Comertul exterior cu marfuri a crescut, la fel si deficitul comercial
Data publicarii: 29-07-2006Dinamica mai accelerata a exportului realizat in sem. I 2006, comparativ cu cea inregistrata in sem. I 2005, a fost sustinuta de produsele realizate de industriile de medie-inalta tehnologie cu avantaje comparative si conjuncturale pe pietele externe aspect care pune in evidenta gradul crescut de adaptare a produselor romanesti la conditiile pietelor externe.
Evolutii la export
Exportul (FOB) realizat in semestrul I a insumat 12,67 miliarde euro in crestere cu +20,3% fata de semestrul I 2005. In luna iunie, exportul a insumat 2,28 miliarde euro, fiind mai mare cu +22,1% fata de luna iunie 2005 si mai mic cu -1,3% fata de luna mai 2006.
In semestrul I 2006, cele mai dinamice produse la export au fost: vehicule de transport rutier si parti ale acestora care au crescut cu +74,84% (+350,3 milioane euro), fata de sem. I 2005; vapoare; nave si structuri plutitoare +43,78% (+84,4 milioane euro); masini si aparate, echipamente electrice si parti ale acestora +40,84% (+736 milioane euro); produse petroliere +48,96% (+495,4 milioane euro); aluminiu si articole din aluminiu +63,47% (+128,7 milioane euro); materiale plastice, cauciuc si articole din acestea +30,17% (+120,5 milioane euro); instrumente, aparate de masura si control si parti ale acestora +32,36% (+20,3 milioane euro) si mobila +9,06% (+45,2 milioane euro).
In acelasi interval de referinta a scazut exportul la fonta, fier si otel brut cu -18,22% (-194,9 milioane euro) si la articole si accesorii de imbracaminte cu -3,3% % (-6,24 milioane euro) ca urmare cresterii costurilor interne si a concurentei produselor provenite din tarile asiatice.
Pe zone de expansiune economica ponderea la export este detinuta de Uniunea Europeana cu 66,99% din totalul exportului (in crestere cu +16,8% fata de sem. I 2005), urmata de Europa de est cu 18,09% (+54,5%), Asia-Oceania cu 8,3% (+24,9%), America cu 3,68% (+1,2%) si Africa si Orientul Mijlociu cu 2,37% (+24,2%).
Principalele spatii de expansiune economica la export au fost: Italia (18,41% din totalul exportului); Germania (14,58%); Franta (7,53%), Turcia (7,5%); Ungaria (4,9%); Marea Britanie (4,65%); SUA (3,89%); Austria (3%); Bulgaria (2,84%); Spania (2,54%%); Olanda (2,17%); Grecia (2%).
Analiza structurii exportului pe principalele grupe de produse releva cresterea mai accelerata a exportului de produse realizate de industriile de medie-inalta tehnologie cu valoare adaugata mai mare (masini si echipamente, vehicule pentru transport; chimie si petrochimie; materiale plastice si cauciuc) care a devenit preponderent in totalul exportului (50,76% in sem. I 2006, fata de 43,4% in sem. I 2005) si scaderea corespunzatoare a exportului de produse provenite din industriile de medie-joasa si joasa tehnologie, cu valoare adaugata mai mica (metalurgie; textile si pielarie; mobila si produse din lemn; produse alimentare si bauturi), aspect care indica un grad ridicat de adaptare a produselor romanesti de export la conjunctura pietelor externe si tendinta de valorificare superioara a resurselor nationale.
Analiza exportului pe zone si spatii de expansiune economica indica ritmuri de crestere mai accelerate ale exportului pe pietele din afara UE.
Evolutii la import
Importul FOB realizat in semestrul I 2006 a insumat 17,05 miliarde euro fiind mai mare cu +3,45 miliarde euro, respectiv cu +25,3%, fata de intervalul corespunzator al anului anterior. Importul CIF a insumat 18,48 miliarde euro fiind mai mare cu +25,3% fata de perioada similara a anului anterior. In luna iunie, importul FOB a insumat 3,19 miliarde euro in crestere cu +21,5% fata de luna iunie 2005 si in scadere cu -1,6% fata luna mai 2006.
In sem. I 2006, cresteri semnificative la import s-au consemnat la urmatoarele grupe de produse: masini si aparate, echipamente electrice si parti ale acestora destinate retehnologizarii si dezvoltarii economiei cu +33,13% (+1.083,6 milioane euro); materii prime minerale +40,32% (+803,6 milioane euro); vehicule de transport persoane rutier si parti ale acestora +33,93% (+463,4 milioane euro); metale comune si articole din acestea destinate procesarii in industrie cu +26,74% (+349,6 milioane euro); materiale plastice, cauciuc si produse din acestea +25,19% (+224,3 milioane euro); produse alimentare diverse (zahar, legume si fructe, nutreturi pentru animale, bauturi si tutun) cu +35,63% (+134,8 milioane euro); produse farmaceutice cu +24,95% (+95,9 milioane euro); produse ale regnului vegetal +29,81% (+69,6 milioane euro); produse animale (carne si organe comestibile) cu +13,74% (+36,8 milioane euro).
Principala piata de import a Romaniei a fost UE cu o pondere de 62,06% din totalul importului (in crestere cu +23,5% fata de sem. I 2005), urmata de Europa de Est 22,61% (+30%), Asia-Oceania 14,14% (+32,5%), America 4,34%(+9,3%) si Africa si Orientul Mijlociu cu 0,5% (+15,4%). Principalele tari partenere la import au fost: Italia 15,33% din totalul importului; Germania 14,39%; F. Rusa 9,38%; Franta 6,72%; Turcia 4,72%; China 3,92%; Austria 3,9%; Kazahstan 3,28%; Ungaria 3,07%; SUA 2,47%; Marea Britanie 2,57%; Polonia 2,58%; Cehia 2,46% si Spania 2,34%.
Analiza importului pe principalele destinatii economice indica principalii factori care au determinat cresterea importului, intre care mentionam: ritmul alert al investitiilor cu impact economic semnificativ; dependenta mare a structurilor tehnologice si de productie interne de materii prime din import si concurenta crescuta pe piata interna a bunurilor de consum din import la care oferta productiei interne nu poate satisface cererea populatiei.
Deficitul comercial
In sem. I 2006, deficitul comercial a insumat -4,39 miliarde euro calculat ca diferenta intre exportul la preturi FOB si importul la preturi FOB, in crestere cu +37,8% fata de perioada comparabila a anului anterior, respectiv –5,81 miliarde euro calculat ca diferenta intre exportul la preturi FOB si importul la preturi CIF.
Grupele de produse la care s-au consemnat deficite comerciale semnificative sunt: masini si aparate, echipamente electrice si parti ale acestora cu -1.816,9 milioane euro; produse minerale -1.466,2 milioane euro; vehicule de transport -740,7 milioane euro; materiale plastice, cauciuc si produse din acestea -595 milioane euro; produse alimentare diverse si produse ale regnului vegetal si animal -633,9 milioane euro si produse farmaceutice cu -465,5 milioane euro.
Deficitul comercial la produsele mentionate mai sus a fost compensat partial de surplusul obtinut la exportul de articole de incaltaminte +461,8 milioane euro; materiale textile si produse din acestea +328,6 milioane euro; mobila + 353,5 milioane euro; lemn si articole din lemn +295,9 milioane euro si metale comune si produse din acestea +204,1 milioane euro.
Analiza structurii deficitului comercial pe principalele destinatii economice pune in evidenta factorii care exercita presiuni asupra balantei comerciale: importul de bunuri pentru investitii destinate restructurarii si modernizarii economiei; dependenta industriei de materii prime din import si bunurile de consum competitive din import la care oferta productiei interne nu acopera cererea populatiei.
Ritmul mai scazut de crestere a importului in luna iunie, fata de media inregistrata in sem. I 2006, indica tendinta de micsorare a ecartului dintre dinamica exportului si a importului aspect care se va reflecta ulterior in reducerea deficitului balantei comerciale.
Redactia BankNews.ro
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Reff & Asociatii si Deloitte Romania au asistat proprietarii Expo Market Doraly in vanzarea integrala a parcului comercial catre dezvoltatorul imobiliar WDP
- Revolut depășește 2 milioane de clienți ai aplicației Revolut <18
- Studiu Deloitte: Majoritatea liderilor de business din Romania considera ca PNRR va contribui la competitivitatea economiei locale in urmatorii cinci an
- Cum vor ajuta soluțiile AI în procesele de optimizare fiscală ale companiilor?
- Studiu Deloitte: Tranzitia catre economia circulara a incetinit la nivel global in 2023
- Studiu Deloitte: prețul, primul criteriu în alegerea mașinii. Motoarele pe combustie internă revin pe creștere în preferințele consumatorilor
- Prysmian deschide la București un nou birou al Centrului de Excelență în IT
- Lucian Anghel preia funcția de Director General-Adjunct al Libra Internet Bank
- Schneider Electric colaborează cu NVIDIA în proiectarea centrelor de date AI
- Ce este taxa pe lux și și cine va trebui să o plătească începând din acest an
- Flix raportează un venit total de 2 miliarde de euro în 2023
- Banca Transilvania & OTP Group, acord pentru achizitia OTP Bank Romania si subsidiare
- Studiu Deloitte: opt din zece lideri la nivel global se asteapta ca Gen AI sa le transforme organizatia in urmatorii trei ani
- Deloitte devine al saselea cel mai puternic brand din lume, potrivit Brand Finance
- Revolut Money Report: Romanii au facut peste 644 milioane de tranzactii cu Revolut anul trecut