Bancile, obligate sa le prezinte clientilor sumele reale de rambursat inca din faza precontractuala
Data publicarii: 04-12-2008 | Finante-BanciGata cu secretele. Bancile vor trebui sa le prezinte clientilor, inca din faza de informare, toate datele legate de contractul de credit si schema de rambursare. Ordinul vine sus, de la Guvern, iar cei care il incalca vor raspunde in fata legii.
Potrivit Ordonantei de Urgenta nr. 795 din 27 noiembrie 2008, care va intra in vigoare la sfarsitul lunii decembrie, inainte de a semna contractul, clientii bancilor au dreptul de a fi informati in ceea ce priveste conditiile contractuale, prezentandu-li-se si un grafic de rambursare care sa mentioneze costurile totale.
Ordonanta va proteja consumatorii care s-au plans in repetate randuri ca unele banci refuzau sa faca publice costurile reale ale contractului, preferand sa le divulge pe parcurs. Acest lucru ingreuna situatia posibililor debitori care nu isi puteau estima efortul financiar pe care urmeaza sa il depnua.
Pe langa esalonarea si valoarea reala a platilor, banca va trebui sa prezinte si celelalte costuri incluse pe langa dobanda, care nu vor mai putea fi modificate pe parcursul derularii contractului.
Aceste obligatii de transparenta din partea bancilor sunt in concordanta cu reglementarile care urmeaza sa fie valabile si la nivelul UE. Acestea prevad marirea gradului de comparabilitate a produselor de creditare si la nivel de piata comunitara.
Prin urmare, bancherii se pregatesc pentru ce e mai rau. Vor trebui sa renunte la creditele cu dobanda promotionala, pentru ca s-ar putea confrunta cu valuri de refinantari in conditiile in care noile reglementari pentru protectia consumatorului impun diminuarea costurilor pentru respectivele operatiuni.
Daca cliemtii vor inchide contractele, acestea pot sa primeasca, gratuit, de la banca, documentele care sa dovedeasca faptul ca datoria s-a stins. Comisionul de rambursarea anticipata nu va mai reprezenta "un obstacol disproportionat", potrivit ordonantei mai sus amintite.
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Revolut depășește 2 milioane de clienți ai aplicației Revolut <18
- Studiu Deloitte: Majoritatea liderilor de business din Romania considera ca PNRR va contribui la competitivitatea economiei locale in urmatorii cinci an
- Cum vor ajuta soluțiile AI în procesele de optimizare fiscală ale companiilor?
- Studiu Deloitte: Tranzitia catre economia circulara a incetinit la nivel global in 2023
- Studiu Deloitte: prețul, primul criteriu în alegerea mașinii. Motoarele pe combustie internă revin pe creștere în preferințele consumatorilor
- Prysmian deschide la București un nou birou al Centrului de Excelență în IT
- Lucian Anghel preia funcția de Director General-Adjunct al Libra Internet Bank
- Schneider Electric colaborează cu NVIDIA în proiectarea centrelor de date AI
- Ce este taxa pe lux și și cine va trebui să o plătească începând din acest an
- Flix raportează un venit total de 2 miliarde de euro în 2023
- Banca Transilvania & OTP Group, acord pentru achizitia OTP Bank Romania si subsidiare
- Studiu Deloitte: opt din zece lideri la nivel global se asteapta ca Gen AI sa le transforme organizatia in urmatorii trei ani
- Deloitte devine al saselea cel mai puternic brand din lume, potrivit Brand Finance
- Revolut Money Report: Romanii au facut peste 644 milioane de tranzactii cu Revolut anul trecut
- Catinvest aduce Bebe Tei si Farmacia Tei în Craiova la ElectroPutere Mall