Cetelem a inregistrat o crestere a restantierilor cu 75% in semestrul I, vede o imbunatatire in S2

Data publicarii: 24-09-2009 | Finante-Banci

Numarul clientilor Cetelem care nu si-au platit la timp ratele a crescut in primele sase luni cu 75% fata de aceeasi perioada a anului trecut, insa tendinta s-a imbunatatit in a doua jumatate a anului, a declarat directorul general al firmei, Daniel Boaje.

"In iulie si august numarul persoanelor cu intarzieri la plata ratelor s-a redus pana la 7-8% (din nunarul total de clienti n.r.), fata de 10% in primul semestru din acest an. S-a simtit o redresare a modului de plata in a doua jumatate din 2009 si putem spune ca in prezent situatia este stabila, spre normala", a afirmat Boaje.

El a explicat ca principalele motive pentru care clientii intarzie sa-si plateasca ratele sunt somajul, reducerea veniturilor, cresterea cheltuielilor uzuale, precum si ingrijorarea pentru siguranta zilei de maine.

Seful Cetelem a mai spus ca perioadele de intarziere la plata sunt cuprinse intre 3 zile si sase luni, iar cea mai dificila perioada din acest punct de vedere a fost primul trimestru din acest an. "Interesul nostru este sa reusim sa aducem clientul la un ritm de plata normal, ceea ce am si reusit in ultimele luni", a spus Boaje, care a adaugat ca firma a recurs la diferite metode pentru redresarea financiara a clientului cum ar fi reesalonarea ratelor sau acordarea unei perioade de gratie.

"Evolutia creditelor date de Cetelem in acest an a fost in aceeasi linie cu cea inregistrata si de sistemul bancar romanesc. Avand experienta din aceasta prima parte a anului, putem spune ca suntem pregatiti si pentru conditii mai grele. Remarcam insa o tendinta de normalizare a pietei", a subliniat Boaje.

Valoarea imprumutului solicitat de clienti prin intermediul magazinelor partenere s-a redus in medie cu 20% in primul semestru. In paralel a scazut si perioada pentru care este contractat un credit, in medie cu 10%, de la 48 de luni la 43 de luni.

"Este un semnal pozitiv din partea clientilor, o reactie prudenta si sanatoasa in actualele conditii de a se proteja de expunerile financiare prea mari", a explicat Boaje.

Potrivit unui studiu realizat de Cetelem care analizeaza comportamentul clientilor din 9 tari europene, in Romania s-a inregsitrat cea mai mare rata de satisfactie a clientilor - 88%, fata de serviciile financiare oferite de Cetelem.

In ceea ce priveste comportamentul actual al clientilor, Boaje spune ca oamenii au inceput sa-si cumpere doar strictul necesar si sa amane achizitiile de electrocasnice sau mobila pentru toata casa.

Stagnare a soldului de credite in acest an

Seful Cetelem a declarat ca si-a propus pentru acest an sa mentina soldul creditelor de la sfarsitul anului trecut, dupa ce in primul semestru a inregistrat o scadere a cererii de creditare cu 25 -30%, fata de aceeasi perioada din 2008.

"Ne-am propus sa pastram directia de dezvoltare comerciala, fara sa mai fie agresiva in acest an, iar ca obiective pentru finalul acestui an vrem sa obtinem acelasi nivel de credite cu care am incheiat si anul 2008, respectiv un miliard de lei", a mai spus Boaje.

El nu a precizat soldul creditelor acordate de companie la sfarsitul primelor sase luni din acest an.

La finalul lui 2008, Cetelem a ajuns la un sold al creditelor de 1,093 miliarde lei (274,3 milioane euro). Volumul creditelor acordate a fost de 813 milioane lei (221 milioane euro), iar numarul de contracte a depasit 270.000.

Principalele linii de afaceri ale Cetelem sunt creditele in magazin (39% din imprumuturile acordate), cardurile de credit (35%), imprumuturile de nevoi personale (20%) si cele auto (6%).

In legatura cu intentia exprimata anterior, de a se transforma in banca, directorul Cetelem a mentionat ca planul nu mai este de actualitate, in conditiile in care BNR permite acum IFN-urilor sa acorde si credite ipotecare, insa nu exclude o asemenea varianta in cazul in care compania va dori sa dezvolte produse de economisire.

"Cetelem considera necesara transformarea in banca doar daca este nevoie sa dezvolte produse de economisire", a precizat Daniel Boaje.

Banca Nationala a Romaniei (BNR) a modificat legislatia privind statutul institutiilor financiare nebancare (IFN), care pot acum sa faca in acelasi timp operatiuni de leasing, schimb valutar, dar si sa dea credite de consum si credite ipotecare.

"Pentru credit ipotecar nu mai este nevoie sa obtinem licenta bancara. In masura in care vom constata ca trebuie sa dezvoltam gama de produse catre atragerea de depozite sau produse de economisire, ne vom gandi la o banca ca entitate juridica. Pentru proiectele pe termen mediu nu este nevoie de o licenta bancara", a subliniat seful Cetelem.

Cetelem nu a apelat la concedieri, dar nu a mai inlocuit personalul care a plecat din companie, a mai spus seful Cetelem. In prezent compania are 885 de angajati.

Cetelem, institutie financiara nebancara controlata de BNP Paribas, acorda credite doar in lei, cu rata si dobanda fixe pe toata durata creditului.

NewsIn

Ultimele stiri pe BankNews.ro: