Recesiune de 5 stele: 20% declin pe piata autohtona a produselor de lux

Data publicarii: Astazi, 03-09-2009 | Afaceri

Vanzarile de produse de lux inregistreaza in 2009 o scadere de 20%, pe fondul crizei economico-finan­ciare. S-au redus bazinul social al potentialilor clienti si cheltuielile fiecarui client in parte.

Piata produselor de lux va avea o scadere medie in acest an de 20% fata de anul trecut, a declarat pentru "Finan­ciarul" Oliver Petcu, directorul general al CPP Mana­gement Consultants. "Cele mai afec­tate sectoare ale industriei de lux sunt: auto, hotelier, ceasuri si travel", spune Petcu. Segmentele care inregistreaza o stagnare a van­zarilor sau scaderi usoare sunt moda, accesoriile, vinurile si bauturile dis­tilate. Sectoarele care inregis­trea­za cresteri in acest an sunt cele de ingrijire corporala/spa si maga­zinele sau restaurantele care vand produse organice ale unor branduri interna­tionale de lux. Diferentele de per­formanta ale diferitelor sectoare au la baza orientarea consumatorilor spre produsele si serviciile denumite generic "self pampering", adica legate de rasfatul si grija pentru propria persoana. CPP Management Consultants este o companie de consultanta in domeniul produselor de lux, cu sediul la Bucuresti.

In ceea ce priveste consumatorul roman de produse si servicii de lux, se remarca o retinere manifestata printr-o analiza mult mai atenta in decizia de cumparare. "In materie de moda, consumatorii se reorienteaza spre produse mai clasice in design - mai putin sezoniere, din materiale durabile, cum ar fi pielea. Si in seg­mentul bijuterii, consumatorii se orienteaza spre marci si produse din materiale pretioase, care sa repre­zinte o investitie sigura, usor valo­rificabila ulterior", a afirmat Petcu.

Se pierde baza de clienti

Marja de scadere a pietei este confirmata de un studiu din luna iunie al CPP Management Consul­tants, potrivit caruia in Romania sunt 9.000 de clienti pentru produse de lux, fata de 11.000 in 2008. Criteriile pentru profilul consuma­torului de lux sunt un venit minim anual de 500.000 de euro si un buget anual de minimum 50.000 de euro alocat pro­duselor si serviciilor de lux. De ase­menea, persoana respec­tiva tre­buie sa revina cel putin o data la acelasi magazin, in decursul unui an, pentru a fi considerata consu­mator de lux.

Scaderea bazei de clienti se dato­reaza caderii sectorului imobiliar, "supravietuitorii" fiind cei cu un portofoliu de afaceri diversificat.

Pentru comparatie, numarul con­sumatorilor de lux din Bulgaria a scazut, in acest an, la 5.000, com­parativ cu 8.000 in 2008. Au fost afectati bulgarii cu afaceri in imo­biliare, banci si asigurari. In schimb, alti bulgari au beneficiat de pe urma crizei prin utilizarea fondurilor eu­ropene in mod abuziv, fapt care a consolidat statutul Bulgariei de cea mai corupta tara din UE, potrivit stu­diului citat. Bulgaria are o populatie de 7,8 milioane de locuitori.

De asemenea, Serbia si Munte­negru au impreuna 7.000 de  con­sumatori de lux in 2009, in crestere cu 1.000 fata de 2008. Explicatia sta in faptul ca investitiile straine s-au mentinut la un nivel ridicat. CPP Management Consultants noteaza ca sarbii continua sa obtina bani din zo­ne­le gri si neagra ale economiei, din proiecte finantate de UE si din pro­duc­tia si comertul de arme. Cele do­ua state ex-iugoslave au o popu­la­tie totala de opt milioane de lo­cuitori.

Integral in Financiarul

Ultimele stiri pe BankNews.ro: