Turoperatorii straini ofera turistilor romani vacante mai ieftine decat agentiile din tara

Data publicarii: 26-05-2009 | Turism

Pachetele turistice cumparate din Romania sunt mai scumpe cu 10-15% decat cele achizitionate din tarile UE, pentru destinatii si servicii similare. In plus, la agentiile autohtone, romanii nu isi pot rezerva un sejur de 10 sau 12 zile decat in regim individual, ei fiind obligati sa opteze doar pentru sejururi de 7 sau 14 zile. Reprezentantii din turism nu recunosc ca nivelul comisioanelor practicate de agentiile romanesti este una dintre principalele cauze ale costului ridicat al pachetelor.

Un pachet turistic pentru Costa Brava (Calella), in prima saptamana din iulie, cumparat de la o agentie din Spania, costa 540 euro, comparativ cu 650 euro cat costa unul rezervat intr-o agentie de la noi. Pretul pachetului turistic promovat de agentiile din Romania acopera transportul cu avionul (cursa charter directa Bucuresti - Barcelona si retur), transferuri aeroport-hotel-aeroport, asistenta turistica, precum si 7 nopti cazare la un hotel de trei stele cu demipensiune. Taxele de aeroport, aproximativ 95 euro/persoana, nu sunt incluse.

In schimb, pachetul turistic cumparat din Spania este de 10 zile, include transport cu avionul, transferuri, pensiune completa si taxele de aeroport. Singurul impediment este transferul banilor, pentru care bancile cer comisioane  piperate. "Ofertele sunt facute doar pentru o saptamana sau doua, pentru ca sunt agentii care opereaza un singur zbor pe saptamana, de aceea nu pot face oferte pentru 10 zile", a explicat Traian Badulescu, purtator de cuvant al Asociatiei Agentiilor de Turism din Romania (ANAT). 

Agentiile arunca "pisica" la marii turoperatori

Reprezentantii din turism cauta tot felul de pretexte pentru a motiva diferenta de pret intre ofertele interne si cele externe, insa nu vor sa dea nici o informatie referitoare la comisioanele practicate. "Pretul agentiei de turism din Spania este probabil   facut cu ajutorul hotelierilor, probabil ca agentia a reusit sa negocieze un pret mai bun. Un alt avantaj este destinatia, avand in vedere ca exista zboruri directe si agentia poate face rezervari pe locurile ramase libere la companiile care opereaza pe Costa Brava", ne-a explicat Ciprian Enea, consultant Besttourism.

La randul sau, purtatorul de cuvant al ANAT spune ca lipsa turoperatorilor mari de pe piata romaneasca este motivul diferentei de pret. "Agentiile promoveaza la randul lor alti turoperatori internationali. Cu cat este mai mare turoperatorul, cu atat are preturi mai bune, ai forta sa negociezi mai bine", spune Traian Badulescu. Explicatia am primit-o tot de la agentul de turism din Spania care ne-a vandut vacanta mai ieftina decat firmele din tara.

"Diferenta de pret vine si din faptul ca ofertele aici sunt personalizate. In primul rand, clientul vine si imi spune toate datele: cand vrea sa mearga in vacanta, unde si cate persoane merg. Apoi eu ii caut zborul cel mai ieftin pentru zilele si destinatia ceruta. Ma uit la orice companie aeriana, pentru ca agentia nu are contract doar cu o companie de zbor. Asta e foarte important, pentru ca diferentele de bani sunt foarte mari uneori. Apoi caut hotelul la diferiti turoperatori ca sa vad care dintre ei ofera cel mai mic pret, asta depinde ce contract si ce preturi are fiecare cu hotelul. Iarasi nu am nici un contract de exclusivitate cu nici un hotel. La fel fac si cu transferul de la si catre hotel, caut pretul cel mai mic. In ultimul rand fac o oferta, cobor cam 5% din pret, special pentru clientii care rezerva cu noi. Nu luam nici un fel de comision in plus pentru lucrul nostru, deci daca nu rezerva cu noi nu trebuie sa ne plateasca nimic pentru ca am pregatit ofertele. Cat timp imi petrec pentru a pregati o oferta? Depinde mult de destinatie. Pentru plaja este cel mai simplu. In 30 de minute pot pregati vreo cinci oferte pentru un client, sa isi aleaga. Aici am totul la indemana si stiu unde sa caut. Dar daca este o destinatie mai complicata, cum e China, imi ia chiar si trei ore", a declarat Laura Turcu, agent de turism in Spania.

In ceea ce priveste faptul ca agentiile din Romania nu trimit oferte personalizate, Ciprian Enea crede ca este vorba despre lipsa de timp, nu de lipsa de profesionalism. "Probabil ca din graba agentii de turism trimit toata oferta, care se gaseste si pe site si in catalog, insa acest lucru nu se intampla intotdeauna. Probabil ca sunt niste exceptii, in mod normal angajatii agentiilor trimit oferte personalizate. Este posibil uneori sa nu existe un agent specializat care sa se ocupe de destinatia respectiva si care sa trateze foarte bine cererea", a mai spus Enea.

Gardianul

Ultimele stiri pe BankNews.ro: