 100 euro mai putin decat in 2007.
Germanii, care cheltuiesc cel mai putin, nu vor aloca decat 401 euro pentru Craciun, in scadere cu 5% comparativ cu anul trecut, iar in Franta, unde noua persoane din zece spun ca tara va intra in recesiune, bugetul va scadea cu 5%, la 527 euro.
Nu se mai pune problema, ca anul trecut, ca europenii sa cumpere cadouri colegilor si prietenilor sau sa le ofere celor apropiati produse de tehnologie scumpe, cum sunt aparatele GPS sau MP3. Bonurile de cadou, compact discurile si cartile vor fi darurile de la Craciunul de anul acesta.
Doar copiii vor fi scutiti de pesimismul din mediul inconjurator. Parintii nu vor renunta sa le dea copiilor cu varste mai mici de 12 ani console si jocuri video. Adolescentilor, in schimb, parintii promit sa le dea bani, MP3-uri, jocuri electronice si calculatoare.
Cat priveste mancarea, studiul indica tendinta unui transfer al cumparaturilor spre magazinele cu preturi reduse si spre marcile de distributie mai ieftine in detrimentul celor de renume.
Tema dezvoltarii durabile nu mai este de actualitate, deoarece consumatorii sunt mai putin dispusi sa plateasca mai mult pentru un produs daca este fabricat in conditii bune, cum ar fi cele ecologice sau biologice.
"35% dintre consumatori se uita la un singur lucru: pretul", atrage atentia studiul Deloitte.
"Cum criza cu care ne confruntam va fi lunga si profunda, comportamentul de Craciun al consumatorilor risca sa se extinda pe termen mai lung", estimeaza Goldenberg.
NewsIn
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Virgil Șoncutean primește al patrulea mandat la conducerea Allianz-Țiriac Asigurări
- EY Romania: Tehnologia cloud reprezinta cea mai avansata si raspandita solutie emergenta in companiile din Romania
- OLX Group anunta vanzarea companiei KIWI Finance catre Partners Financial Services
- Schneider Electric o numește pe Esther Finidori în funcția de Chief Sustainability Officer
- 3 din 5 tineri nu au cumpărat până acum o asigurare 100% digitală. Generația Z vrea procese digitale rapide și produse simple, la costuri mici, pentru a cumpăra online
- Copiii intră în vacanță, hackerii nu - Sfaturi ARB pentru siguranța online în familie
- Studiu EY: Trei din patru departamente juridice își perfecționează strategiile de tehnologie și date, dar numai 25% prioritizează GenAI
- Alegerile prezidențiale aduc calm pe piețele financiare: leul rămâne stabil, investitorii mizează pe continuitate
- Studiu EY: Consumatorii caută forme de divertisment locale și live în contextul incertitudinii globale, însă tehnologia rămâne un element esențial
- Schneider Electric furnizeaza solutii de smart metering, mentenanta si cloud hosting pentru CTP
- Leul se apreciază puternic după alegerile prezidențiale: Euro coboară la 5,03 lei, dolarul sub 4,47 lei
- eJobs: 63,6% dintre angajați traversează, în prezent, o perioadă dificilă din punct de vedere emoțional
- Holcim România, investiție de peste 5 mil. euro într-o linie de producție nisip de calcar în Turda
- Novotel își consolidează prezența în România printr - un nou hotel la Timișoara
- Floreasca Park atrage un nou chiriaș: Leroy Merlin a contractat aproximativ 4.000 metri pătrați în clădire, una dintre cele mai mari tranzacții de închiriere din acest an