PwC: La fiecare 100 de euro investiti in angajat, firmele din Romania castiga 9 euro

Data publicarii: 11-02-2009 | HR/Cariere

Companiile de pe piata locala obtin 9 euro pentru fiecare 100 de euro platiti unui angajat roman, in timp ce valoarea castigului pe angajat in Europa Centrala si de Est este de 18 euro, potrivit raportului Saratoga Human Capital benchmarking survey, realizat de compania de consultanta PricewaterhouseCoopers.

"Conform studiului din 2008, valoarea mediana a indicatorului investitiei intr-un angajat a fost de 1.09 in Romania, comparativ cu 1.18 in Europa Centrala si de Est. Cu alte cuvinte, la fiecare euro platit unui angajat roman, compania castiga noua centi comparativ cu Europa Centrala si de Est, unde valoarea castigului pe angajat este dubla", spune Horatiu Cocheci, manager la Departamentul de Consultanta Resurse Umane, Pricewaterhouse­Coopers Romania.

Indicatorul folosit in cadrul studiului Saratoga pentru masurarea productivitatii este Human Capital Return on Investment, care ia in considerare raportul dintre veniturile aduse de un angajat si fiecare unitate monetara investita in recompensarea acestuia. "Desigur ca, in Romania, acelasi 1 euro permite angajarea mai multor oameni, care vor genera, la randul lor, mai mult profit, transformandu-se intr-o sinergie de scala, dar la nivel individual, productivitatea mediana a angajatilor romani este sub cea a vecinilor nostri. Un factor care influenteaza insa cu siguranta nivelul acestui indicator este si nivelul de tehnologizare existent in tarile analizate", explica Cocheci. Potrivit acestuia, nivelul scazut al indicatorilor de productivitate la nivelul Romaniei poate fi astfel explicat prin resursele consumate in pregatirea noilor angajati, in detrimentul activitatilor operationale specifice.

Rata de angajati noi, cu o vechime mai mica de doi ani, in totalul numarului de angajati este mult mai mare pe piata locala fata de cea inregistrata in Europa.

In cazul Romaniei, valoarea in ceea ce priveste angajatii cu o vechime mai mica de doi ani a fost de 35%, iar in tarile vecine, valoarea a fost de 20%.

Potrivit studiului, in Romania, situatia privind numarul de angajati alocati unui manager este comparabila cu aceea din alte tari europene. In 2008, numarul de angajati alocati unui manager a fost de 10 la 1 in Romania.

"Explicatia similitudinii structurilor consta in importarea de catre noi a unor modele de buna practica, prin intermediul companiilor multinationale venite dupa 1990". «Reteta succesului» nu este o rata redusa a numarului de angajati raportat la un manager. Companiile cu crestere negativa in studiul desfasurat de noi la nivel european, anul trecut, au avut o proportie de 1 manager la 8 angajati, in timp ce companiile care au inregistrat cresteri au avut, in medie, 9-11 angajati la un manager", mai spune Cocheci.

Business Standard

Ultimele stiri pe BankNews.ro: