Producatorii: hipermarketurile vor inlocui taxele eliminate de Codul de Bune Practici cu altele noi

Data publicarii: 27-09-2009 | Actualitate

Marii producatori alimentari nu cred ca hipermarketurile vor respecta Codul de Bune Practici,aprobat in 16 septembrie,si ca vor renunta la taxele aplicate producatorilor, precizand ca se asteapta ca acestia sa le inlocuiasca cu altele noi, au declarat oficialii unor companii din sector.

Astfel, Grigore Horoi, presedintele Agricola International Bacau, companie producatoare de preparate si carne de pasare, a declarat ca nu crede ca legea Codului de Bune Practici privind produsele alimentare va determina marile retele de magazine sa nu mai aplice taxele care nu tin de actul de comert, considerand ca acestea vor fi inlocuite cu taxe de marketing. "Ma indoiesc ca legea Codului de Bune Practici va produce efectele promise, deoarece taxele eliminate prin intermediul acestui cod vor fi sigur inlocuite de alte taxe, pe care ei vor sustine ca sunt legate de actul comercial. Probabil vor inventa taxe de marketing noi", a explicat Horoi.

Acesta a adaugat ca nu crede ca actuala forma a Codului poate duce la scaderea pretului produselor alimentare, considerand ca singurele modalitati pentru a avea acest rezultat ar fi inlaturarea tuturor taxelor aplicate producatorilor, dar si reducerea TVA-ului pentru produsele alimentare. "Nu cred ca vor scadea preturile la alimente in urma aplicarii acestui cod, si, mai mult decat atat, nu pot sa scada cu 30% asa cum spun autoritatile, pentru ca taxele acestea care sunt scoase prin lege nu reprezinta mai mult de 15-20% din pretul produselor la raft. Dupa parerea mea, daca chiar se doreste o reducere a preturilor, ar trebui sa fie inlaturate toate taxele aplicate producatorilor, iar marile magazine sa isi realizeze profitul doar din adaosul comercial. In plus, ar trebui luata si masura reducerii TVA-ului aplicat produselor alimentare, care ar fi intradevar o solutie pentru scaderea preturilor", a adaugat presedintele Agricola International Bacau.

Adrian Nicolaescu, directorul de marketing al Caroli Foods, companie producatoare de mezeluri, de asemenea considera ca atata vreme cat legea nu limiteaza taxele ce pot fi impuse producatorilor de marile retele de magazine, acestia din urma pot introduce taxe noi, care sa le inlocuiasca pe cele interzise de lege. Cu toate acestea, el a adaugat ca, prin intermediul legii Codului de Bune Practici, mezelurile ar putea ajunge sa se ieftineasca cu 5-10 procente.

"Ar trebui ca pe la sfarsitul anului sa apara efectele acestei legi si varianta care ar fi benefica pentru toata lumea ar fi aceea de a se produce o ieftinire de pana la 10%. Mai mult nu cred ca se poate realiza, pentru ca taxele nu reprezinta mult peste aceste 10 procente din pretul produselor", a explicat Nicolaescu.

De asemenea, Daniel Dumitrescu, directorul de marketing al companiei producatoare de mezeluri Aldis Calarasi, a declarat ca se asteapta ca legea Codului de Bune Practici privind produsele alimentare sa aiba efecte, in sensul scaderii preturilor, la inceputul anului viitor. "Este clar ca legea comercializarii produselor alimentare prin reglementarile pe care le aduce in relatia producator-comerciant va duce la reducerea preturilor. Aldis se va inscrie cu siguranta pe aceasta linie. Primele efecte se vor vedea cel mai devreme la finele lui ianuarie pentru ca pana la sfarsitul anului sunt valabile contractele anuale deja incheiate dupa care urmeaza negocierile pentru anul viitor", a explicat Dumitrescu.

Constantin Boromiz, directorul general al Boromir, companie producatoare din industria de panificatie, a declarat ca atata timp cat prin Codul de Bune Practici nu se impune o limita privind taxele ce pot fi cerute producatorilor, retailerii pot sa inventeze orice taxa doresc. Boromiz a adaugat ca asteapta promulgarea legii de catre presedintie, pentru a face aprecieri asupra ieftinirilor ce ar sa apara la produsele de panificatie. "Fiecare jucator lupta sa isi realizeze planul de rentabilitate, iar pe producatori nu ii obliga nimeni sa isi comercializeze produsele in supermarketuri daca sunt nemultumiti de anumite aspecte. Marile retele ocupa 30% din piata produselor alimentare, asa ca producatorii au posibilitatea de a vinde oricand produsele prin alte mijloace", a spus Constantin Boromiz.

Potrivit datelor furnizate recent de Ministerul Agriculturii, Codul de Bune Practici, aprobat in 16 septembrie cu 198 de voturi pentru, cinci contra si sapte abtineri, elimina taxa de deschidere de magazin care varia intre 1.000-15.000 de euro.

De asemenea, prin aplicarea Codului de Bune Practici va fi eliminata si taxa de remodelare, taxa fixa care se solicita pentru modernizarea magazinelor existente, care varia intre 1.000 si 5.000 de euro. Aceasta este scoasa prin introducerea unui articol ce interzice taxele ce nu au legatura cu actul de comert.

Serviciul de vanzare garantata, care reprezinta un procent din cifra de afaceri si se solicita pentru garantarea vanzarii produselor in reteaua respectiva este de asemenea eliminat. Acesta putea reprezenta 0,5-0,75% din cifra de afaceri lunara. In plus, este scos serviciul de gestionare a gamei care putea fi de pana la 2% din cifra de afaceri lunara. Taxa de listare furnizor, magazin care putea ajunge pana la 15.000 de euro potrivit Codului de Bune Practici poate fi diminuata ca urmare a competitiei reale intre KA (retea de logistica).

Prin legea Codului de Bune Practici, taxarea de listare a articolelor, care putea ajunge pana la 500 euro pe produs, se va putea diminua ca urmare a competitiei reale intre KA (retea de logistica). Serviciul de marketing, care se solicita pentru mercantisarea produselor, alocare de spatiu la raft si prezentarea produselor la raft, asigurarea de reclame, ce putea ajunge pana la 10% din cifra de afaceri lunara, se estimeaza ca va fi diminuat cu 2-4%. In ceea ce priveste serviciul centralizat de cumparare, care putea fi intre 0,5% si 2% din cifra de afaceri lunara, se estimeaza o diminuare intre 0,3-1% din cifra de afaceri lunara.

Serviciul de distributie nationala, taxa cuprinsa intre 2,5-5% din cifra de afaceri lunara ramane neschimbata. Aceasta taxa se solicita pentru asigurarea vanzarii la nivel national in intreaga retea a KA.

NewsIn