Concurenta cere eliminarea clauzei clientului cel mai favorizat din retail, care creste preturile
Data publicarii: 30-09-2009 | ActualitateConsiliul Concurentei (CC) cere eliminarea clauzei clientului cel mai favorizat, care conduce la cresterea preturilor de la furnizori catre micii comercianti si mai departe catre consumatorul final, pe fondul existentei unei taxe de raft, a declarat presedintele institutiei, Bogdan Chiritoiu.
"In urma rapotului recent finalizat privind investigatia utila pentru cunoasterea sectorului comercializarii cu amanuntul a produselor alimentare, am constatat ca exista o serie de probleme care impiedica concurenta libera pe aceasta piata. Am formulat in acest sens o serie de recomandari de modificare a legislatiei in vigoare din domeniu, iar in acest sens am cerut eliminarea clauzei clientului cel mai favorizat din relatiile comerciale intre comercianti si furnizori, pe fondul existentei taxelor de la raft, in scopul bunastarii consumatorului final", a spus Bogdan Chiritoiu.
Potrivit CC, aceasta clauza, coroborata cu practicarea taxelor de raft, induce costuri suplimentare artificiale pentru comertul traditional, influentand negativ capacitatea acestuia de a concura cu reprezentantii comertului modern.
In plus, Concurenta a cerut eliminarea taxelor pentru care nu se poate observa o legatura directa si imediata cu contraprestatia comerciantilor, cum ar fi taxa pentru acoperirea cheltuielilor pentru extinderea/modernizarea retelei de magazine, sau taxele percepute pentru a acoperi riscul nevanzarii produselor.
Clauza clientului cel mai afvorizat obliga furnizorul sa ofere retailerului cel mai bun pret oferit de acesta pe piata.
Consiliul Concurentei a finalizat o investigatie utila de cunoastere a sectorului comercializarii cu amanuntul a produselor alimentare, in urma careia au fost descoperite o serie de nereguli care distorsoneaza mediul concurential. pe durata investigatiei, care a fost demarata in primavara anului trecut, au fost chestionate 250 de societati comerciale si asociatii profesionale, si au fost aplicate amenzi in valoare de 850.000 de euro lanturilor Billa, Spar si Pic pentru furnizarea de informatii incorecte.
De asemenea, potrivit reprezentantilor CC, valoarea comertului total de produse alimentare a fost de 54 de miliarde de lei in anul 2008, iar 41% din aceasta suma a fost reprezentata de vanzarile din comertul modern, adica marile lanturi de retail. "Valoarea totala a vanzarilor din acest sector a fost in 2008 de 54 de miliarde de lei, dintre care 22 de miliarde au fost aferente comertului modern", a declarat marti, inspectorul de concurenta din cadrul CC, Roxana Ilie.
Presedintele CC a precizat ca institutia mai are in derulare o ancheta pe piata panificatiei, care se va finaliza luna viitoare, precum si una pe piata laptului. Totodata, Concurenta a demarat recent patru investigatii privind potentiala incalcare a Legii Concurentei si a Tratatului CE de catre comercianti cash&carry, comercianti cu amanuntul si furnizori de produse alimentare.
Prima investigatie a Concurentei vizeaza societatile membre ale grupului Metro (Metro Cash & Carry Romania SRL, real,- Hypermarket Romania SRL, MGB Metro Buying Group SRL) si furnizorii acestora. In ceea ce priveste cea de-a doua investigatie, aceasta are in vedere societatile grupului Rewe (Selgros Cash & Carry SRL si Billa Romania SRL), in timp ce a treia si a patra privesc societatile Mega Image, CDE Interex si furnizorii acestora.
Potrivit Consiliului Concurentei, activitatea desfasurata de catre aceste societati reprezinta aproximativ 40% din valoarea totala a comertului modern alimentar romanesc.
NewsIn
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Revolut depășește 2 milioane de clienți ai aplicației Revolut <18
- Studiu Deloitte: Majoritatea liderilor de business din Romania considera ca PNRR va contribui la competitivitatea economiei locale in urmatorii cinci an
- Cum vor ajuta soluțiile AI în procesele de optimizare fiscală ale companiilor?
- Studiu Deloitte: Tranzitia catre economia circulara a incetinit la nivel global in 2023
- Studiu Deloitte: prețul, primul criteriu în alegerea mașinii. Motoarele pe combustie internă revin pe creștere în preferințele consumatorilor
- Prysmian deschide la București un nou birou al Centrului de Excelență în IT
- Lucian Anghel preia funcția de Director General-Adjunct al Libra Internet Bank
- Schneider Electric colaborează cu NVIDIA în proiectarea centrelor de date AI
- Ce este taxa pe lux și și cine va trebui să o plătească începând din acest an
- Flix raportează un venit total de 2 miliarde de euro în 2023
- Banca Transilvania & OTP Group, acord pentru achizitia OTP Bank Romania si subsidiare
- Studiu Deloitte: opt din zece lideri la nivel global se asteapta ca Gen AI sa le transforme organizatia in urmatorii trei ani
- Deloitte devine al saselea cel mai puternic brand din lume, potrivit Brand Finance
- Revolut Money Report: Romanii au facut peste 644 milioane de tranzactii cu Revolut anul trecut
- Catinvest aduce Bebe Tei si Farmacia Tei în Craiova la ElectroPutere Mall