Emigrantii nord coreeni, scoliti trei luni pentru intelegerea lumii moderne
Data publicarii: 13-02-2009 | InternationalDupa ce a scapat din Coreea de Nord in 2006, Ahn Mi Ock a fost socata sa vada ca cei din Sud locuiesc in apartamente mici pe care se chinuie zeci de ani sa le plateasca. In varsta de 44 de ani, aceasta a sperat aproape o viata ca la un moment dat se va bucura de luxul epatat de sudisti in filmele ajunse pe filiere obscure in nord.
Speranta i s-a transformat in realitate, insa doar partial: a ajuns in Coreea de Sud, dar nu a gasit aici ceea ce se astepta, pentru ca imaginea ei despre viata occidentala era construita strict din informatiile fictive furnizate de productiile TV. In plus, i s-a dezvaluit o lume cu totul diferita, in care aproape tot ceea ce invatase in nord era nefolositor.
Majoritatea imigrantilor din Coreea de Nord, odata ajunsi in Sud, sunt inrolati intr-un program guvernamental de training unde le sunt predate notiunile de baza ale democratiei si capitalismului. Ei, de asemenea, invata cum sa foloseasca un ATM sau electronicele din casa.
Totusi, multi declara ca se simt inca nesiguri cand trebuie sa interactioneze cu lumea reala. Fara nici un fel de expunere anterioara la presa libera si cu 60 de ani de separare, simt ca vorbesc limbi diferite. "Am fost surprinsa cand am auzit prima data un cantec rap si nu am inteles un cuvant, desi era in coreeana", spune Yu Chong Song, un alt emigrant, intr-un interviu pentru International Herald Tribune.
Noii veniti spun ca in Nord postul de televiziune transmite o jumatate de ora de stiri despre Kim Jong Il, liderul national, si o alta ora cu filme ideologice. Povestea se repeta in cazul ziarelor, unde majoritatea articolelor vorbesc despre realizarile conducatorilor.
Pentru a-i ajuta sa se integreze, un ziar din Seul a organizat clase speciale pentru tinerii nord coreeni in care sunt incurajati sa intrebe tot ceea ce-i nelamureste. In general, marile lor probleme sunt cuvintele englezesti folosite pe scara larga si cele coreene neutilizate in Nord. "Ce inseamna business si sale", intreba unul dintre ei. "Amator? Are ceva de-a face cu sportul?", intreba altul. "Imi puteti explica inca o data ce insemna marketing?", solicita un alt cursant.
Dar, partea si mai grea pentru nordici este intelegerea rolului media in societate. Ei s-au declarat socati ca ziarele si televiziunile pot critica presedintele. "Nu stiu cum seful statului poate conduce tara sub tirul continuu al criticilor:, spune Cho Eun Hee, un cursant de 23 de ani.
George Trifu
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Reff & Asociatii si Deloitte Romania au asistat proprietarii Expo Market Doraly in vanzarea integrala a parcului comercial catre dezvoltatorul imobiliar WDP
- Revolut depășește 2 milioane de clienți ai aplicației Revolut <18
- Studiu Deloitte: Majoritatea liderilor de business din Romania considera ca PNRR va contribui la competitivitatea economiei locale in urmatorii cinci an
- Cum vor ajuta soluțiile AI în procesele de optimizare fiscală ale companiilor?
- Studiu Deloitte: Tranzitia catre economia circulara a incetinit la nivel global in 2023
- Studiu Deloitte: prețul, primul criteriu în alegerea mașinii. Motoarele pe combustie internă revin pe creștere în preferințele consumatorilor
- Prysmian deschide la București un nou birou al Centrului de Excelență în IT
- Lucian Anghel preia funcția de Director General-Adjunct al Libra Internet Bank
- Schneider Electric colaborează cu NVIDIA în proiectarea centrelor de date AI
- Ce este taxa pe lux și și cine va trebui să o plătească începând din acest an
- Flix raportează un venit total de 2 miliarde de euro în 2023
- Banca Transilvania & OTP Group, acord pentru achizitia OTP Bank Romania si subsidiare
- Studiu Deloitte: opt din zece lideri la nivel global se asteapta ca Gen AI sa le transforme organizatia in urmatorii trei ani
- Deloitte devine al saselea cel mai puternic brand din lume, potrivit Brand Finance
- Revolut Money Report: Romanii au facut peste 644 milioane de tranzactii cu Revolut anul trecut