Ajutorul federal acordat GM si Chrysler nu indeparteaza spectrul falimentului

Data publicarii: 20-12-2008 | International

Conditiile aspre impuse constructorilor americani de automobile General Motors si Chrysler in schimbul acordarii unui ajutor federal de 13,4 miliarde de dolari sugereaza ca spectrul falimentului acestora nu a disparut inca, afirma analisti citati de AFP.

Planul anuntat vineri de presedintele George W. Bush respecta in mare parte cele mai dure propuneri formulate de Congres in ultimele saptamani, in special cele ale senatorului republican de Tennessee Bob Cocker. Suma totata s-ar putea ridica la 17,4 miliarde de dolari, in cazul deblocarii unei a doua transe de patru miliarde, pentru General Motors (GM).

Astfel, autoritatile cer companiilor sa devina din nou viabile pana in 31 martie. In caz contrar, fondurile vor trebui inapoiate. De asemenea, sindicatul din industria constructiilor de masini UAW este somat sa se alinieze conditiilor impuse angajatilor de Toyota, Honda si BMW, care nu angajeaza in fabricile lor din Statele Unite decat personal care nu este afiliat la niciun sindicat.

Cererile sunt destul de grele, iar calendarul respectarii lor strans, sugerand ca amenintarea unui faliment nu poate fi exclusa dupa anuntul guvernamental, a subliniat agentia de notare Fitch Ratings, intr-un comunicat.

Si analistul Himanshu Patel, de la JPMorgan Chase, considera ca un faliment al Chrysler este "mai probabil decat inainte" si indeamna furnizorii acestei companii sa dea dovada de prudenta.

Dar alti experti sunt de parere ca ajutorul guvernamental este un balon de oxigen, insotit de conditii mai putin servere decat pare, si ca ii lasa o marja larga de interpretare viitoarei administratii Obama. Chiar si Patel subliniaza ca pragul pentru determinarea viabilitatii este destul de neclar: trebuie ca formatiunea sa dovedeasca o "valoare pozitiva neta actuala, tinand cont de costurile actuale si viitoare" si sa poata "rambursa integral" fondurile acordate de Guvern.

David Cole, presedintele centrului de cercetare in domeniul automobilelor CAR, este de parere ca perioada de pana in 31 martie le va permite autoritatilor sa ia in calcul faptul ca "grupurile constructoare de masini sunt mult mai avansate pe calea transformarii" decat se crede.

In ceea ce priveste sindicatele, Cole considera ca UAW este "dispusa sa faca orice este necesar", desi presedintele sau, Ron Gettelfinger, a denuntat concesiile "incorecte" cerute din partea salariatilor.

Barack Obama a dat asigurari vineri ca echipa sa lucreaza impreuna cu UAW pentru a asigura siguranta locurilor de munca pe termen lung. "Tin sa ma asigur ca, atunci cand vom avea un plan final de restructurare, nu muncitorii vor fi cei care vor suporta povara sa", a declarat el.

Michelle Krebs, analist la site-ul specializat edmunds.com, a subliniat ca UAW a fost deja foarte receptiv in ceea ce priveste numeroase subiecte. Krebs regreta amploarea noilor concesii cerute, care urmeaza, din punctul sau de vedere, discursul antisindical din Congres. Este cu atat mai incorect ca conventiile constructorilor straini, oferite ca exemplu in Congres, nu sunt foarte transparente, a subliniat ea.

In plus, Toyota are ca politica sa isi plateasca intotdeauna angajatii, inclusiv in perioadele de somaj tehnic, o masura interzisa la GM si Chrysler, a explicat expertul

Din punctul de vedere al lui Krebs, daca acest plan de salvare esueaza, va fi in special din cauza conjucturii globale: "acest plan de salvare este condamnat daca nu exista un plan de relansare care sa determine lumea sa cumpere masini".

Potrivit lui Harley Shaiken, profesor la Universitatea Berkeley, spectrul falimentului a fost indepartat, insa pe termen scurt. Ajutorul furnizat de administratia Bush, criticat vehement in randul republicanilor, permite GM si Chrysler sa faca "cea mai ambitioasa restructurare din istoria lor", a subliniat el.

NewsIn

Ultimele stiri pe BankNews.ro: