Recesiune de 5 stele: 20% declin pe piata autohtona a produselor de lux
Data publicarii: Astazi, 03-09-2009 | AfaceriVanzarile de produse de lux inregistreaza in 2009 o scadere de 20%, pe fondul crizei economico-financiare. S-au redus bazinul social al potentialilor clienti si cheltuielile fiecarui client in parte.
Piata produselor de lux va avea o scadere medie in acest an de 20% fata de anul trecut, a declarat pentru "Financiarul" Oliver Petcu, directorul general al CPP Management Consultants. "Cele mai afectate sectoare ale industriei de lux sunt: auto, hotelier, ceasuri si travel", spune Petcu. Segmentele care inregistreaza o stagnare a vanzarilor sau scaderi usoare sunt moda, accesoriile, vinurile si bauturile distilate. Sectoarele care inregistreaza cresteri in acest an sunt cele de ingrijire corporala/spa si magazinele sau restaurantele care vand produse organice ale unor branduri internationale de lux. Diferentele de performanta ale diferitelor sectoare au la baza orientarea consumatorilor spre produsele si serviciile denumite generic "self pampering", adica legate de rasfatul si grija pentru propria persoana. CPP Management Consultants este o companie de consultanta in domeniul produselor de lux, cu sediul la Bucuresti.
In ceea ce priveste consumatorul roman de produse si servicii de lux, se remarca o retinere manifestata printr-o analiza mult mai atenta in decizia de cumparare. "In materie de moda, consumatorii se reorienteaza spre produse mai clasice in design - mai putin sezoniere, din materiale durabile, cum ar fi pielea. Si in segmentul bijuterii, consumatorii se orienteaza spre marci si produse din materiale pretioase, care sa reprezinte o investitie sigura, usor valorificabila ulterior", a afirmat Petcu.
Se pierde baza de clienti
Marja de scadere a pietei este confirmata de un studiu din luna iunie al CPP Management Consultants, potrivit caruia in Romania sunt 9.000 de clienti pentru produse de lux, fata de 11.000 in 2008. Criteriile pentru profilul consumatorului de lux sunt un venit minim anual de 500.000 de euro si un buget anual de minimum 50.000 de euro alocat produselor si serviciilor de lux. De asemenea, persoana respectiva trebuie sa revina cel putin o data la acelasi magazin, in decursul unui an, pentru a fi considerata consumator de lux.
Scaderea bazei de clienti se datoreaza caderii sectorului imobiliar, "supravietuitorii" fiind cei cu un portofoliu de afaceri diversificat.
Pentru comparatie, numarul consumatorilor de lux din Bulgaria a scazut, in acest an, la 5.000, comparativ cu 8.000 in 2008. Au fost afectati bulgarii cu afaceri in imobiliare, banci si asigurari. In schimb, alti bulgari au beneficiat de pe urma crizei prin utilizarea fondurilor europene in mod abuziv, fapt care a consolidat statutul Bulgariei de cea mai corupta tara din UE, potrivit studiului citat. Bulgaria are o populatie de 7,8 milioane de locuitori.
De asemenea, Serbia si Muntenegru au impreuna 7.000 de consumatori de lux in 2009, in crestere cu 1.000 fata de 2008. Explicatia sta in faptul ca investitiile straine s-au mentinut la un nivel ridicat. CPP Management Consultants noteaza ca sarbii continua sa obtina bani din zonele gri si neagra ale economiei, din proiecte finantate de UE si din productia si comertul de arme. Cele doua state ex-iugoslave au o populatie totala de opt milioane de locuitori.
Integral in Financiarul
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Reff & Asociatii si Deloitte Romania au asistat proprietarii Expo Market Doraly in vanzarea integrala a parcului comercial catre dezvoltatorul imobiliar WDP
- Revolut depășește 2 milioane de clienți ai aplicației Revolut <18
- Studiu Deloitte: Majoritatea liderilor de business din Romania considera ca PNRR va contribui la competitivitatea economiei locale in urmatorii cinci an
- Cum vor ajuta soluțiile AI în procesele de optimizare fiscală ale companiilor?
- Studiu Deloitte: Tranzitia catre economia circulara a incetinit la nivel global in 2023
- Studiu Deloitte: prețul, primul criteriu în alegerea mașinii. Motoarele pe combustie internă revin pe creștere în preferințele consumatorilor
- Prysmian deschide la București un nou birou al Centrului de Excelență în IT
- Lucian Anghel preia funcția de Director General-Adjunct al Libra Internet Bank
- Schneider Electric colaborează cu NVIDIA în proiectarea centrelor de date AI
- Ce este taxa pe lux și și cine va trebui să o plătească începând din acest an
- Flix raportează un venit total de 2 miliarde de euro în 2023
- Banca Transilvania & OTP Group, acord pentru achizitia OTP Bank Romania si subsidiare
- Studiu Deloitte: opt din zece lideri la nivel global se asteapta ca Gen AI sa le transforme organizatia in urmatorii trei ani
- Deloitte devine al saselea cel mai puternic brand din lume, potrivit Brand Finance
- Revolut Money Report: Romanii au facut peste 644 milioane de tranzactii cu Revolut anul trecut