Plangere penala impotriva unei banci care nu a notificat in scris modificarile din contract si a stabilit unilateral dobanzi si comisioane
Data publicarii: 28-09-2009 | Finante-BanciNemultumiti de serviciile financiare, lunar, peste 200 de clienti reclama la Oficiile pentru Protectia Consumatorului bancile din Romania. Iar dupa ce anul trecut doi romani au creat un precedent castigand procesele intentate bancilor, numarul clientilor care apeleaza la Justitie a cunoscut, de asemenea, o crestere. Daca de obicei romanii au reclamat anumite clauze contractuale, mai nou, plangerile clientilor capata iz penal, noteaza Financiarul.
Au apus demult vremurile in care sistemul bancar reprezenta o noutate in Romania si in care clientii erau dispusi sa accepte orice fel de conditii in schim-bul acordarii unui credit. Mai nou, clientii romani au invatat sa isi ceara drepturile, reclamand orice fel de abuz din partea bancilor care activeaza pe piata interna. Daca de obicei reclamatiile s-au adresat Oficiilor pentru Protectia Consumatorului din intreaga tara, au fost si romani care au apelat la Justitie pentru a-si face dreptate. Una dintre cele mai grave reclamatii a fost depusa, zilele trecute, la Parchetul de pe langa Tri-bunalul Constanta de catre admini-stra-torii unei firme, care acuza o banca din top 10, precum si cinci angajati ai sai de inselaciune, abuz in serviciu contra intereselor persoanelor in forma cali-ficata si fals in inscrisuri sub semnatura privata.
Administratorii SC Arte Ferrum SRL, Catalin Iuliu si Mariana Nedelcu, spun ca problemele lor au inceput dupa ce, in decembrie 2006, au contractat o linie de credit in valoare de 85.000 de lei, pentru care au garantat cu bunurile personale. Ulterior, printr-un act adi-tio-nal, s-a convenit ca respectivul contract sa se reinnoiasca de drept pentru noi perioade de disponibilitate, subsecvente si consecutive in aceleasi conditii, cu mentinerea garantiilor, daca banca nu notifica incetarea contractului cu cinci zile inainte de sfarsitul perioadei de disponibilitate. Totodata, s-a stabilit ca toate notificarile, cererile sau comuni-carile care priveau contractul sa fie facute doar in scris, pe adresa societatii.
Datori cu ratele platite la zi
Cei doi administratori spun ca, desi si-au platit ratele la zi, in februarie 2009, au fost instiintati de institutia bancara ca figureaza cu o restanta in cuantum de 86.054,17 lei, suma formata, in mare par-te, din dobanzi penalizatoare si comi-sioane restante. Administratorii acuza acum angajatii bancii ca au creat aceasta situatie intrucat nu s-au achitat de obligatia de a notifica beneficiarii cre-ditului asupra oricarei modificari care survenea pe parcurs. Asa se face ca banca a virat ratele in contul altui credit contractat de SC Arte Ferrum la aceeasi institutie, in valoare de 200.000 de lei, intrucat contractul liniei de credit figura ca reziliat, in pofida faptului ca repre-zentantii societatii nu erau la curent cu aceasta modificare. "Am solicitat relatii cu privire la actiunile ilicite intreprinse de banca. Aceasta ne-a comunicat, in urma analizei efec-tuate, ca banca a aprobat transformarea liniei de credit in finantare pe afacere pe o perioada de 60 de luni, dar ca actele aditionale au ramas nesemnate", a precizat Catalin Iuliu Nedelcu in reclamatia inaintata la Parchet. Drept consecinta, societatea constanteana a fost introdusa in Cen-trala Riscurilor Bancare, iar banca a trecut la executarea si-lita a bunurilor cu care fusese ga-ran-tata linia de credit.
Daune de 1.000.000 de lei de la o banca cu antecedente
Dupa ce administratorii firmei au platit ambele credite contractate la ban-ca, conducerea acesteia a recunoscut ca firma Arte Ferrum a fost "victima unui abuz" si a fost de acord sa restituie suma de 25.000 de lei (dobanzi penalizatoare incasate abuziv din 19 decembrie 2008 pana in iunie 2009) si sa scoata societatea din evidentele Centralei Riscurilor Ban-care. Toate aceste lucruri au ramas insa doar la nivel declarativ, iar Catalin Iuliu si Mariana Nedelcu au formulat o plangere penala impotriva bancii si a cinci dintre angajatii sai. In plus, administratorii societatii solicita suma de 1.000.000 de lei cu titlu de despa-gubiri morale si materiale. Acesta nu este primul caz in care institutia respec-tiva recunoaste in fata clientilor ca a gresit. In octombrie 2008, aceasta banca a anuntat ca renunta la co-misionul de 0,59% din sold, care nu era prevazut in contractele cu clientii, dupa ce a fost amendata cu 60.000 de lei de ANPC.
Integral in Financiarul
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Reff & Asociatii si Deloitte Romania au asistat proprietarii Expo Market Doraly in vanzarea integrala a parcului comercial catre dezvoltatorul imobiliar WDP
- Revolut depășește 2 milioane de clienți ai aplicației Revolut <18
- Studiu Deloitte: Majoritatea liderilor de business din Romania considera ca PNRR va contribui la competitivitatea economiei locale in urmatorii cinci an
- Cum vor ajuta soluțiile AI în procesele de optimizare fiscală ale companiilor?
- Studiu Deloitte: Tranzitia catre economia circulara a incetinit la nivel global in 2023
- Studiu Deloitte: prețul, primul criteriu în alegerea mașinii. Motoarele pe combustie internă revin pe creștere în preferințele consumatorilor
- Prysmian deschide la București un nou birou al Centrului de Excelență în IT
- Lucian Anghel preia funcția de Director General-Adjunct al Libra Internet Bank
- Schneider Electric colaborează cu NVIDIA în proiectarea centrelor de date AI
- Ce este taxa pe lux și și cine va trebui să o plătească începând din acest an
- Flix raportează un venit total de 2 miliarde de euro în 2023
- Banca Transilvania & OTP Group, acord pentru achizitia OTP Bank Romania si subsidiare
- Studiu Deloitte: opt din zece lideri la nivel global se asteapta ca Gen AI sa le transforme organizatia in urmatorii trei ani
- Deloitte devine al saselea cel mai puternic brand din lume, potrivit Brand Finance
- Revolut Money Report: Romanii au facut peste 644 milioane de tranzactii cu Revolut anul trecut