Google ia pulsul economiei si indica semne bune
Data publicarii: 16-09-2009 | ActualitateRomanii s-au obisnuit cu ideea de criza si chiar exista minime semne de ameliorare a economiei. Aplicatia Google Trends, care arata frecventa de cautare a unor termeni in motorul de cautare, arata un interes crescut fata de oportunitatile de creditare sau de leasing.
Cautarile in programul care acceseaza Internet Google ale termenului "credit" au inregistrat in iulie 2009, fata de inceputul anului, o crestere de aproximativ 40%, urmata de o scadere identica in luna septembrie. Deoarece cautarile dupa termenii "rata" si "dobanda" s-au mentinut constante de la inceputul anului, se poate trage concluzia ca utilizatorii motorului de cautare Google sunt interesati de oportunitatile de creditare, fara a tine cont prea mult de costuri. Totusi, fata de septembrie 2008, numarul chestionarilor despre "credite" a scazut cu 50%.
Dupa ce anul trecut cautarile pe Internet ale unor cuvinte precum "munca" sau "somaj" atinsesera un minim al ultimilor ani, in 2009, interesul internautilor romani pentru cei doi termeni a crescut.
Astfel, in septembrie anul curent, cautarile acestor doua cuvinte au consemnat o crestere de circa 25% pentru "munca", respectiv o dublare pentru "somaj", fata de septembrie anul trecut. Cautarile celor doua cuvinte s-au inmultit incepand cu iulie 2009, chiar in perioada concediilor de vara, atingand nivelurile inregistrate in ianuarie, cand criza isi facea pe deplin resimtite efectele in Romania.
Cautarile cuvantului "pret" au ajuns in acest moment sa fie cu circa 60% mai ridicate decat nivelul consemnat anul trecut in aceeasi perioada. De altfel, intre anii 2006 si 2008, interesul pentru termenul "pret" a ramas oarecum constant, cresterea frecventei de cautare pe Google venind pe fondul crizei. In acelasi timp, cautarile termenului "inflatie" au fost foarte putine si s-au pastrat constante chiar si in timpul crizei, de unde ar putea rezulta ca majoritatea oamenilor nu stiu ce inseamna acest indicator macroeconomic.
O comparatie intre numarul cautarilor pentru termenii "apartamente" si "garsoniere" dezvaluie aspecte interesante. Daca imediat dupa declansarea crizei numarul de cautari a scazut cu 50% atat in cazul termenului "apartamente", cat si pentru "garsoniere", din vara acestui an, evolutiile sunt diferite. Cautarile pentru prima categorie au crescut cu 20% in perioada iunie-septembrie (nivel maxim de crestere de 50% in iulie) si s-au majorat cu 10% in aceeasi perioada in cazul garsonierelor. Concluziile care pot fi trase sunt ca romanii se afla in cautarea unor standarde de locuire superioare, dorinta lor fiind accentuata si de o diminuare mai mare a preturilor la apartamentele cu doua si cu trei camere decat cele la garsoniere. Numarul de cautari dupa termenul "apartamente" a crescut la un nivel neintalnit anul trecut, posibil si datorita Programului "Prima casa" ce promitea mult la inceput.
Programul guvernamental "Prima casa" a trezit interesul maxim pe motorul de cautare in iulie, cand numarul interogarilor a fost de sapte ori mai mare decat media interogarilor pe intreaga perioada. Faptul ca romanii si-au pierdut ulterior interesul fata de program o dovedeste prabusirea numarului de interogari la un nivel egal cu cel din prima luna de la lansarea programului (70% din medie).
Cat priveste activitatea pietei bursiere, criza s-a simtit doar in primele luni ale acesteia. Cautarile referitoare la "bursa" si "BVB" (Bursa de Valori Bucuresti - n.r.) s-au mentinut cu incepere din februarie, simtindu-se o mica revigorare a interesului fata de acestea in ultimele doua luni. Oricum, numarul de cautari este mai mic cu 50% fata de varful intalnit la inceputul anului 2005, explicatia posibila fiind o anumita profesionalizare a cautarilor in ultimii ani spre site-uri dedicate activitatii bursiere.
Integral in Cotidianul
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Deloitte România a asistat Grupul PIB în preluarea brokerului de asigurări STEIN Bestasig
- Studiu EY: Investițiile străine directe în Europa scad pentru prima dată de la pandemie
- Studiu: România se află pe locul 89 în clasamentul celor mai atrăgătoare țări pentru cei care vor să lucreze în străinătate
- Reff & Asociatii si Deloitte Romania au asistat proprietarii Expo Market Doraly in vanzarea integrala a parcului comercial catre dezvoltatorul imobiliar WDP
- Revolut depășește 2 milioane de clienți ai aplicației Revolut <18
- Studiu Deloitte: Majoritatea liderilor de business din Romania considera ca PNRR va contribui la competitivitatea economiei locale in urmatorii cinci an
- Cum vor ajuta soluțiile AI în procesele de optimizare fiscală ale companiilor?
- Studiu Deloitte: Tranzitia catre economia circulara a incetinit la nivel global in 2023
- Studiu Deloitte: prețul, primul criteriu în alegerea mașinii. Motoarele pe combustie internă revin pe creștere în preferințele consumatorilor
- Prysmian deschide la București un nou birou al Centrului de Excelență în IT
- Lucian Anghel preia funcția de Director General-Adjunct al Libra Internet Bank
- Schneider Electric colaborează cu NVIDIA în proiectarea centrelor de date AI
- Ce este taxa pe lux și și cine va trebui să o plătească începând din acest an
- Flix raportează un venit total de 2 miliarde de euro în 2023
- Banca Transilvania & OTP Group, acord pentru achizitia OTP Bank Romania si subsidiare