Parlamentul European a votat noi reguli de functionare a agentiilor de rating
Data publicarii: 23-04-2009 | InternationalParlamentul European a aprobat un nou regulament pentru agentiile de rating financiar, ce va intra in vigoare in toate statele membre ale Uniunii Europene (UE) in 20 de zile de la publicare, a anuntat Comisia Europeana.
Potrivit noului regulament, agentiile de rating vor trebui sa respecte standarde stricte de integritate, calitate si transparenta si vor fi supravegheate constant de autoritatile publice.
Ca regula generala, toate agentiile de rating financiar care vor ca ratingurile pe care le acorda sa fie folosite in Uniunea Europeana trebuie sa se inscrie la Comitetul autoritatilor europene de reglementare a pietelor valorilor mobiliare (CESR).
Statele membre vor avea sase luni la dispozitie in care sa adopte masurile necesare implementarii noului regulament, o derogare de 18 luni aplicandu-se numai pentru utilizarea ratingurilor provenind de la agentii non-UE. Dupa trei ani, Comisia Europeana va evalua eficacitatea acestui regulament.
Agentiile de rating financiar nu vor mai putea furniza servicii de consultanta si nici nu vor mai avea dreptul sa evalueze instrumente financiare daca nu au suficiente informatii de calitate pe care sa-si bazeze ratingurile. Ele trebuie sa dezvaluie modelele, metodologiile si supozitiile-cheie pe care isi bazeaza evaluarile si trebuie sa diferentieze ratingurile pentru produse mai complexe printr-un simbol specific adaugat.
De asemenea, vor fi obligate sa publice un raport anual si sa-si creeze o functie interna pentru trecerea in revista a ratingurilor.
Agentiile de rating ofera opinii independente cu privire la solvabilitatea unei companii, a unui guvern sau a diferitelor instrumente financiare, care sunt folosite de investitori, creditori, emitenti si guverne, jucand un rol important pe pietele financiare. Actuala criza a demonstrat ca au existat slabiciuni majore in ce priveste metodele si modelele utilizate de agentiile de rating.
Regulamentul votat de Parlamentul European cu 569 de voturi pentru, 47 impotriva si 4 abtineri prevede evitarea conflictelor de interese in procesul de evaluare, imbunatatirea calitatii metodologiei utilizate de agentiile de rating si a calitatii acestor evaluari, cresterea transparentei prin impunerea unor obligatii de comunicare a informatiilor de catre acestea si asigurarea unui cadru eficient de inregistrare si supraveghere.
Pentru a evita conflicte de interese existente sau potentiale va fi instituit un mecanism de rotatie, astfel incat analistii care se afla in contact direct cu entitatile pe care le evalueaza nu vor putea sa elaboreze ratinguri mai mult de cinci ani pentru aceeasi entitate.
NewsIn
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Reff & Asociatii si Deloitte Romania au asistat proprietarii Expo Market Doraly in vanzarea integrala a parcului comercial catre dezvoltatorul imobiliar WDP
- Revolut depășește 2 milioane de clienți ai aplicației Revolut <18
- Studiu Deloitte: Majoritatea liderilor de business din Romania considera ca PNRR va contribui la competitivitatea economiei locale in urmatorii cinci an
- Cum vor ajuta soluțiile AI în procesele de optimizare fiscală ale companiilor?
- Studiu Deloitte: Tranzitia catre economia circulara a incetinit la nivel global in 2023
- Studiu Deloitte: prețul, primul criteriu în alegerea mașinii. Motoarele pe combustie internă revin pe creștere în preferințele consumatorilor
- Prysmian deschide la București un nou birou al Centrului de Excelență în IT
- Lucian Anghel preia funcția de Director General-Adjunct al Libra Internet Bank
- Schneider Electric colaborează cu NVIDIA în proiectarea centrelor de date AI
- Ce este taxa pe lux și și cine va trebui să o plătească începând din acest an
- Flix raportează un venit total de 2 miliarde de euro în 2023
- Banca Transilvania & OTP Group, acord pentru achizitia OTP Bank Romania si subsidiare
- Studiu Deloitte: opt din zece lideri la nivel global se asteapta ca Gen AI sa le transforme organizatia in urmatorii trei ani
- Deloitte devine al saselea cel mai puternic brand din lume, potrivit Brand Finance
- Revolut Money Report: Romanii au facut peste 644 milioane de tranzactii cu Revolut anul trecut