Telespectatorii cer servicii ce cresc accesibilitatea si imbunatatesc privitul la televizor

Data publicarii: 28-01-2009 | Media

Majoritatea europenilor au dificultati in citirea de pe ecranul televizorului a subtitrarilor sau a teletext-ului, iar acest lucru demonstreaza necesitatea de servicii TV suplimentare care sa creasca accesibilitatea si care imbunatatesc experienta privitului la televizor, arata ultimul sondaj al UPC.

Sondajul de televiziune din acest an realizat de UPC centreaza pe accesibilitate, incluziunea sociala si ingrijirea sanatatii reflectate in programele de televiziune. Serviciul de televiziune digitala de la UPC ofera telespectatorilor mai multe optiuni de acces, inclusiv o mai buna functie "Help", folosirea graficelor si functiile zoom.

Principalele probleme ale europenilor referitoare la vizibilitatea textelor de pe ecranul televizorului sunt legate de contrastul dintre textul de pe ecran (31%), textul prea mic de pe ecran (29%) si literele prea mici ale teletext-ului (18%), indiferent de distanta medie pana la ecranul televizorului (80% privesc de la o distanta cuprinsa intre  2 si 4 metri). 

In ciuda acestei nevoi evidente, doar un mic procent dintre repondenti utilizeaza serviciile existente in momentul de fata. De exemplu, desi disponibila pe scara larga, mai mult de jumatate dintre europeni (57%) spun ca nu folsesc niciodata subtitrarea prin teletext si doar 32% o folosesc ocazional.

In ceea ce prieste cererea pentru extra servicii TV, se observa un interes clar pentru servicii care favorizeaza usurinta in utilizarea televiziunii si experienta privitului la televizor. Intrebati care sunt serviciile TV care cresc accesibilitatea, europenii au raspuns ca - in cazul in care exista disponibilitate - cele mai dorite servicii sunt: functia zoom (43% dintre repondenti gasesc valoroasa aceasta functie), reglaj subtitrare: marimea literei si/ sau culoarea (38%), posibilitatea de a alege limba in care sa fie urmarite programele (27%), recunoasterea vocii (25%) si posibilitatea de a alege subtitrarea tuturor programelor (24%).

Totodata, telecomanda se dovedeste a fi dispozitivul perfect de furnizare a accesului la aceste servicii TV  suplimentare; marea majoritate a europenilor (97%) gasesc telecomanda simplu sau relativ simplu de utilizat.

"Rezultatele arata ca europenii nu percep televizorul ca pe un simplu instrument de divertisment si informare. Ei atrag atentia ca au nevoie si de servicii care cresc accesibilitatea, de exemplu varstnicii si persoanele cu handicap vizual", declara Andrew Kearney, Vice Presedinte Divizia de Produse TV la UPC Broadband.

Datele sondajului arata ca programele medicale de televiziune au avut audienta mai mare decat serialele inspirate din viata medicilor. Astfel, din larga varietate de programe TV, acelea care abordeaza subiecte medicale, emisiunile informative cum ar fi talk show-uri, documentare si reality show-uri, sunt cele mai populare in randul europenilor, cu 78% audienta in aceasta categorie. Aceasta este mai mare decat audienta serialelor inspirate din viata medicilor (71%), dintre care, productiile straine (cum ar fi "Spitalul de Urgenta" si "Anatomia lui Grey") sunt de departe favoritele telespectatorilor (50%) in comparatie cu serialele locale pe aceeasi tema (22%). Dintre toate programele informative si reality show-uri, 20% dintre europeni prefera sa se uite la programe care prezinta cazuri extreme (cu interventii chirurgicale). 

Majoritatea repondentilor (56%) nu au absolut nici o problema sa urmareasca operatii chirurgicale la televizor. Audienta este cu 11% mai mare fata de emisiunile in care nu se vede sange pe ecran. Aproximativ un sfert dintre repondenti nu se simt confortabil sa priveasca operatii chirurgicale explicite la televizor. In plus, unul din trei europeni a raspuns ca ar fi de acord cu un program de telviziune care sa prezinte urmarile unei operatii medicale sau cosmetice. Factorul motivant nu consta prea mult in valoarea educationala, cat in obtinerea unei compensatii financiare din posibilele reactii negative.

Mai mult, 72% din totalul repondentilor gasesc utile programele TV in care practicienii sau specialistii din domeniul medical ofera sfaturi practice in legatura cu diferite boli si tratamente. Acest aspect este in concordanta cu interesul general al consumatorului pentru programele medicale informative.

De asemenea, sondajul mai arata ca mai mult de unul din trei repondenti (37%) ar fi deschisi ideii de consultari interactive sustinute de medici prin intermediul televiziunii. Principalele motive mentionate sunt faptul ca i-ar scuti de o vizita la medicul personal sau le-ar permite sa-si vada doctorul pentru chestiuni minore. Alti 24% s-ar folosi de acest serviciu in caz de urgenta sau daca nu ar avea o alta optiune la dispozitie.

Sondajul european de televiziune este realizat anual si ofera detalii despre obiceiurile de consum ale telespectatorilor europeni si despre rolul pe care il are televiziunea in viata europenilor. Sondajul a fost derulat in perioada octombrie - decembrie 2008. La sondaj au participat 5.773 de persoane din 12 tari: Olanda, Belgia, Irlanda, Austria, Elvetia, Polonia, Ungaria, Cehia, Slovacia, Romania, Slovenia si Chile. Sondajul a fost coordonat de compania Research International, unul din liderii internationali in domeniul cercetarii de piata. Acesta este al cincilea an consecutiv in care UPC a initiat sondajul de televiziune.

NewsIn

Ultimele stiri pe BankNews.ro: