Preturile din hipermarketuri umflate cu 30% de taxele nejustificate

Data publicarii: 27-03-2009 | Afaceri

Preturile din hipermarketuri continua sa fie un subiect de controversa. Producatorii acuza marile lanturi comerciale ca impun taxe nejustificate care nu fac decat sa umfle preturile. Un alt efect al politicilor impuse de hipermarketuri - micile magazine de cartier dau faliment.

Producatorii sustin ca foarte multe taxe aplicate de hipermarketuri sunt total nejustificate. Ele ridica pretul la raft cu pana la 30% peste cel de productie.

Mai intai, cand producatorul vine sa-si vanda marfa intr-un hipermarket, trebuie sa plateasca o taxa de intrare care porneste de la 500 de euro si poate ajunge la 15 mii de euro. Evident, aceasta suma se va reflecta in pretul produsului. Apoi, cumparatorul plateste si pozitionarea produsului pe raft. Cu cat este mai vizibil, cu atat pretul este mai ridicat.

La aceste taxe se mai adauga cea de deschidere de magazin, de reamenajare, de marketing sau de prezenta in revista. Cu alte cuvinte, la un un cos de cumparaturi de 100 de lei, intre 10 si 30 de lei reprezinta de fapt taxele impuse de marile magazine. Cuantumul taxelor este stabilit de catre fiecare magazin, in functie de cheltuieli.

Producatorii au incercat sa elimine aceste taxe printr-un cod de bune practici, care teoretic ar trebui sa duca la o scadere a preturilor. Agreat de producatori si ministerul Agriculturii, Codul ramane deocamdata doar o intentie buna, intrucat nu este pe deplin acceptat de hipermarketuri. Practicile comerciale aplicate de marii retaileri sunt contestate si de micile magazine de cartier, care se vad incet-incet amenintate cu disparitia.

Realitatea TV