Romanii se despart greu de electronicele vechi, potrivit unei cercetari a Ecotic

Data publicarii: 30-07-2009 | Diverse

Romanii admit ca activitatea de colectare selectiva a deseurilor este foarte importanta, insa in continuare nu actioneaza in aceasta directie, potrivit unei cercetari a Ecotic si Daedalus Millward Brown.

Cercetarea, realizata pe un esantion reprezentativ de 1.000 persoane, la nivelul oraselor cu peste 50.000 de locuitori, a urmarit dotarea gospodariilor cu echipamente electrice si electronice (EEE), obiceiurile de achizitie a noilor EEE, precum si atitudinea pe care o are populatia fata de echipamentele electronice uzate. Populatia tinta a fost reprezentata de persoanele din mediul urban, femei si barbati cu varste cuprinse intre 25 si 55 ani, de altfel persoane care au fost implicate in procesul de achizitie a unui echipament electric sau electronic in ultimele 12 luni. Marimea esantionului a fost de 1002 respondenti in 2008 si 1000 respondenti in 2009. Perioada de culegere a datelor a fost 2 -14 octombrie 2008 si 29 iunie - 6 iulie 2009. Culegerea datelor a avut loc prin interviuri telefonice.

Conform studiului, peste 90% dintre respondenti admit ca activitatea de colectare selectiva a deseurilor este importanta (13,7%) si foarte importanta (80,8%), insa in continuare nu actioneaza in aceasta directie. Ei sunt dispusi sa adopte un comportament ecologic privind echipamentele electronice doar in masura in care acest lucru nu presupune eforturi foarte mari din partea lor si, eventual, li se ofera facilitati financiare la achizitia altor produse noi.

Din punct de vedere al dotarii gospodariilor cu echipamente electronice, in majoritatea exista: frigider/congelator (99,2%, fata de 99,4% anul trecut), masina de spalat rufe (97,3%, in scadere usoara de la 98%), uscator de par (89,8%, in crestere de la 88,3% anul trecut), televizor (99,2%, in crestere de la 98,6%), telefon mobil (99%, in crestere de la 93%) sau calculator (86,9%, fata de 84,8% anul trecut) ori mixer (88,8%, in crestere de la 86,2%). Comparativ cu anul 2008, a crescut semnificativ numarul gospodariilor care detin cuptoare cu microunde (de la 61% la 68,1%), roboti de bucatarie (de la 45,3% la 51,2%) sau aparate electrice de ras (de la 26,6% la 34,2%).

Fata de anul trecut, creste numarul gospodariilor care au in bucatarie echipamente de mici dimensiuni.

Insa, in ceea ce priveste numarul gospodariilor care detin hote, acesta a scazut sesizabil de la 9% la 4,6%, la fel ca si numarul telefoanelor fixe din gospodarii, care a scazut de la 86,2% la 78,7%. Numarul aparatelor de aer conditionat din gospodarii este si acesta in scadere de la 28,6% la 24,9%.

Totodata, a crescut si dotarea din gospodarii cu MP3 Player (de la 30,5% la 37,9%), DVD-uri (de la 63,5% la 67,3%), radio (la 58,9%, fata de 51,3% anul trecut).

Analizand durata de viata a echipamentelor in gospodarie fata de anul 2008, populatia a renuntat la o parte dintre produsele mai vechi de cinci ani, fenomen constatat pentru majoritatea tipurilor de produse. De asemenea, se observa o crestere usoara a intentiei de a limita durata de folosire a acestor echipamente.

Referitor la motivatiile de achizitionare ale unui produs electronic si luand in considerare produsele cel mai recent achizitionate, cele mai multe produse au fost cumparate pentru a le inlocui pe cele uzate moral. Pentru cele mai multe dintre persoanele intervievate (73,9%), acordarea unei reduceri la achizitionarea unui echipament nou ar constitui un stimulent pentru renuntarea la EEE vechi din gospodarie sau preluarea echipamentelor direct din gospodarie de catre firmele specializate.

"Ponderea populatiei care detine in gospodarie echipamente nefunctionale este in scadere fata de 2008 (de la 65,8% la 61,4%), iar majoritatea populatiei ar renunta la echipamentele nefunctionale detinute, daca ar fi sprijinita in acest sens, prin programe de inlocuire corelate cu reduceri de pret. In ceea ce priveste modalitatile de renuntare la produsele electronice uzate, peste o treime dintre persoanele intervievate l-au dat pe cel inlocuit unei alte persoane, iar peste 30% l-au pastrat in gospodarie. Desi comparativ cu anul trecut, procentul persoanelor care le tin in gospodarie a scazut, o mare parte continua sa le stocheze, deoarece nu cunosc foarte bine alternativele", potrivit cercetarii.

Cea mai mare parte a populatiei (64.8%) achizitioneaza echipamente electrice si electronice de la magazine de specialitate, iar o treime (32,5%) - de la supermarketuri si hypermarketuri.

In continuare, nivelul de cunoastere a legislatiei cu privire la gestionarea deseurilor electronice este scazut. Astfel, 6,1% din populatie declara ca o cunoaste in mare masura, 25,2%, intr-o oarecare masura, iar restul - putin sau deloc.

Organizatia Ecotic a fost fondata in anul 2006 si in prezent are peste 300 de membri.

Prin intermediul sistemului de colectare selectiva a DEEE, in anul 2008 organizatia Ecotic a colectat si reciclat un volum de 9.000 tone DEEE, aproximativ 50% din totalul DEEE colectate la nivelul Romaniei.

Pentru anul 2009, Ecotic  si-a propus sa gestioneze peste 10.350 tone DEEE, ceea ce reprezinta o crestere cu 15% fata de 2008. Ecotic a amplasat peste 400 de containere in toate judetele tarii si continua sa isi dezvolte reteaua proprie de colectare DEEE-uri.

Daedalus Millward Brown este una dintre cele mai mari companii de cercetare de marketing din Romania. Companie 100% romaneasca, Daedalus imbina experienta pe piata locala cu know-how-ul obtinut prin parteneriatul cu MiIlward Brown - cea mai dezvoltata retea de specialisti in evaluarea de activitati de marketing si branding la nivel mondial - pentru a aduce valoare clientilor sai.

Ecotic, organizatie de gestionare a deseurilor de echipamente electrice si electronice (DEEE), a realizat, in iulie 2009, cu sprijinul companiei de cercetari de piata Daedalus Millward Brown studiul "Dotarile din gospodarii cu echipamente electronice si atitudinea populatiei fata de echipamentele electronice uzate". Sesizand lipsa datelor relevante privind piata DEEE-urilor, ECOTIC si Daedalus Millward Brown au realizat o noua chestionare, prin intermediul carora sa identifice tendintele privind obiceiurile populatiei in raport cu achizitia si inlocuirea produselor electronice.

NewsIn

Ultimele stiri pe BankNews.ro: